mantelzorg

Vragen/antwoorden betreffende ouderdom

lavendels
Lid geworden op: 22 feb 2003, 18:30

14 mar 2016, 17:19

Wij zijn beiden 84 jaar oud en trekken onze plan op ons appartement .

Nochtans valt het ons soms moeilijk om een wandeling te maken of om ezware boofdschappen te doen .

Kunnen wij hulp krijgen van "mantelzorg" ?



Wij zijn beiden 85 jaar en willen op ons appartement blijven wonen .

kunnen wij beroep doen op"mantelzorg" ?

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

14 mar 2016, 17:43

Misschien eens de definitie van mantelzorg bekijken.
http://www.ziekenzorg.be/cmz/nl/100/man ... /index.jsp
Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

14 mar 2016, 19:13

eens navragen aan uw mutualiteit. U kan beroep doen op hulp om boodschappen te doen, zelfs poetsen en koken.

kojak
Lid geworden op: 17 mei 2004, 00:35
Locatie: Vlaams Brabant

11 aug 2016, 02:38

Mantelzorger zijn, is eigenlijk vrijwilligerswerk.
Iedereen dit dat wil kan dat doen, voor gelijk wie.
Meestal doen de kinderen dit voor hun ouders, of een man voor zijn vrouw of omgekeerd.
Ik doe het al 5 jaar voor mijn ouders.

Heb je echter niemand, dan kan ik je wel 2 puntjes aanraden.
- Laats eens iemand van je mutualiteit langskomen en vraag hen wat er allemaal bestaat van hun kant uit. Meestal krijg je dan wel een paar brochures of een boekje met adressen, telefoonnummers en welke hulp ze je kunnen bieden.
- En... doe net hetzelfde met het OCMW in je buurt. Je moet zeker niet vies zijn van het woordje OCMW hoor, verre van. Ook zij hebben heel wat nuttige info te bieden. Of je er aan het gunsttarief zal kunnen van genieten, zal wel van jullie inkomen afhangen, maar nuttig zijn die zaken wel.

Veel succes nog, en...
... de moed er altijd blijven inhouden.

Optimisme & humor zijn het beste medicijn tegen ouder worden.

Alé, ouder.... klink zo oud hé.
Ik noem het eerder antiek worden.
Dan ben je elke dag steeds wat meer waard. ;)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

11 aug 2016, 07:05

Het valt mij op dat topic starter nogal vlug "antieker" wordt :lol:

Op regel 1 zijn ze beiden 84, en 3 regels verder reeds 85 :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

kojak
Lid geworden op: 17 mei 2004, 00:35
Locatie: Vlaams Brabant

11 aug 2016, 12:43

Danny. schreef:Het valt mij op dat topic starter nogal vlug "antieker" wordt :lol:

Op regel 1 zijn ze beiden 84, en 3 regels verder reeds 85 :wink:

Groetjes

Danny
Dan moet je ze beiden een gelukkige verjaardag wensen. ;)

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

20 jun 2017, 14:54

Doe aan mantelzorg voor mijn nu 90jarige moeder, mijn moeder heeft een maandelijkse mantelzorgpremie ontvangen.

Vorig jaar is er een borsttumor verwijderd en heeft ze bestralingen gekregen gedurende 2 maanden.

En in oktober 2016 is er beslist door het ziekenfonds dat haar mantelzorgpremie wordt geschrapt.

Volgens het ziekenfonds voldeed mijn moeder niet meer aan de voorwaarden voor een mantelzorgpremie.

Ik begrijp het niet

flowerlady
Lid geworden op: 18 sep 2006, 23:23
Locatie: in ons mooie Haspengouw

30 jul 2017, 13:32

mantelzorg is heel wat anders dan hulp in huis halen
Je kan elke week iemand van Familiehulp of gelijkaardige instanties vragen om een verzorgende (dus niet met dienstencheques ) en die betaal je aan een tarief volgens je inkomen ,
die mogen dus boodschappen gaan doen ,koken,eventueel je haar wassen of een kleine voetverzorging of strijken of noem maar op een klein gedeelte van hun uren mag ook ev poetswerk zijn ,bvb keuken dweilen na koken en afwas ,maar wil je alleen iemand om te poetsen ,dan heeft diezelfde dienst ook poetshulpen ,die dan meestal wel met dienstencheques betaald worden
Buurvrouw van mij heeft iemand 2 u per week alleen voor de boodschappen ,en die zal ook eens een paar vensters wassen ,of even de vloer dweilen ,want 2 u heeft ze niet nodig voor boodschappen
Je betaalt dan die uren ,+ ook de km die ze rijden met hun eigen wagen ,wat heel logisch is toch
Mantelzorg wordt geboden door mensen uit de eigen familie ,of goede buren of vrienden die dan specifiek benoemd zijn ,en sommige ocmw s maar niet allemaal geven daar een kleine vergoeding voor ,maar dat gebeurt niet overal
Mantelzorg is ook niet te verwarren met de zorgpremie van 130 € die iedereen krijgt die heel veel hulp nodig heeft ,maar ik denk dat daar een puntensysteem voor bestaat om vast te stellen of je daar recht op hebt als je nog thuis woont .wel krijgt iedereen die in een WZC verblijft dit wel
vriendelijke groetjes
Medion Akoya ,Windows 10,avg- avg firewall
ram:6 gb hd 1 thb.64 bits ,telenet

