HOE EEN PRINTSCREEN MAKEN

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Canadees
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:13
Locatie: Limburg

18 sep 2015, 21:34

Zelf gebruik ik altijd "Gadwin Printscreen" en als het niet anders kan het "Knipprogramma", maar desondanks ... --> ...

... schreef en plaatste Canadees onderstaande ooit eens ergens op SeniorenNet.
Ik heb het daar gekopieerd en nu hier geplakt.


*****************************************************************************

Voor diegenen die het kunnen gebruiken!
Hier een kleine bijdrage.

Hoe een printscreen maken met het knipprogramma van Windows Vista - Windows 7 ?

In Windows 8-8.1 moet men anders te werk gaan.

*** Opmerking: het knipprogramma is niet beschikbaar in Windows 7 Starter en Windows XP. ***

Even kort trachten uit te leggen waar en hoe je het Knipprogramma kunt vinden en gebruiken.

Het "Knipprogramma" kun je hier vinden:
Ga naar "Start" >> "Alle programma's" >> "Bureau-accessoires" >> "Knipprogramma".
Afbeelding
Om niet steeds bovenstaande weg via "Start", te moeten volgen kan je ook het icoontje van het knipprogramma, in je "Taakbalk" plaatsen.

Ga daarvoor zoals hierboven uitgelegd naar het "Knipprogramma", rechtsklik erop, je krijgt nu een submenu te zien en hier kies en klik je op "Aan de taakbalk" vastmaken.
Afbeelding
Een icoontje van het knipprogramma staat nu in je "Taakbalk".
Afbeelding
Vooraleer we een afbeelding/printscreen kunnen maken, moet je er voor zorgen dat het venster/pagina, waarvan je een schermafdruk of een gedeelte ervan wil maken, geopend is!!!

Als je nu op "Knipprogramma" klikt (in Bureau-accessoires of op het icoontje in je taakbalk), wordt je scherm wazig met daarin het kleine onderstaande venstertje (dat helder blijft).
Ook zul je nu merken, dat je muiscursor is veranderd in een "kruisje".
Afbeelding
Hier een afbeelding van het wazige scherm:
Afbeelding
Een afbeelding nemen doe je met de linkermuisknop ingedrukt te houden.
Sleep met het kruisje over het ganse scherm, als je daarvan een afbeelding wil maken en laat de muisknop los.
Hier een voorbeeld van een volledig scherm:
Afbeelding
Wil je een afbeelding van enkel maar "een gedeelte van je scherm", omkader dan enkel dat gedeelte dat je wil hebben.
Hier een voorbeeld, een gedeeltelijke afbeelding van het begin van deze uitleg:
Afbeelding

*** Het nadeel van dit "Knipprogramma" is, dat eenmaal je je muisknop gelost hebt, je het genomen printscreen (=heldere kader) niet meer kunt corrigeren/veranderen/vergroten/verkleinen.
Wil je dit wel doen, moet je op "Opnieuw" klikken en van voren af aan herbeginnen!!! ***


Nadat je je afbeelding hebt genomen, kan je deze opslaan door op het "diskette icoontje" te klikken.
Afbeelding
Standaard krijg je dit scherm te zien, waarin je respectievelijk dit kunt aflezen:
1. De locatie (daar waar de afbeelding(en) zullen worden opgeslagen)
2. De bestandsnaam ( naar eigen herkenbare keuze)
3. De bestandsindeling (JPEG is hier de standaard voor)
4. Heb je dit alles nagekeken/veranderd >> klik dan op "Opslaan".
Je pas genomen afbeelding zal hier opgeslagen worden.
Afbeelding
Indien je al je afbeeldingen hier op deze locatie gaat opslaan, staan ze dus allemaal in de algemene map "Afbeeldingen"!

Beter is er een aparte map voor aan te maken.
In het venster "Opslaan als ... "
1. Klik op "Nieuwe map".
2. Een nieuwe map zal verschijnen.
3. Geef deze map een andere naam bv. "Knipsels".
Afbeelding
Indien er reeds een aantal genomen afbeeldingen in de map "Afbeeldingen" staan, plaats die dan in de nieuw aangemaakte map "Knipsels".
Gewoon aanklikken met linkermuisknop en in de map "Knipsels" slepen en loslaten.
Doe dit voor alle reeds genomen afbeeldingen.

Nu dat je een map "Knipsels" hebt gemaakt is het best mogelijk alle volgende genomen afbeeldingen rechtsreeks in de juiste map "Knipsels" op te slaan.

