Xubuntu password

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

26 apr 2016, 15:03

Ik installeerde zojuist Xubuntu op een oude XP-laptop (alles weggeveegd). Da's mijn eerste ervaring met een Linux-systeem.

Tijdens de installatie was er wat geknoei rond het wachtwoord. Normaal geef ik geen wachtwoord tijdens installaties, maar ik had de indruk dat het systeem bleef wachten (niet zeker want het ging sowieso traag op die oude machine).
Ik gaf dus maar een wachtwoord in (+verificatie) en dacht het te onthouden.

Na reboot gaf het systeem aan dat er updates waren en vroeg het wachtwoord. Maar geen enkele input blijkt juist.
Kan ik in Xubuntu ergens info krijgen omtrent het wachtwoord, of wordt het al een nieuwe install? :evil:
Jawatte

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

26 apr 2016, 15:52

Ik heb geen Xubuntu, maar paswoorden zijn belangrijk in Linux in het algemeen.
Heb je bij installatie geen twee paswoorden moeten ingeven : een voor "root" de administrator, en een voor je normale gebruker??? Het is best mogelijk dat je om updates te installeren het root paswoord moet gebruiken. Lees eens goed het dialoogvenster dat je krijgt.
Tja, als je die paswoorden niet meer weet, dan weet ik het ook niet zo direkt. Er kan wel ergens een programma zijn dat de kodering kan lezen (paswoorden worden gekodeerd opgeslagen), maar om dat te installeren heb je waarschijnlijk het root paswoord nodig, dus........

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

27 apr 2016, 12:25

hviaene schreef: dus........
... terug installeren. :D

Bedankt voor de reactie.
Re-install is gebeurd ondertussen.
Tijdens de installatie vroeg hij gewoon eenmaal om een ww op te geven, niets meer. Ik vinkte ook "Automatisch aanmelden" aan.

Bij de eerste reboot gaf hij melding van een fout waardoor de zaak misschien niet goed ging werken. Toen ik nogmaals opstartte om de fout te noteren verscheen ze niet weer.
Alles leek normaal te gaan, maar dan kreeg ik de melding "helaas interne fout opgetreden". Maar ik kon gewoon voortgaan.

Bij updatebeheer meldde hij "er zijn bijgewerkte programma's beschikbaar voor deze computer" (veiligheidsupdates).
Voor het installeren vroeg hij het ww -> ok.

Waar ik nog niet in geslaagd ben is een draadloze verbinding te maken. In het menu vind ik 'netwerk' en 'netwerkverbindingen'.
Aan de netwerkinstellingen in 'netwerk' denk ik niets te moeten wijzigen.
In 'netwerkverbindingen' stond reeds "Ethernet: wired connection 1" (ik gebruik de kabel totnogtoe). Nu voegde ik toe "Draadloos netwerk: Draadloze verbinding1" met mijn SSID, WPA2 en mijn wifi-key. De rest liet ik zoals het was.
Het wifi-ledje op de laptop brandt, maar als ik de kabel verwijder verschijnt "Verbinding verbroken - U bent nu niet verbonden met het internet".
Terug de kabel in geeft "Verbonden - Wired connection1".
Jawatte

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

28 apr 2016, 20:16

cappa schreef:
hviaene schreef: dus........
... terug installeren. :D

Bedankt voor de reactie.
....knip....

Bij updatebeheer meldde hij "er zijn bijgewerkte programma's beschikbaar voor deze computer" (veiligheidsupdates).
Voor het installeren vroeg hij het ww -> ok.

Waar ik nog niet in geslaagd ben is een draadloze verbinding te maken. In het menu vind ik 'netwerk' en 'netwerkverbindingen'.
Aan de netwerkinstellingen in 'netwerk' denk ik niets te moeten wijzigen.
In 'netwerkverbindingen' stond reeds "Ethernet: wired connection 1" (ik gebruik de kabel totnogtoe). Nu voegde ik toe "Draadloos netwerk: Draadloze verbinding1" met mijn SSID, WPA2 en mijn wifi-key. De rest liet ik zoals het was.
Het wifi-ledje op de laptop brandt, maar als ik de kabel verwijder verschijnt "Verbinding verbroken - U bent nu niet verbonden met het internet".
Terug de kabel in geeft "Verbonden - Wired connection1".
Wat betreft het eerste: als ja maar één wachtwoord hebt moeten opgeven, en je kunt dit gebruiken voor updates, dan denk ik dat jij eigenlijk konstant aan het werken bent met een gebruiker die alle root rechten heeft, of met root zelf????
In elk geval is dat een onveilege situatie en ben je hiermee even kwetsbaar voor sommige vormen van malware en inbraak als met Windows.
Ik zou je aanraden om een tweede normale gebruiker mét paswoord aan te maken, en die voor je dagelijkse bezigheden te gebruiken. Als dat niet kan (maar dat geloof ik eerlijk gezegd niet), dan kan ik je maar een ding aanraden: gooi die hele Xubuntu op de vuilhoop en probeer een andere distributie.

Wat betref tdat draadloze: er zijn nog distributies die met 'netwerk' en 'netwerkverbindingen' in de knoei zitten. Als je via 'netwerk' start, kun je dan daar niet de netwerkcontroller kiezen waarvoor je je netwerk wil instellen? Die komt waarschijnlijk standaard op met zoiets als "Ethernet kabel", maar daar moet je toch voor je draadloze controller kunnen kiezen.