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

02 aug 2017, 02:35

flowerlady schreef:mantelzorg is heel wat anders dan hulp in huis halen
Je kan elke week iemand van Familiehulp of gelijkaardige instanties vragen om een verzorgende (dus niet met dienstencheques ) en die betaal je aan een tarief volgens je inkomen ,
die mogen dus boodschappen gaan doen ,koken,eventueel je haar wassen of een kleine voetverzorging of strijken of noem maar op een klein gedeelte van hun uren mag ook ev poetswerk zijn ,bvb keuken dweilen na koken en afwas ,maar wil je alleen iemand om te poetsen ,dan heeft diezelfde dienst ook poetshulpen ,die dan meestal wel met dienstencheques betaald worden
Buurvrouw van mij heeft iemand 2 u per week alleen voor de boodschappen ,en die zal ook eens een paar vensters wassen ,of even de vloer dweilen ,want 2 u heeft ze niet nodig voor boodschappen
Je betaalt dan die uren ,+ ook de km die ze rijden met hun eigen wagen ,wat heel logisch is toch
Mantelzorg wordt geboden door mensen uit de eigen familie ,of goede buren of vrienden die dan specifiek benoemd zijn ,en sommige ocmw s maar niet allemaal geven daar een kleine vergoeding voor ,maar dat gebeurt niet overal
Mantelzorg is ook niet te verwarren met de zorgpremie van 130 € die iedereen krijgt die heel veel hulp nodig heeft ,maar ik denk dat daar een puntensysteem voor bestaat om vast te stellen of je daar recht op hebt als je nog thuis woont .wel krijgt iedereen die in een WZC verblijft dit wel
Ok, mijn moeder kreeg die 130€ zorgpremie.

Of het nu een zorgpremie wordt genoemd of het anders wordt genoemd is misschien niet belangrijk voor mij.

Wat ik raar vind is dat ze na behandeling tegen borstkanker, wat haar nog minder mobiel maakte en ze meer "zorg" behoefte had, is die zorgpremie geschrapt voor haar door het ziekenfond.(het is een puntensysteem dat wordt gehanteerd voor toekenning).

Volgens mij was het iemand, die haar bezochte van het ziekenfonds, die een quota moest halen om een aantal zorgpremies te schrappen.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

02 aug 2017, 06:31

janieburton

Ok, mijn moeder kreeg die 130¤ zorgpremie. Of het nu een zorgpremie wordt genoemd of het anders wordt genoemd is misschien niet belangrijk voor mij. Wat ik raar vind is dat ze na behandeling tegen borstkanker, wat haar nog minder mobiel maakte en ze meer "zorg" behoefte had, is die zorgpremie geschrapt voor haar door het ziekenfond.(het is een puntensysteem dat wordt gehanteerd voor toekenning). Volgens mij was het iemand, die haar bezochte van het ziekenfonds, die een quota moest halen om een aantal zorgpremies te schrappen.


De zorgverzekering = mantel- en thuiszorg. Dat zeggen ze zelf in een brief die recent hier is toegekomen. De zorgverzekering onderzoekt nu al geruime tijd voor iedereen of zij die het krijgen het nog nodig hebben.

Dat doet de madam van de zorgverzekering van de mutualiteit. en als die vraagt "ben je nu beter?" en je antwoordt "ja", dan vervalt de zorgverzekering. (daar moet liefst iemand van de familie aanwezig zijn).

