vernieuwe vaartkom Leuven

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

dobber
Lid geworden op: 27 jul 2005, 09:43

18 dec 2014, 13:43

Ik ben geen inwoner van Leuven, maar was deze nazomer toch aangenaam verast met de metamorfose van de vernieuwde vaartkom in Leuven.
Ik heb 2 vragen die waarschijnlijk enkel door een kenner van Leuven kunnen beantwoord worden.
1 ) Wat gaat er gebeuren met die reusachtige Silo’s ( graan silo’s van Artois en beschermd monument dacht ik)
2 ) Aan de haven staan er een paar bronzen beelden ter herdenking van de 500 arbeiders die 2 jaar gewroet hebben om dit kanaal te graven.
In het najaar had men die een gebreide outfit aangemeten . Wat was de bedoeling hiervan ? Een studenten grap ?
Alvast bedankt
Dobber

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

19 dec 2014, 04:08

Wel beste 'dobber', ik ben geboren (°1945) in Leuven. Heb er gewoond, ben er getrouwd ... en ben er nog steeds.
De vaartkom is me zeer wel bekend. Het "Depot", de zogezegde veredeling van het oude douanekantoor in een zogezegd "cultureel nest" is (voor mij) een lachertje.
De 'vaartkom' is door enkele fantasten omgetoverd/benoemd als "jachthaven". U moet mijn mening niet delen maar er is een (ietwat geslaagde) poging geweest om industriële grond te verlappen als het "nec plus ultra".
In feite is de "vaartkom" HET voorbeeld om iets langs lokale politieke weg onschatbaar te maken.
Ze zitten daar nu te kl*ten en trachten het "Engels plein*" zo vol mogelijk te krijgen met zoveel mogelijk appartementen , studios en studentenkoten. In feite ... de Chinezen achterna! Op een zo beperkt mogelijke oppervlakte ... zoveel mogelijk leefruimtes te creëren. Kassa, kassa ... voor wie???

* Het "Engels plein" dankt zijn naam aan de Engelsen die ooit een treintunnel onder de Cesarsberg ( de 'Boelenberg' voor de Leuvenaars) wilden boren. Dat is er dus nooit van gekomen.
Dit is nooit doorgegaan.

dobber
Lid geworden op: 27 jul 2005, 09:43

19 dec 2014, 07:48

Bedankt voor de reactie, nu hoor ik eens het verhaal van den andere kant.
Dat van den boelenberg tunnel had ik geen weet.
Mijn vroegere herinnering aan die vaartgeul als toevallige fietser was dat die site er nogal verwaarloosd bijlag en bij mijn laatste passage deze zomer zag ik ondanks de bouwwerven dat er een poging bezig was om het een beetje ordentelijk te maken Maar ja zoals je zegt alles draait rond geld hé.
Heel oneerbiedig zeggen wij onder mannen soms de wereld draait rond de letter G geld en ..

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

19 dec 2014, 21:39

dobber schreef:Bedankt voor de reactie, nu hoor ik eens het verhaal van den andere kant.
Dat van den boelenberg tunnel had ik geen weet.
Mijn vroegere herinnering aan die vaartgeul als toevallige fietser was dat die site er nogal verwaarloosd bijlag en bij mijn laatste passage deze zomer zag ik ondanks de bouwwerven dat er een poging bezig was om het een beetje ordentelijk te maken Maar ja zoals je zegt alles draait rond geld hé.
De Vaartkom was ooit HET centrum van industriële activiteiten, aan de ene kant Artoos en Mie Gereel, aan de andere kant de al genoemde depot, de Moulins de la Dyle, den Hungaria. De houthandels van het Engelsplein (Wuyts en de andere was Merckx geloof ik) Wat meer naar Wilsele de Marie Thumas en Vanderelst, BP en metaalconstructiebedrijven als ABR en Metaleuven. In de bocht waar nu de afslag naar het centrum is was een mosselgroothandel.

Ik heb nog stokoude, negentiende-eeuwse lokale krantjes liggen (de Petites Affiches en de Journal des Notaires) waarin de plaatselijke handelaars de komst van nieuwe goederen aankondigden die per boot gingen toekomen.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

20 dec 2014, 04:04

Dat klopt volledig MichelN! We hebben deze bruisende industriële buurt zien verdwijnen. Vergeet ook "De fabrieken Remy" niet wat verderop, heb er ooit nog een paar jaren in de aankoopdienst gewerkt.
Het is persoonlijk hoor maar heb wat moeite met het opeen tassen van appartementen en studentenkoten op een zakdoekgroot stukje Leuven. De oude Stella Artois site is hetzelfde lot beschoren. Waarschijnlijk wordt ik wat sentimenteel in mijn oudere dag :wink:

Als toemaatje. De "Boelenberg" kreeg die naam omdat er nogal wat dikke kasseistenen op en uit staken. Dit is tenminste wat mijn pa (°1894) vertelde.
Als mijn geheugen me niet bedriegt moet het rond 1905 geweest zijn dat een hevige regenval de meeste van die kasseistenen naar de voet van de helling laten vloeien hebben :D
Zelf woon ik bovenaan de "Boelenberg" en zeg altijd, als boutade: "Heel Leuven is verzopen voordat het water aan mijn voordeur staat".

