kilometervergoeding bij kliniekopname

Vragen/antwoorden betreffende voordelen voor senioren.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

05 dec 2016, 17:50

Bij alle ziekenfondsen kon men een kilometervergoeding krijgen voor een ziekenhuisopname en dit voor de opname en terug naar huis, maar men moest dit wel zelf aanvragen.
Dit is nu afgeschaft. Alleen nog kilometervergoeding als men met een ambulance naar de kliniek gevoerd is voor een opname, niet voor een onderzoek en ook niet met eigen vervoer naar huis.
Deze afspraak is gemaakt tussen alle ziekenfondsen zegt men mij bij Bond Moyson.
Ik ben dit te weten gekomen toen ik de formulieren ging afhalen, om dan later in te dienen. Normaal mag ook de huisarts dit invullen.
Wie heeft hier ook al mee te maken gehad.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

05 dec 2016, 18:06

Ik heb daar nog nooit van gehoord en ik vind het ook heel onrealistisch om eerlijk te zijn.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

06 dec 2016, 11:08

Indeerdaad ik zou zeggen 90% of zelfs meer van de mensen weten niet dat dit bestond. Wij hebben dit aan vrienden, familie en zelfs aan buren gezegd, die merci gezegd hebben als ze het ooit hebben gekregen.
Ik ben iets vergeten vragen. Is het ook afgeschaft voor mensen met nierdialyse, met chemotherapie. Of komt dit niet van de ziekenbond. En wat ik ook niet gevraagd heb vanaf wanneer is dit afgeschaft.
Informeer bij uw ziekenbond.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

06 dec 2016, 11:50

De mutualiteiten moeten duchtig bezuinigen van de overheid.

Bijna in elk dorp staat een huis van hen. Wat kost dat? Onderhoud?

Hier in het dorp zijn de mensen van de mutualiteiten 2,5 dagen per week op hun kantoor. Enkele jaren terug voltijds.

Ik dacht dat volgend jaar de dokters de brieven rechtstreeks naar de provinciale mutualiteit en naar de apotheker sturen via email.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

06 dec 2016, 12:51

pastoor schreef:De mutualiteiten moeten duchtig bezuinigen van de overheid.

Bijna in elk dorp staat een huis van hen. Wat kost dat? Onderhoud?

Hier in het dorp zijn de mensen van de mutualiteiten 2,5 dagen per week op hun kantoor. Enkele jaren terug voltijds.

Ik dacht dat volgend jaar de dokters de brieven rechtstreeks naar de provinciale mutualiteit en naar de apotheker sturen via email.
Dat is nog heel veel bij jou. Hier nog maar een halve dag per week.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

14 mar 2017, 06:33

CM,

Als je niet-dringend vervoer nodig hebt, omdat je met eigen middelen of met het openbaar vervoer het ziekenhuis niet kan bereiken, kan je een beroep doen op de CM-dienst Ziekenvervoer. Je moet dan zelf nog maar een fractie van de reële kostprijs betalen. Ook in de facturen voor dringend ziekenvervoer (met de ziekenwagen) komt de CM voor een groot stuk tussen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

14 mar 2017, 10:36

Ik begrijp goed wat ge bedoeld en dit is bij de Bond Moyson hetzelfde.
Dit heeft niets te maken met de kilometervergoeding die men vroeger kon krijgen, maar waar de meeste mensen niet wisten dat het bestond.

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

14 mar 2017, 11:27

Voor nierdialyse patiënten en patiënten die een chemo- of bestralingstherapie volgen wordt nog een kilometer vergoeding gegeven door de mutualiteiten.
Alle andere vervoeren moet men zelf betalen, tenzij het een dringend vervoer met ambulance was, aangevraagd door een dokter of bv in geval van een verkeersongeval.
En dat gebeurt niet automatisch, je moet daar zelf achteraan gaan.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

belgam
Lid geworden op: 26 nov 2006, 11:53
Locatie: wetteren

15 apr 2017, 11:52

Bij cm oostvlaanderen kan je een boekje ziekenvervoer gaan halen.
Je moet wel 10 beurten hebben per kalenderjaar voor terugbetaling.
Is 60 eurocent per km.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

17 apr 2017, 08:25

CM kilometervergoeding.

Hier staan de CM tussenkomsten voor vervoer in de verschillende gevallen. Men kiest zijn eigen regio.

* * * * *

1. Vervoer bij chemo- of radiotherapie.

hier klikken

2. Vervoer naar referentie- of revalidatiecentrum.

hier klikken

3. Dringend ziekenvervoer. (Limburg gekozen)
hier klikken

4. Vervoerkosten bij opvang in een dag verzorgingscentrum.

hier klikken

5. Ziekenvervoer (niet dringend) georganiseerd door CM.
Limburg gekozen.

hier klikken

* * * * *
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

21 apr 2017, 16:05

Nierdialyse, chemo, bestralingen worden NIET terugbetaald door de ziekenfondsen wel door het RIZIV. De ziekenfondsen zijn de tussenpersonen voor de uitbetalingen. En iedereen denkt dat ze dat krijgen van hun ziekenbond. Dus niet.
Al het andere waar pastoor het over heeft, heeft niets te maken met mijn opmerking over die kilometervergoeding. Er is geen enkele ziekenbond die hier duidelijke uitleg over geeft, vroeger niet en nu niet, want dit was hun persoonlijke terugbetaling en nu bestaat het niet meer.
Ik wist op voorhand dat dit niet gekend was.