De mutualiteiten, de zorgverkering zijn allemaal ambtenaren, die hebben een vaste wette, die elke 3 jaren verhoogt, die hebben geen premie of quota.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

flowerlady
Lid geworden op: 18 sep 2006, 23:23
Locatie: in ons mooie Haspengouw

04 aug 2017, 20:03

Pastoor ,zo simpel is het niet ,met een bevestiging op de vraag ;ben je nu beter kunnen ze je zorgpremie niet afnemen Daar zijn een aantal standaardvragen voor nodig ,en volgens de antwoorden die daarop gegeven worden krijg je een score ,en welke score er nodig is weet ik niet ,maar als je daaronder komt krijg je die zorgpremie niet
Maar meestal komen die toch als er familie of mantelzorger aanwezig is ,en als ze op de hoogte zijn wie die mantelzorger is ,verwittigen ze die ipv de persoon die de zorgpremie ontvangt
in feite is het erom te doen wat iemand nog zelf kan ,iemand die al is hij 90 jaar ,nog zijn eten zelf kan koken ,of nog kan fietsen of de trap opkan of zelf voor zijn hygiene zorgen ,zal waarschijnlijk geen zorgpremie krijgen . Het gaat erom welke hulp je allemaal nodig hebt om nog zelfstandig te kunnen blijven wonen
vriendelijke groetjes
Medion Akoya ,Windows 10,avg- avg firewall
ram:6 gb hd 1 thb.64 bits ,telenet

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

05 aug 2017, 01:49

flowerlady,

10 jaren en enkele maanden terug heb ik getelefoneerd naar de CM in Hasselt en de volgende dag stond de cm-zorgverzekering-madam hier in huis voor mijn vrouw. Na 10 minuutjes was alles geregeld. Die is hier 3 keren geweest in al die jaren. Ik ben nog altijd mantelzorger.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

12 okt 2017, 14:40

3 jaar ben ik mantelzorger voor mijn vader geweest. dat verliep allemaal heel correct en in alles wordt je met raad en daad bijgestaan door de CM. Je kan nu wel een laagdunkende mening hebben over medewerkers of ambtenaren van de CM, maar waarom zouden die zich bezighouden met het zomaar schrappen van mensen die hulp nodig hebben. Heel die procedure gaat volgen een lange vragenlijst die in een score eindigt , deze bepaalt dan je rechten: Bezoek van verplegende, logopedist, kinesist, familiehulp, premie etc
55 Monique

13 jan 2018, 10:57

Zoek eerst alles op waar je recht op hebt is niemand die u bijstaat , heb ik mogen ervaren .


Mantelzorg , moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen , en niet iedereen kan daar van genieten .
En de zorg (Mantelzorg ) is voor mensen die thuis blijven wonen en ook volgens puntsysteem .

Zorgkas dat kan iedereen aanvragen , is wel afwachten of ze goedkeuren .
Kun je bij elke mutualiteit aanvragen .
En dan krijg je bewijs van mutualiteit dat  goedgekeurd is , en ook de datum wanneer ze eerste keer
gaan uitkeren .Is wachttijd na goedkeuring van 4 maanden .
En dan kun je aanvraag indienen zwaar zorgbehoevende ouderen
Maar mensen die thuis blijven , ben ik minder van op de hoogte 
Maar rusthuis , die krijgen dan hogere premie .



Is ook premie als ze naar rusthuis gaan en de eerste 28 dagen krijg je 15 euro per dag uitgekeerd 
Kortverblijf , niet op vast verblijf , en word maar één keer uitbetaald .
Maar daar zijn ook voorwaarden aan verbonden , tussentijds zoude ze 7 dagen weer naar huis moeten gaan en dan weerkeren ofwel ziekenhuisopname , dan kan je pas genieten en anders ook niet .

Ook rekening houden , dat de kosten blijven doorlopen rusthuis kortverblijf , al ze worden opgenomen ziekenhuis , word er paar euro's per dag afgetrokken .

En ook opzeggen heeft geen nut als je erna geen plaats hebt als ze weerkeren of met bedoeling vastverblijf .
Laten doorlopen .Want er is gebrek aan rusthuizen (plaats) 

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

13 jan 2018, 17:07

Mantelzorg is niet evident.

De ziekenfondsen ( mutualiteiten ) verwijzen naar de gemeentediensten en/of naar het OCMW.
Na wat zoeken op het internet is 75 % van de gemeenten bereid om iets te doen. 
De gemeente waar wij wonen geeft niets.
Wij hebben de zorgverzekering.
 
Dan heb ik enkele gemeenten bekeken op het internet, Lommel, Genk en zo voort.
De voorwaarden om iets te bekomen zijn heel hoog.  

Een gemeente geeft € 0,54 per dag.

Een andere gemeente eist  dat men THAB (  tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden ) heeft. THAB op zichzelf eist de zorgverzekering, bekijkt het inkomen, de bankrekeningen, de eigendommen, de beleggingen en zo voort ........ 

 
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.