Draadloze verbinding in Linux Mint

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

04 jul 2016, 22:57

Mijn draadloze internetverbinding wordt regelmatig verbroken bij een laptop met OS Linux Mint 13 Maya Xfce en dit na pakweg een uurtje of 2 computeren.

In de laptop zit 'n Qualcomm Atheros ar242x/ar542x Wireless Network Adapter. Via Google las ik al een en ander over conflicten met Linux distro's (vooral op Ubuntu gebaseerde versies).

Als ik via USB een draadloze verbinding maak met een Sweex stick, krijg ik onmiddellijk terug vlot verbinding.

Kan dit alles misschien iets te maken hebben met een te zwakke modem/router ?

Weet er iemand een oplossing ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

05 jul 2016, 09:37

Mint 13 is al (in computertermen) stokoud. Krijg jij daar nog wel updates for binnen (zou moeten tot april 2017)?
Heb je al de computer langere tijd laten lopen met die Sweex stick?? Op welke chipset is die gebazeerd?? Ik heb hier een Mageia 5 laptop (oud beestje) met een Atheros wifi, en ik ben dat probleem nog nooit gezien.
Eer je gaat beslissen dat de wifi set in je laptop hardware-gewijs niet in orde is, zou ik je toch aanraden om naar de laatste versie van Mint te gaan.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

05 jul 2016, 16:10

hviaene schreef:Mint 13 is al (in computertermen) stokoud. Krijg jij daar nog wel updates for binnen (zou moeten tot april 2017)?
Heb je al de computer langere tijd laten lopen met die Sweex stick?? Op welke chipset is die gebazeerd?? Ik heb hier een Mageia 5 laptop (oud beestje) met een Atheros wifi, en ik ben dat probleem nog nooit gezien.
Eer je gaat beslissen dat de wifi set in je laptop hardware-gewijs niet in orde is, zou ik je toch aanraden om naar de laatste versie van Mint te gaan.
Bedankt voor de info.

Ik krijg zelfs heel regelmatig nog updates voor die laptop met Linux Mint 13.

Overigens heb ik nog een oude desktop die al een jaar of 3 probleemloos Linux Mint 13 draait, met kabelverbinding wel te verstaan.
Updates worden daar ook met de regelmaat van een klok bijgewerkt.

Dat er conflicten zijn met de draadloze verbinding en Linux Mint las ik in een online artikel op een engelstalig forum.
Ik zoek dit wel op, maar weet niet meer welk forum dat exact was.

De laptop heeft toch al eens een uurtje of 3 na elkaar gedraaid - zonder een enkele storing - met die Sweex stick. Op welke chipset die gebaseerd is kan ik je niet zeggen. Sorry hoor, maar zo technisch ben ik nog niet gevorderd.

Ik zal in een volgende post eens een afbeelding van het doosje van die stick plaatsen. Ik kan je nu al zeggen dat die ooit eens aangekocht is voor een Windows OS. Er was toen een schijfje bijgevoegd voor installatie van de software.

Het bizarre is dat ik nu bij die laptop, zonder installatie van de software, die Sweex stick gewoon in een USB ingang gestoken heb en in een mum van tijd had ik verbinding met het net. Raar maar waar.

Het betreft een laptop Acer Aspire 7520, ook al eentje dat niet meer van de jongste is.

De reden dat ik daar Linux Mint 32 bit opzet, is dat de video kaart iets krachtigers niet aankan en na enkele minuten na installatie alleen schuine strepen op het scherm produceert ...

Alleen heel lichte en kleine Linux distro's kan de laptop aan.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

06 jul 2016, 09:07

Iki heb eens even gegoogled, en vind http://askubuntu.com/questions/334200/a ... 285-driver (onderaan) misschien de moeite van het proberen waard.
De vraagsteller stelt wel dat het probleem bij alle distributies optreedt, maaar ik vrees dat zijn horizon nogal beperkt is.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

12 jul 2016, 23:36

hviaene schreef:Iki heb eens even gegoogled, en vind http://askubuntu.com/questions/334200/a ... 285-driver (onderaan) misschien de moeite van het proberen waard.
De vraagsteller stelt wel dat het probleem bij alle distributies optreedt, maaar ik vrees dat zijn horizon nogal beperkt is.
Nee, brengt ook geen soelaas.

Intussen heb ik Linux Mint 13 er af gegooid en vervangen door Xubuntu 14.04 LTS. Ik weet het, alweer een (stok)oude versie. Draait tot op heden prima.

Blijkbaar is het uitvallen van de verbinding nu weg. Is het door die andere versie van Linux ? Ik weet het niet. In ieder geval is het leerrijk.
Bedankt voor de info, overigens.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !