Wat geeft de best mogelijke kwaliteit aan mijn leven

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

14 apr 2016, 16:16

Dit onderdeel heeft niks meer te maken met Religie, smijt de RKK, Islam en de hele reutemeteut dus hier buiten.
Geen Patriarchen, Farizeeërs noch schele patafoels hier.
Ook geen Bijbel noch Koran., en andere religieuze leuzen.
Red Poppy heeft de onderdelen en topics aangepast.

Amen

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

14 apr 2016, 19:44

Toen ik het enkele dagen geleden suggereerde kon het niet. Heeft de webmaster himself zich hiermee belast ? Nuttig initiatief bedankt !
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

14 apr 2016, 19:51

redpoppy
Moderator SeniorenNet


Geregistreerd op: 23-9-2004
Woonplaats: tussen Rupel en Schelde
BerichtGeplaatst: Wo 13 Apr 2016, 11:17 Onderwerp: Belangrijk: Reageer met quote

--------------------------------------------------------------------------------

beste mensen,

dit forum is vanaf nu gesplits in Psychologie en Filosofie. Dus niet langer voor Religie.Gelieve hier voortaan dus geen Bijbelteksten meer te plaatsen.



Ik hoop dat dit tot ieders tevredenheid is .

redpoppy

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

15 apr 2016, 07:00

sacho schreef:Dit onderdeel heeft niks meer te maken met Religie, smijt de RKK, Islam en de hele reutemeteut dus hier buiten.
Geen Patriarchen, Farizeeërs noch schele patafoels hier.
Ook geen Bijbel noch Koran., en andere religieuze leuzen.
Red Poppy heeft de onderdelen en topics aangepast.

Amen
"Halleluja"!!!

On the other hand: "Dream on chap, they'll find a way!" :lol: :lol: :lol:

Alle gekheid op een stokje... Nu deze splitsing eindelijk werd doorgevoerd, moeten we er strikt op toezien dat er niet op slinkse wijze één of andere heilsboodschap binnen gesmokkeld wordt.

Als we ons daar niet aan houden heeft de scheiding geen zin en lopen we zelfs het gevaar dat het forum: "Filosofie - Psychologie" afgeschaft wordt.

Nu ben ik benieuwd of deze scheiding iets gaat opleveren.
Filosofie is een van de moeilijkste en veelzijdigste mentale disciplines die er zijn.

Maar zij bespreekt in de eerste plaats de menselijke situatie en biedt vele mogelijkheden.
(Je kan je bvb afvragen waarom er godsdiensten zijn: Hahahahahahaha! "Onmiddellijk afvoeren, dit onderwerp!!!)

In ieder geval: Ik, als beroemde Kluisbergse toog-filosoof (ja, ja... ik woon nu aan de voet van de Kluisberg. Heb op drie april nog mijn tong uitgestoken naar Tommeke Boonen!) heb er weer zin in.

Of dat echter lang gaat duren, weet ik niet.

Want laat ons eerlijk zijn: Het basisprobleem van een discussie-forum is en blijft: Wederzijds Respect.
Over heel de wereld is de meest beoefende sport op het web: "Bashing" - het Engelse woord voor: pestgedrag op internet-forums.

Het toont het gemiddelde relationele niveau waarop het menselijk denken functioneert.
Het is ook de makkelijkste weg, want serieus nadenken is moeilijk.
Het is gemakkelijker om te zeggen, als je het niet eens bent: "Wat ben jij een ezel" - en dan weer te verdwijnen - dan welgemeend en geïnteresseerd je argumentatie uit te leggen: "Ik denk dat jij het verkeerd voor hebt: daarom en daarom".

Het onderwerp: "Bashing" kan ik, of iemand anders dan misschien opstarten op dit nagelnieuwe forum, dat nog onschuldig staat te blinken in de zon van de menselijke geest!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

15 apr 2016, 19:52

Het is mij, tijdens mijn meer dan tienjarige ervaring op dit forum, heel vaak opgevallen dat haast uitsluitend respons komt op bijdragen die een uiting zijn van agressie. Wie zich beperkt tot het beleefd en onderbouwd argumenteren wordt mogelijk gelezen maar krijgt geen reactie. Ik wist niet dat zulks een algemeen verschijnsel is op fora, ik dacht dat het beperkt was tot de zogenaamde sociale media en vooral gangbaar tussen onvolwassenen. Ik ging er mogelijk ten onrechte van uit dat senioren zich als volwassenen gedragen. Ik heb hier in elk geval al veel mogen leren, ook wat mensenkennis betreft zelfs al blijven die mensen dan individueel anoniem en virtueel.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

15 apr 2016, 20:10

In die 10 jaar dat ik op forums kom heb ik dezelfde ervaring. Als je zo een resumé bekijkt wanneer het forum de meeste bezoekers heeft/had dan is dat bijna altijd in een topic waar een grootschalige ruzie aan de gang is, of waar men een hetze voert tegen 1 of 2 medeleden die op dat moment niet als zodanig gezien worden, maar behandeld worden als zware terroristen.

De beledigingen vliegen over het scherm en men triggert zo lang dat het in 2 zaken kan resulteren en dat is dat de underdog een tijdelijke of permanente ban krijgt of...minder ernstig en verstandiger..... het topic wordt gesloten.

De persoonlijke aanvallen zijn in zo een agressieve samenbindende factor niet van de lucht en het "wij" en "ons" gevoel viert hoogtij ....en men haalt allerlei gegevens van persoonlijke aard van stal ( lees internet). Of men zoekt de sociale media af om modder te verzamelen.
De kunst is dan om als lijdend voorwerp of underdog een time-out te nemen al wordt dat zoals gezegd vaak een langdurige time-out vanwege een opgelegde ban. De moderatoren moeten dan begrijpelijkerwijs uit 2 "lastige' te nemen maatregels kiezen. Het is het effect wat men in de dierenwereld onder "aasgieren" verstaat.
Nog niet zo lang geleden kreeg ik bezoek van meneer agent beladen met pistool en ander angstaanjagend materieel en toen we onder het genot van een kopje koffie de aanklacht/ aangifte behandelde had oom agent, zo bleek, geen notie waar het over ging.
Het was overigens een geloofsforum wat inmiddels uit de lucht is en nu verder gaat op Facebook om reden dat men daar niet anoniem kan posten.

Later schreef oom agent op zijn twitter, waar hij elke dag verslag doet van zijn werkzaamheden dat hij anderhalf uur had besteed aan het blussen van een forumbrandje.
Als ik het zelf niet had meegemaakt, had ik het niet geloofd.
En ook dit onderwerp kan men weer tegen mij gebruiken.
Wees er gelukkig mee, medeleden van een senioren forum. Mijn zegen heb je. O nee. HEBBEN JULLIE. Nu weet ik waarom in sommige gevallen "samenscholing is verboden!".
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
Gast

15 apr 2016, 20:31

Socrates

Misschien zijn de mensen bang om op jou te reageren, je weet veel, kunt goed schrijven, laat ik het maar over mezelf hebben, ik ben dan "bang" (bij manier van spreken) om domme dingen te schrijven.
En je bent ook een mens die men niet tegen spreekt...

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

15 apr 2016, 23:00

socrates schreef:Het is mij, tijdens mijn meer dan tienjarige ervaring op dit forum, heel vaak opgevallen dat haast uitsluitend respons komt op bijdragen die een uiting zijn van agressie. Wie zich beperkt tot het beleefd en onderbouwd argumenteren wordt mogelijk gelezen maar krijgt geen reactie. Ik wist niet dat zulks een algemeen verschijnsel is op fora, ik dacht dat het beperkt was tot de zogenaamde sociale media en vooral gangbaar tussen onvolwassenen. Ik ging er mogelijk ten onrechte van uit dat senioren zich als volwassenen gedragen. Ik heb hier in elk geval al veel mogen leren, ook wat mensenkennis betreft zelfs al blijven die mensen dan individueel anoniem en virtueel.
Het elkaar over en weer beledigen op internet-forums wordt "flaming" genoemd. Hier uitgelegd.

Als we "Flaming" en "Bashing" willen bespreken, kunnen we misschien een draadje, met dit als onderwerp, openen.

Heel leerzaam - en ik heb vroeger de link al eens gegeven - is de site van Michael Reed: "Flamewarriors". Het is een echt leerboek "kleinmenselijke psychologie". Heel uitdagend om er jezelf en je gedrag op het forum in te herkennen. Een aanrader. Maar je moet beslagen zijn in de Engelse taal.

Wat het afgesplitste forum betreft: gaat de berg een muis baren?

Ik heb hier ook ervaring met het aansnijden van lastige onderwerpen...
Ik heb tot mijn spijt moeten ondervinden, dat er weinig geïnteresseerden zijn en sommigen dan maar kiezen voor belediging en spot, omdat men uiteindelijk zelf niets zinnig kan vertellen over het onderwerp.

En dan vraag ik mij af: waarom opent men eigenlijke zo'n forum "Filosofie-Psychologie"?
Wat stelt men zich daar bij voor? Gezellige toogpraat of zo?

Ieder van ons die zich serieus verdiept heeft in de studie van filosofie en psychologie, weet hoe moeilijk deze disciplines zijn.

