Kruisschakeling

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

05 jan 2017, 16:23

Ik ben geen elektrieker maar kan man man staan wat betreft huis elektriek.

Nu heb ik een leiding gelegd 1 lamp en drie schakelaars, en dit met 2 wisselschakelaars en 1 kruisschakelaar, wonder bij wonder het systeem dit het onmiddellijk goed.

Nu mijn vraag kan men dit met enkel 3 wisselschakelaars ook, dus 1 lamp en 3 wisselschakelaars, zonder een kruisschakelaar, daar men dit hier op café discuteert !!
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

05 jan 2017, 16:45

Heel simpel antwoord, neen, omdat principieel een kruisschakelaar 4 aansluitingen heeft, er komen daar immers 4 draden toe, en een wisselschakelaar principieel maar 3 aansluitingen, er komen daar maar 3 draden toe.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

05 jan 2017, 19:59

OK dit is een deftig antwoord !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

05 jan 2017, 21:14

Denlowie, bekijk ook eens het schema van een kruisschakeling (momenteel kunnen geen printscreens geplaatst worden), dan zal je best begrijpen dat je een wisselschakelaar niet voor een kruisschakelaar kunt gebruiken.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

06 jan 2017, 07:41

Ja Danny je weet het die aan den toog denken dat zij alles weten ! :lol:
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

06 jan 2017, 23:42

.

Mag ik een handje helpen. En een aanloop naar zo'n schema plaatsen.

Afbeelding

En vermits ik van elektriciteit geen kaas gegeten heb kan ik "den lowie" alleen maar aanraden de afbeelding te bekijken ; en dan te googlen. Met als zoekwoorden "SCHEMA" en "KRUISSCHAKELAAR".

En dan zie je ongeveer het zelfde als in mijn geplaatste foto.

En dan natuurlijk als volgende stap : klikken op "Afbeeldingen"

Succes er mee.

En opgepast : eerst de "plomb" uit zetten, hé, anders gaan je haren rechtop staan. :wink:
.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

07 jan 2017, 00:49

.
Inmiddels de hand kunnen leggen op een goede tekening, hier als foto in bericht toegevoegd

Afbeelding

Succes met je elektriciteitswerken.
Gast

27 feb 2017, 00:47

( kwam hier toevallig eventjes langs )

Een dubbelpolige omschakelaar ( 6 aansluitingen ) kan je wel zo bedraden dat die als kruisschakelaar werkt. Misschien had de andere toogganger toch ergens gelijk , maar ... dan van horen zeggen. :)

Je moet het dan in deze richting zoeken. Let op : dit is niet de korrekte figuur voor de bedrading van een dubbelpolige omschakelaar als kruisschakelaar , maar je kan het er gemakkelijk wel uit afleiden.

Afbeelding