Je hoeft enkel na het nemen van het printscreen op het icoontje van de diskette te klikken en" éénmaligl" de juiste "opslaglocatie" aan te duiden in het scherm "Opslaan als ..."
Dit doe je zo:
In dit scherm:
1. Selecteer de map "Knipsels".
2. Klik op "Openen".
Afbeelding
Afbeelding
Nadat je op openen hebt geklikt, krijg je een volgend scherm.
Hier zie je duidelijk het verschil van de opslaglocatie, nl de eerdere nieuw aangemaakte map Knipsels.
Dit is nu de definitieve map waarin al je verdere afbeeldingen in opgeslagen zullen worden.
M.a.w. na een klik op het "diskette-icoontje", zal je terecht komen in het laatste bovenstaande scherm!
Controleer nog even je Bestandsnaam en Bestandsextensie.
Rest je nog enkel op"Opslaan" te klikken.

Succes!


Wil je nu een genomen printscreen/afbeelding/knipsel gaan bewerken, dat kan dan best met het programma Paint.

Hoe ga je te werk?

Navigeer naar je map "Knipsels".
Open daarvoor je "Verkenner" >> klik op "Afbeeldingen" >> daar zou nu je map "Knipsels" moeten staan.

Open deze map en kies het printscreen dat je wil gaan bewerken.
Klik hierop met "Rechts" >> kies (klikken hoeft helemaal niet) "Openen" >> in het volgende submenu kies je nu het programma "Paint".
Afbeelding
Je gekozen afbeelding opent nu in "Paint".
Hier kun je allerlei zaken benadrukken, markeren, ... ook invoegen van vierkantjes, cirkels, pijltjes, tekstbalonnen, ... dikte van de lijnen, ...
En dit in alle gewenste kleuren en vormen.

Ook tekst invoegen is een fluitje van een cent!

Ik zou zeggen, even experimenteren en uitproberen, dat is nog steeds de beste leerschool.
Lukt het niet van de eerste keer, niet getreurd, oefening baart kunst.

Voorbeeld, een afbeelding genomen van een blanco Word pagina, geopend in Paint en maar uitproberen:
AfbeeldingAfbeelding
Is alles naar wens, dan rest je nog enkel het bewerkte printscreen op te slaan in je map "Knipsels".
Dit doe je door op het wederom icoontje van een diskette te klikken links bovenaan!
Hou er dan rekening mee dat je het originele kwijt bent, want dit is vervangen door het bewerkte!!!
Je vind het terug in je map Knipsels.
Afbeelding
Wil je het originele bewaren, je weet nooit dat je het nog nodig hebt, sla het bewerkte dan op door op het blauwe vakje (juist boven Plakken) te klikken >> kies Opslaan als >> en dan voor JPEG.

Nu krijg je wel de kans een andere bestandsnaam te kiezen.
Geef het een andere bestandsnaam dan het eerdere geopende printscreen in Paint, je heb dan twee dezelfde printscreens nl. het bewerkte en het onbewerkte.
Afbeelding
Stel ... het geopende printscreen in paint heeft de naam "1.JPG", na de bewerking bij het opslaan verander je bv de naam naar "1a.JPG" (gewoon een a toevoegen), "2.JPG -->2a.JPG" - "3.JPG -->3a.JPG", ...
Als je nu gaat kijken in je map "Knipsels" zullen daar steeds paren van knipsels staan, één onbewerkt en eenzelfde maar dan bewerkt.
Hier een voorbeeld van deze uitleg, de printscreens in de map "Knipsels":
Afbeelding
Trouwens je krijgt daarvan een verwittiging als er iets fout loopt.
Dat er al een knipsel bestaat met die naam en of je het wil vervangen.

Veel uitleg, voor iets dat zichzelf wel zal uitwijzen, als je aan de slag gaat.

Nogmaals Succes!

Canadees.

*****************************************************************************
Laatst gewijzigd door Canadees op 25 mar 2019, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Noribo
Lid geworden op: 12 jan 2016, 16:57
Locatie: Edegem

29 feb 2016, 21:54

Bedankt voor de informatie Sita.
Neemt niet weg dat Faststone een heel handig tooltje is, dat ik al heel lang en veelvuldig gebruik, zowel op het werk als thuis. Blijkbaar kan je het ook rechtstreeks downloaden via www.faststone.org :

Afbeelding
Op hoop van zegen deze keer javascript:emoticon(':wink:')...

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

29 feb 2016, 23:27

http://www.faststone.org/FSCapturerDownload.htm
Maar voor de meeste gebruikers is het knipprogramma van Windows of Gadwin ruim voldoende. Het voordeel van Gadwin is dat men het kader, voor het opslaan, nog kan aanpassen.
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

klinker
Lid geworden op: 04 jul 2015, 13:56

29 aug 2016, 21:16

Canadees schreef:Zelf gebruik ik altijd "Gadwin Printscreen" en als het niet anders kan het "Knipprogramma", maar desondanks ... -->
Hier een handleiding van Gadwin Printscreen

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

30 aug 2016, 09:53

@klinker,
Dit is wel van een oudere versie, probeer dit eens met die versie


Afbeelding
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

Canadees
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:13
Locatie: Limburg

30 aug 2016, 11:13

@ lode,

Wat bedoel juist?
Een printscreen nemen van de verschillende "uitvouwmenuutjes" ?

Ik werk ook nog steeds met de versie Gadwin 4.6 en wil geen andere.
Ik gebruik geen Windows Live Mail, waarmee kan ik dan eens een test doen?

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

30 aug 2016, 12:00

@Canadees,

Ik gebruik ook nog versie 4.6 en ook versie 5.4.2
voorbeeld in Word met 5.4.2
Afbeelding

en in Excel

Afbeelding

Dit werkt wel niet bij alle uivouwmenuutjes maar toch bij veel.
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

Canadees
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:13
Locatie: Limburg

30 aug 2016, 12:42

@ lode,

Dan had ik het toch verkeerd begrepen!
Ik ging er van uit dat het niet ging met de versie 4.6 en wel met een nieuwere versie.
Mis dus!

Alhoewel ik nog nooit een nieuwere (lees: meest recente) versie heb geïnstalleerd gehad.
Wel al eens gemerkt op computers van kennissen maar deze kan mij echt niet bekoren.

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

30 aug 2016, 13:31

Dat bedoel ik Canadees, met de 4.6 gaat het niet en met de 5.4 wel.
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

30 aug 2016, 14:27

ik weet niet of het met de pro versie gaat
op deze comp heb ik hem niet staan (en gebruik hem tegenwoordig het meest)
en op de andere heb ik daar eigenlijk nog nooit op gelet
zal ik de volgende keer is op letten

Canadees
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:13
Locatie: Limburg

30 aug 2016, 14:31

@ lode,

Spijtig dat ik je toch moet tegenspreken.
Hier de bewijsjes, printscreens genomen met Gadwin versie 4.6.
Zeld meerdere uitklapvenstertjes lukt probleemloos.

Twee voorbeeldjes met Word.
Eentje hetzelfde als jij toonde:
Afbeelding
Eentje dat ik zelf probeerde:
Afbeelding

Drie voorbeeldjes met Exel.
Hetzelfde dat jij toonde met een extra uitklapvenstertje:
Afbeelding
Twee die ikzelf nog extra probeerde:
Afbeelding
Afbeelding

Dit is wél degelijk te doen met Gadwin versie 4.6.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

30 aug 2016, 14:36

ik heb het vermoeden dat het kan zijn , dat der nog verschil zit in (hetgeen jullie ) uitklapvensters noemen
rolover eigenlijk of dropdown menu

als het in programmas is , of in windows

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

30 aug 2016, 16:04

Hey Canadees,
Dat is raar, bij mij verdwijnen de menuutjes zodra ik de PrntScrn toets indruk. Zou dit ergens in versie 4.6 in te stellen zijn ?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

Canadees
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:13
Locatie: Limburg

30 aug 2016, 16:33

@ lode,

Geen idee van!
Tussen jouw en mijn instellingen zijn enkele verschillen maar ik denk niet dat die daar iets mee te maken hebben!

Wat wél niet lukt hier is van de venstertjes van Gadwin met Gadwin zelf printscreens te maken - maar dat wist ik al langer.
Vandaar dat onderstaande printscreens, waar ze verschillen, genomen zijn met het knipprogramma van windows!

Vergelijk maar:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
:?:

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

30 aug 2016, 17:21

Hey Canadees,
Inderdaad geen noemenswaardige verschillen, ik zal er leren mee leven.
Ik heb tenslotte nog altijd versie 5.4.2.
Het is met deze versie dat ik de printscreens van de 4.6 heb genomen.
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17