Is het dan te hoog gegrepen voor het seniorennet-forum?!

De reacties die je krijgt zijn soms ronduit verbijsterend...

Onlangs hier nog!

Ik probeer een dialoog op gang te krijgen, over wat de beste manier is om met angst en agressie om te gaan... en dan krijg ik het verbluffende antwoord, dat ik misschien beter pillen zou slikken.
Ik wist niet wat ik las!
Die mensen hebben niet eens door waar het gesprek over gaat!

Toen dacht ik: "Hopeloos" en schreef een schone ode over "de Wijsheid der Ouderlingen" om mijn frustratie, over zoveel onbewustheid, af te reageren, goed beseffend, dat ook hier de ironie niet van zou begrepen worden.

Als het afgesplitste forum geen doodgeboren kind blijkt te zijn, zal ik aangenaam verrast zijn.

En onze geloofs-vaste medemensen zitten waarschijnlijk, zich verkneukelend, te wachten tot dit forum een stille dood sterft, wegens gebrek aan competente interesse.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

15 apr 2016, 23:04

Zolang als ik hier nu kom, en dat is nog maar een paar weken denk ik, kun je de posters op één hand tellen.
Ik heb begrepen dat heel veel mensen in de jaren dat ik hier niet kwam zijn afgehaakt.
Zelf heb ik totaal geen moeite met de post van Socrates, is prima te volgen, dit in tegenstelling tot de post van sommige anderen wat ik gewoon veel te moeilijk of te ingewikkeld vind, maar wat mij ook meestal totaal niet interesseert. Ik haal uit zijn laatste post in ieder geval geheel iets anders, maar dat heb ik in de vorige post al weergegeven.
Je kunt alleen voor jezelf beantwoorden of je iets moeilijk vindt of ingewikkeld, nooit voor een ander. Ik kan me wel bepaalde redenen voorstellen waardoor er een groot verloop is op dit forum.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

15 apr 2016, 23:08

Vesselin schreef: Ik heb tot mijn spijt moeten ondervinden, dat er weinig geïnteresseerden zijn en sommigen dan maar kiezen voor belediging en spot, omdat men uiteindelijk zelf niets zinnig kan vertellen over het onderwerp.
Vergeet niet dat jij je daar ook aan schuldig maakt als het om een onderwerp gaat dat jij niet blieft. Denk aan de spottende plaatjes die je hebt geplaatst, of ben je dat vergeten?
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

15 apr 2016, 23:48

Wilsophie schreef:
Vesselin schreef: Ik heb tot mijn spijt moeten ondervinden, dat er weinig geïnteresseerden zijn en sommigen dan maar kiezen voor belediging en spot, omdat men uiteindelijk zelf niets zinnig kan vertellen over het onderwerp.
Vergeet niet dat jij je daar ook aan schuldig maakt als het om een onderwerp gaat dat jij niet blieft. Denk aan de spottende plaatjes die je hebt geplaatst, of ben je dat vergeten?
Vesselin kent meer hoogtes en laags dan de doorsnee mens, whoever that may be, en hij weet dat en schreef dat ook al.
Daar leren we dan mee leven , zoals hij met ons moet leven, als meerdere posters denken dat hij een vraag stelt " hoe de dag door te komen"
Wij kunnen geen gedachten lezen.
Ondertussen weten we dat en kunnen we daarop voortborduren .
Laatst gewijzigd door Reini op 16 apr 2016, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

15 apr 2016, 23:50

Wilsophie schreef:
Vesselin schreef: Ik heb tot mijn spijt moeten ondervinden, dat er weinig geïnteresseerden zijn en sommigen dan maar kiezen voor belediging en spot, omdat men uiteindelijk zelf niets zinnig kan vertellen over het onderwerp.
Vergeet niet dat jij je daar ook aan schuldig maakt als het om een onderwerp gaat dat jij niet blieft. Denk aan de spottende plaatjes die je hebt geplaatst, of ben je dat vergeten?
Subiet krijgt Vesselin nog den Erdogan en Merkel tegen met zijn spottende plaatjes! :evil:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 apr 2016, 07:54

Wilsophie, Fokke,

ik heb jullie quotes overgeplaatst naar een nieuw topic over internetpesten, dat ik geopend heb.

Ik zou ik graag bij het onderwerp blijven en niet voortdurend moeten ingaan op terzijdes naast de kwestie.

Ik zal antwoorden op: "TO BASH OR NOT TO BASH: that is the question"
(En meteen een plaatje :lol:)
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

16 apr 2016, 16:52

Op verzoek van Vesselin werd dit topic afgesloten.
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet