Van dia's digitale foto's maken

Dit is de plaats voor alle vragen betreffende PPS, slideshows, foto, cd branden, Paint Shop Pro, enz.

Sita
Lid geworden op: 21 jul 2013, 07:26

16 mei 2016, 22:46

syrietje,

Ik kan niet op een dia zien of er een blauwzweem opzit enkel door die naar het licht te houden.
Wel als ik hem op een scherm projecteer.
Met de scanner zelf heb ik geen enkele dia aangepast.
Ik vond zelfs het voorbeeldschermpje van het toestel heel onduidelijk.
Daar kan ik je dus niet mee verder helpen.

Ook bij mij zijn verschillende dia's verkleurd of hebben een of andere kleurzweem.
Degene die ik postte was een van de betere.
Ik had hem wel eerst even bewerkt met het fotobewerkingsprogramma Gimp.
Niet de kleur maar er waren een paar stofjes op te zien. Die heb ik weggewerkt.

Ik heb eerst een selectie gemaakt van alle dia's.
Het waren er ook veel te veel.
Enkel degene die ik als herinnering wil bewaren heb ik ingescand, met al hun gebreken :)
De mooie herinneringen daar was het mij vooral om te doen.
Ik heb er maar enkele die van goede kwaliteit zijn.
Naar mijn mening ligt dat eerder aan de kwaliteit van de verouderde dia's dan aan het scantoestel.

syrietje schreef:Het zou tof zijn moest hier een oplossing voor gevonden worden, maar als jullie het beu zijn : even goede vrienden hoor ! :)
Beu ben ik het niet :) maar ik kan het niet meer voor je uittesten.
Zoals gezegd, ik heb de scanner hier niet meer.

Hopelijk kan iemand anders je verder helpen.

Succes nog,
Sita
"Au milieu de l’hiver, j’apprenais enfin qu’il y avait en moi un été invincible." - Albert Camus

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

17 mei 2016, 09:19

Bedankt Sita. Het lijkt me misschien wel logisch dat de dia's verouderd zijn en dus de kleuren wat zijn verdwenen. Het zijn dia's van tussen 1975 en 1990 ongeveer. Ik kan, zoals jij gedaan hebt, een keuze maken en die dan een beetje proberen bewerken. Een mooi werkje voor als het slecht weer is. Ik sluit dan ook dit hoofdstuk af met jou en Paul te bedanken voor de steun. Tot misschien een volgende keer ! :-)
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

astra
Lid geworden op: 05 okt 2003, 14:49
Locatie: Vlaams Brabant

18 mei 2016, 13:37

Syrietje,

Kleurzweem kan je verwijderen met een fotobewerkingsprogramma zoals Photoshop, Lightroom, Elements,...
Hieronder een handleiding (pdf) van de Fotografiegroep om kleurzweem te verwijderen:
http://fotografiegroep.seniorennet.be/B ... toshop.pdf

Er zullen denkelijk wel gratis programma's zijn waarmee je dit ook kunt doen.

Groetjes,
Astra

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

18 mei 2016, 13:58

Bedankt Astra, ik ga het zeker en vast eens bekijken. Groetjes.
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

astra
Lid geworden op: 05 okt 2003, 14:49
Locatie: Vlaams Brabant

18 mei 2016, 14:33

Beste Syrieltje,

Als je Photoshop niet hebt, kan je de Nederlandstalige probeerversie gratis downloaden.
Je kunt die 30 dagen uittesten. En in 30 dagen doe je veel hé :-)
Hieronder de link:
http://www.adobe.com/be_en/products/photoshop.html
Klik dan op "Free trial" en volg de instructies.
Er zal wel gevraagd worden om je te laten registreren (inschrijving).

Afbeelding


In Photoshop kan je dan een handeling maken zodat je niet foto per foto moet bewerken maar alle foto's met die kleurzweem in één keer kunt bewerken. Da's een pak werk bespaart!

Als je niet weet hoe dat te doen, wil ik wel zo'n handeling voor jou maken en je doorsturen met de stap-voor-stap uitleg om de handeling te laten uitvoeren. Echt niet moeilijk hoor!

Aan jou de keuze natuurlijk.

Beste groetjes,
Astra

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

18 mei 2016, 17:44

Al hartelijk dank bij voorbaat Astra !!! Voor ik de proefversie aanvraag ga ik natuurlijk maken dat ik ze allemaal op computer heb staan, dus zal nog wel even duren voor ik zover ben. Ik ga nu zondag eerst nog een aantal dagen op reis. Moest je tijd hebben mag je uiteraard al zo'n handleiding maken voor mij, en anders probeer ik eerst zelf mijn plan te trekken en als ik het niet kan dan pas jouw hulp inroepen. Je ziet zelf maar of je er tijd voor hebt of niet hoor.
Groetjes.
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

astra
Lid geworden op: 05 okt 2003, 14:49
Locatie: Vlaams Brabant

18 mei 2016, 18:12

Hallo syrietje,

Het enige wat ik nodig heb is een foto met blauwzweem.
Deze foto dient dan als basis waarop de handeling gemaakt wordt.
Ik zal je via een privé bericht mijn e-mail adres doorgeven en kan je een gedigitaliseerde foto langs die weg doorsturen.
Omdat het ook dikwijls nodig is om dia's die gedigitaliseerd zijn, bij te werken zoals verscherpen, kleur aanpassen, ...zal ik je tevens een 2e handeling doorsturen zodat je je foto's zelf kunt aanpassen naar eigen smaak. Dit moet wel foto per foto gebeuren want wat goed is voor een landschap is daarom niet goed voor personen. Dan kan je zelf bepalen hoe scherp en kleurrijk je je foto wenst voor een landschap, gebouwen, personen, ...
Hoe dit gaat zal ik je ook wel uitleggen.

En nu stuur ik je via PB mijn e-mail adres door.

Heel prettige vakantie!
Astra