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

02 sep 2016, 22:20

Paca schreef:Wel beste 'dobber', ik ben geboren (°1945) in Leuven. Heb er gewoond, ben er getrouwd ... en ben er nog steeds.
De vaartkom is me zeer wel bekend. Het "Depot", de zogezegde veredeling van het oude douanekantoor in een zogezegd "cultureel nest" is (voor mij) een lachertje.
De 'vaartkom' is door enkele fantasten omgetoverd/benoemd als "jachthaven". U moet mijn mening niet delen maar er is een (ietwat geslaagde) poging geweest om industriële grond te verlappen als het "nec plus ultra".
In feite is de "vaartkom" HET voorbeeld om iets langs lokale politieke weg onschatbaar te maken.
Ze zitten daar nu te kl*ten en trachten het "Engels plein*" zo vol mogelijk te krijgen met zoveel mogelijk appartementen , studios en studentenkoten. In feite ... de Chinezen achterna! Op een zo beperkt mogelijke oppervlakte ... zoveel mogelijk leefruimtes te creëren. Kassa, kassa ... voor wie???

* Het "Engels plein" dankt zijn naam aan de Engelsen die ooit een treintunnel onder de Cesarsberg ( de 'Boelenberg' voor de Leuvenaars) wilden boren. Dat is er dus nooit van gekomen.
Dit is nooit doorgegaan.
Was dat misschien een onderdeel van een plan waarbij een spoorlijn zou worden aangelegd die zowat de contouren van de huidige ring rond de stad zou volgen ? Weet hier een Leuvenaar wat de bedoeling was van de diepe brede geulen, die zich ter hoogte van de huidige Celestijnenlaan en ter hoogte van de "Tolhuizen" bevonden ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

03 sep 2016, 15:50

socrates schreef:
Paca schreef: * Het "Engels plein" dankt zijn naam aan de Engelsen die ooit een treintunnel onder de Cesarsberg ( de 'Boelenberg' voor de Leuvenaars) wilden boren. Dat is er dus nooit van gekomen.
Dit is nooit doorgegaan.
Was dat misschien een onderdeel van een plan waarbij een spoorlijn zou worden aangelegd die zowat de contouren van de huidige ring rond de stad zou volgen ? Weet hier een Leuvenaar wat de bedoeling was van de diepe brede geulen, die zich ter hoogte van de huidige Celestijnenlaan en ter hoogte van de "Tolhuizen" bevonden ?
Dat geloof ik niet, spoorlijnen lopen namelijk zo veel mogelijk rechtdoor.
Wat de Celestijnenlaan betreft denk ik dat het (vermoedelijk) de bedding van de oude tramlijn van de "vicinal" Leuven-Tervuren moet zijn, die ging via Egenhoven naar de Tervuursesteenweg in Bertem en zo voort naar Vossem en de musée in Tervuren, ik heb die als klein manneke nog weten rijden. Er was trouwens ook een lijn vanuit Leuven centrum (Fochplein) naar Diest via Tielt-Winge (de "statie" daar, het gebouw tenminste, bestaat nog altijd). De tram naar Tervuren vertrok ook van het Fochplein en zo via de Naamsestraat de stad uit.

Misschien liep er ook zo'n bedding in de buurt van de tolhuizen - tenminste als je die aan de Brusselsepoort bedoelt - want er was ooit een aftakking naar Herent. allicht weet Paca daar meer van.
Veel van die trajecten zijn echter maar gedeeltelijk of helemaal nooit volledig uitgevoerd, zo was er ooit een aftakking voorzien naar - of all places - Holsbeek, of die er ooit geweest is weet ik niet.

Wat ik nog wel weet is dat ik met mijn ouders meermaals vanuit het Noordstation in Brussel met de vicinal tot in Keerbergen kon sporen om daar op dat vliegveldje naar het stuntwerk met één- en tweedekkers te gaan kijken. Een luchtdoop van een kwartier kostte 150BF!

*vicinal = tramstel van de SNCV Sociéte Nationale de Chemins de fer Vicinaux, in het Nederlands was dat, geloof ik, Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen NMVB.
Op YouTube is nog heel wat te vinden over dat historisch erfgoed.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

03 sep 2016, 16:13

Jij hebt ongetwijfeld gelijk wat die spoorlijnen betreft al bevestigen ook hier de uitzonderingen de regel. Zo lang Antwerpen Centraal enkel een eindstation was, maakten alle treinen naar het Noorden wel altijd een bocht rond de stad. Ook tussen Leuven en Hasselt is er sinds enige tijd een route die men "de bocht van Leuven" noemt, waardoor men van Brussel naar Hasselt kan sporen zonder via Landen enz. te moeten gaan. Ik bedoelde wel degelijk de tolhuizen aan de Brusselsepoort, het rechtse huis als je richting Brussel kijkt verborg een soort "vallei" die tijdens de oorlog nog als schietstand zou zijn gebruikt op de site die men "de vesten" noemde.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

04 sep 2016, 02:13

Ik herinner me wel de tramrails op "den boulevard", nu een deel van de ganse ring rond Leuven. Grosso modo van het "groot prison" tot de Tervuurse poort. Wij woonden toen tegenover het sportkot maar was amper zeven jaar als we naar Kessel-lo verhuisden. Weet nog goed hoe een ingenieursstudent een bak bier won met te wedden dat ie 50 meter op een tramrail kon rijden zonder er van af te wijken. Diezelfde heeft trouwens nog een bak gewonnen met een "tour" te maken met dezelfde fiets op het biljart bij "Marraine", toenmalig studentencafé op de Oude markt. Regelmatig werd daar trouwens de centrale kachel vanuit het café naar de Oude markt versleept. Marraine altijd in alle staten, maar de jongens brachten steeds de kachel terug op zijn plaats. Het is trouwens ook daar dat ik voor het eerst (maar niet voor het laatst) een "tafel" bier hoorde bestellen. Stel u een oude cafétafel voor gans gevuld met pinten bier ... nog wat anders als "een meter bier" :wink: