programma aan bestand koppelen

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

15 aug 2016, 18:16

Ik kreeg een hele reeks foto's toegestuurd te downloaden via "We Transfer". Het downloaden is geslaagd, maar als ik de foto's wil openen krijg ik de melding: "Er is voor deze bewerking geen programma aan het opgegeven bestand gekoppeld. Maak een koppeling via onderdeel Koppelingen instellen van het Configuratiescherm.

Maar op het configuratiescherm zie ik dat niet staan.

Hoe moet ik dat dan doen en welke koppeling maken. De fotobestanden zijn NEF-bestanden.

:?:

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

15 aug 2016, 19:53

NEF is een " soort" RAW bestand met Nikon toestel.
Er bestaan converters van NEF naar Jpg
Zoek die via Google en probeer het eens.
De nieuwere Photoshop kan die bestanden ook lezen, maar moeten ook omgevormd worden.
Of u kan even aan afzender vragen om ze op te sturen in jpg

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

15 aug 2016, 23:33

Dit laatste lijkt me inderdaad het eenvoudgst.
Dank je wel

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

16 aug 2016, 03:18

Wie stuurt er nu ook z'n NEF bestanden door, als het maar om te bekijken is. :roll:
Ondank is 's werelds loon

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

16 aug 2016, 08:17

Het kan zijn dat die het zelf niet weet.
Foute ( of toch bewuste ) instelling van het toestel.

Genieterke
Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Locatie: Maasmechelen

17 aug 2016, 02:22

Fotograferen in RAW of NEF is eerder een must dan iets negatiefs en kent dan ook tal van voordelen. Dat zulke bestanden groot zijn komt de ontwikkeling van de foto ten goede omdat je meer gegevens ter beschikking hebt.
Als deze afbeeldingen soms afgedrukt moeten worden en dit voornamelijk in de drukkerij wereld kan men dit het best doen met het aanleveren van zo groot mogelijke bestanden.
Het is ook beter je foto's als RAW te bewaren, wegens hun andere opslag zullen deze nooit aan kwaliteit verliezen, hetgeen met .jpg bestanden wel het geval is.

De fotograaf kan ook kiezen voor gelijktijdig RAW en JPG, dan heeft hij meteen afbeeldingen van een kleinere omvang ter beschikking.

Anderzijds bestaan er Viewers die ook RAW of NEF afbeeldingen tonen zonder dat deze afbeeldingen ontwikkeld zijn, o.a. het programma:
Fast Stone Image Viewer.

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !