uefi medion PC wil niet booten van dvd

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

johntyros
Lid geworden op: 30 apr 2014, 16:45

06 apr 2016, 10:38

Ik kocht in de Aldi een nieuwe Medion PC. Deze is voorgeinstalleers met windows 10. Ik wou er Linux Ubuntu opzetten de computer wil niet booten van het CD/DVD station.In het bios staat de volgorde:usb flash, cd/dvd, harde schijf,enz.
Maar niets gekort, hij start steeds met win10. Ik denk dat het iets te maken heeft met UEFI. Wat kan ik doen?

Canadees
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:13
Locatie: Limburg

06 apr 2016, 15:39

Eens rustig lezen en hopelijk verduidelijkt dat iets:
Lees vooral de postings van de topicstarter "mendo"!
http://www.seniorennet.be/forum/viewtop ... sc&start=0

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

06 apr 2016, 15:49

daar ne linux willen opzetten is gewoon miserie zoeken

voor dergelijke zijn der géén linuxdrivers voor die hardware die der insteekt

ik wil niks zeggen hé , maar ........

het is een goede comp met goede waarden en goede werking
en dat zoud ge hopeloos degraderen tot een misbaksel
dat is mijn persoonlijke opinie hoor

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

06 apr 2016, 21:18

johntyros,

Laat je niet bang maken!

Als je er Ubuntu wil opzetten (in dual-boot veronderstel ik) ga gerust je gang. Zoals met alles voorzorgen nemen, voorzichtig te werk gaan en goed voorbereiden.

Het probleem is inderdaad EUFI. Meer bepaald EUFI secure boot. Dat moet je eerst uitzetten in het BIOS.

Zie hier voor nog meer voorzorgen. http://www.seniorennet.be/forum/viewtop ... ght=secure

p.s. Ik heb verleden jaar op een nieuwe pc (ASUS) met windows 8.1 Linux Mageia-5 geïnstalleerd in dual boot. Geen problemen gehad. Ondertussen Windows 8.1 ge-update naar Windows-10. Zowel Linux als Windows werken zonder problemen.

Een van de volgende dagen ga ik op een andere pc (geen UEFI)(met Windows-10) Ubuntu server installeren in dual-boot.

succes

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

06 apr 2016, 21:32

dat heeft niks met bang maken vandoen
dat heeft gewoon te maken met even serieus na te denken vooraleer met dergelijke nieuwste dingen te gaan experimenteren
experimenteren doet men best op iets met minder waarde
maar dat is aan de topic starter over zijn uitgaven te beslissen

voor wat gaan we wedden ?
dat hij een deel drivers niet gaat vinden, voor die hardware van die laatste nieuwe medion in linux
dat is allemaal nieuw spul waar gewoon géén drivers voor te vinden zijn op de alternatieve markt (buiten medion zelf)
de meeste onderdelen worden speciaal gemaakt in order voor medion , en evenzo de drivers der voor
het is al beter dan vroeger , maar .....

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

07 apr 2016, 08:55

Het antwoord van hovvel is juist: secure boot afzetten in bios.
Ik hab zelf Mageia Linux geïnstalleerd op een splinternieuwe Lenovo met Win10, geen enkel probleem.
En ik heb veel respekt voor Verhaegen, maar dit is toch bangmakerij. Ik heb in het verleden al Mageia geïnstalleerd op nieuwe medions.En dat medion speciale onderdelen gebruikt is niet helemaal waar. Ze gebruiken bijv. al eens in een desktop laptoponderdelen (schijven) die je eerder in een laptop verwacht. Maar over het algemeen gebruiken ze eerder goedkopere onderdelen, dus zeker geen "speciaal voor hen gemaakt", want dat zou stukken van mensen kosten.
Hiermee wil ik ook geen kwaad spreken over Medion. Zij leveren m.i. dikwijls/meestal/.... veel waar voor hun geld. Ik durf die aan veel beginnende gebruikers aanbevelen, en heb in de praktijk ook nog geen gevallen tegengekomen dat hun toestellen echt minder betrouwbaar zouden zijn.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

07 apr 2016, 09:32

alle onderdelen die vroeger in een comp of laptop staken werden allemaal in uitbesteding speciaal gefabriceerd met bijhorende software
het is juist daardoor dat ze indertijd onder de prijzen van andere konden duiken (een pak goedkoper konden aanbieden )
de laatste jaren is daar stilaan verandering in gekomen , en worden der hier en daar al reguliere onderdelen ingestoken
vandaar dat de prijzen van medion ook dichterbij de andere producenten hun prijzen geevolueerd zijn

vandaar ook dat indertijd de meeste compboeren géén medion wilden herstellen
wat de dag van vandaag niet meer zo is , nu doen de compboeren het wél
maar met eventuele beperkingen


lenovo staat er nu eenmaal om bekend drivers voor hun toestellen te leveren voor linux
maar medion niet hoor , en als der géén reguliere stukken insteken ben je de pineut
het gaat hier wél om een serieus bedrag
ik neem géén risico's met voorwerpen van dergelijke sommen ,als ze niet van mij zijn
zelf zou ik het ook niet doen , als hij van mij was , dus zal ik het ook niet aanraden
ik heb trouwens op het punt gestaan van die comp van medion te kopen
maar om bepaalde reden is het niet doorgegaan

ps.
en niet dat ik tegen linux ben hoor
heb der zelf genoeg met geexperimenteerd om te weten waaraan en waar af

maar het is topic starter zelf die zal moeten uitmaken of hij dergelijk risico wil nemen of niet

johntyros
Lid geworden op: 30 apr 2014, 16:45

07 apr 2016, 11:04

De reden waarom ik persé Linux op mijn PC wil zetten is de hoge arrogantie van Microsoft om gebruikers te beletten andere software te gebruiken. Ik denk dus dat Mr. Verhaegen, in tegenstelling tot wat hij zegt, wel een Linuxhater is of banden heeft met Microsoft.
Deze windows 10 met UEFI boot wil dus geen enkele CD/DVD laden, zelfs REDO niet (backup/restore software),noch Gparted. Ik heb secure boot al uitgezet, maar het resultaat is hetzelfde: hij wil niet booten van CD/dvd.
misschien zal ik het BIOS laten flashen naar eenlegacy bios systeem?
Bedankt allesziens voor jullie reactie
John

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

07 apr 2016, 11:13

als je dergelijks gelooft , geloof je nog in sinterklaas hoor
en wens ik je veel geluk verder
ik heb al méér linux gedaan dan jij ooit gezien hebt
ik heb een voorkeur , net zoals de meeste mensen

ik dring niets op
en het staat iedereen vrij om te kiezen met wat hij wil .......

ik zal je posting dan ook ineens naar het juiste onderdeel verzetten

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

07 apr 2016, 20:47

Uw boot medium (CD, DVD, USB, ...) moet ook UEFI bootable zijn!

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

08 apr 2016, 08:56

hovel schreef:Uw boot medium (CD, DVD, USB, ...) moet ook UEFI bootable zijn!
En voor zover ik weet, is Ubuntu daar nog niet mee in orde. Dat is van erover te lezen, ik gebruik zelf geen Ubuntu.

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

18 apr 2016, 08:25

Al geprobeerd om via een USB te booten op je systeem?