Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Erfenisvraagje

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
volvoke

BerichtGeplaatst: Wo 08 Feb 2017, 21:33    Onderwerp: Erfenisvraagje Reageer met quote

Hallo,mijn grootvader is paliatief en hij heeft nog een klein spaarpotje.
Er is een zoon en een dochter,mijn mama,die dus zullen erven.het probleem,mijn mama verblijft in een home op een dementenafdeling.mijn pa heeft alle geld dat er nog was opgedaan en nu vrees ik dat hij dit met de erfenis ook gaat doen,ze heeft wel een rekening op haar naam maar zowel ik als hij kan hier aan,en verzwijgen gaat ook niet want zij zal denk ik een officiele uitnodiging krijgen van de notaris,hoe gaat dit nu,aflopen iemand een idee

pastoor

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2017, 2:27    Onderwerp: Reageer met quote

volvoke,

Hallo, mijn grootvader is palliatief en hij heeft nog een klein spaarpotje. Er is een zoon en een dochter, mijn mama, die dus zullen erven. het probleem, mijn mama verblijft in een home op een dementenafdeling. mijn pa heeft alle geld dat er nog was opgedaan en nu vrees ik dat hij dit met de erfenis ook gaat doen, ze heeft wel een rekening op haar naam maar zowel ik als hij kan hier aan, en verzwijgen gaat ook niet want zij zal denk ik een officiële uitnodiging krijgen van de notaris, hoe gaat dit nu, aflopen iemand een idee.

Het is toch een beetje anders.
Als uw grootvader overleden is, gaan de erfgenamen bij eender welke notaris om te vragen of er een testament is. De testamenten worden bijgehouden in een centraal register in België.

Uw moeder, uw vader en jij mogen daar gaan. En dan hoor je of er een testament is of niet. (Uw moeder zal niet kunnen gaan).

-> Indien er een testament is dan is het mogelijk dat jij een deel krijgt. Zonder testament is er niets voor u.

-> Indien er geen testament is, dan geldt dit: Ik veronderstel dat uw ouders geen huwelijkscontract hebben laten opmaken destijds, in welk geval de centen eigendom zijn van uw vader en uw moeder (elk de helft).

* * * * *

Hoe dan ook, dit moet gebeuren:

Hoe en wanneer de aangifte indienen?
Bij een overlijden zijn de erfgenamen verplicht om aangifte te doen van de nalatenschap van de overledene. De aangifte dient te gebeuren bij het registratiekantoor in de fiscale woonplaats die de overledene had op het ogenblik van overlijden.
De aangifte kan gebeuren aan de hand van het aangifteformulier dat men bij het lokale registratiekantoor van de FOD Financiën kan verkrijgen of kan downloaden via de website http://myminfin.be/ .
De aangifte van de nalatenschap moet gebeuren binnen de 4 maanden na het overlijden.
Meer informatie vindt men ook op de portaalsite van de federale overheid. Het is niet verplicht om de aangifte te laten opstellen door een notaris. Belastingambtenaren mogen zelf echter niet meewerken aan het invullen van de aangifte. Ze staan wel ter beschikking om inlichtingen te verstrekken over de wettelijke voorschriften waaraan de aangifte moet voldoen.

* * * * *

En dit ook

Successierechten = belasting op erfenis.
Men zal de successierechten dienen te betalen aan de ontvanger van het kantoor waar men de aangifte indiende. Ze moeten worden betaald in de twee maanden die volgen op de vervaldatum van de vastgestelde termijn voor het indienen van de aangifte van nalatenschap. Zodra deze termijn is verstreken, zal een interest worden aangerekend.

De kosten zijn:
3 % vanaf ¤ 0,1 tot ¤ 50.000, 9 % vanaf ¤ 50.000 tot ¤ 250.000. daarboven 27 %.

Indien in het testament staat dat er ¤ 50.000 is, en dat uw vader en jij elk ¤ 10.000 krijgen en uw moeder ¤ 30.000.
Dan moeten jij en uw vader elk ¤ 300 successierechten betalen.
Uw moeder betaalt dan ¤ 900 successierechten.

* * * * *

volvoke

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2017, 11:52    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de uitleg,maar ik dacht altijd dat schoonkinderen geen recht op erfenis hadden en dat ik bijgevolg moet optreden voor moeder,maar dat zal dan enkel zijn als moeder er niet meer is

pastoor

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2017, 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

volvoke,

Bedankt voor de uitleg, maar ik dacht altijd dat schoonkinderen geen recht op erfenis hadden en dat ik bijgevolg moet optreden voor moeder, maar dat zal dan enkel zijn als moeder er niet meer is.

* * * * *

Erfenissen volgen regels van het huwelijkscontract.
Zie eerst dit:

Huwelijk en vermogen. Wat is het vermogen van een persoon?
Het vermogen is het bezit van onroerende goederen ( huizen ) en roerende goederen ( auto, centen, inboedel, .. ).

Het huwelijkscontract “gemeenschap van goederen” heeft 3 vermogens.

* Beide partners van een huwelijk hebben elk een eigen privaat vermogen, namelijk datgene wat in hun bezit was tot de dag van het wettelijk huwelijk op het stadhuis. Niemand kan aan dat privaat vermogen.

* Buiten de twee voorgaande vermogens is er een derde vermogen, het gemeenschappelijk vermogen. Alles wat beide partners verdienen tijdens het huwelijk en de intresten van de private vermogens gaan in het gemeenschappelijk vermogen. Elke partner mag uit dit vermogen nemen wat hij/zij wenst ( men kan niet stelen van mekaar ).

Het huwelijkscontract “gemeenschap van goederen” moet niet door een notaris opgesteld worden omdat het ingeschreven staat in de grondwet ( het wettelijk stelsel genoemd ). Iedereen die geen huwelijkscontract heeft laten opmaken door de notaris heeft daardoor inherent het huwelijkscontract “gemeenschap van goederen”.

-> Bijna iedereen heeft het contract "gemeenschap van goederen". De meesten doen er niets voor, gaan niet naar de notaris, en krijgen dan automatisch het "wettelijk stelsel" (zoals het in het Burgerlijk Wetboek staat, en dat is het huwelijkscontract "gemeenschap van goederen").
-> Het voordeel van dit contract is het feit dat alles wat van buiten de gemeenschap komt (een gift, loterij centen, erfenissen, ....) in het private vermogen terecht komt en daarom is er niets voor de partner..

Ik gok dat uw ouders geen huwelijkscontract geschreven door een notaris hebben. Uw vader kan dat bevestigen.

* * * * *

Er zijn drie soorten erfenissen.

1. Erfenissen in RECHTE LIJN, tussen echtgenoten en samenwonenden.
2. Erfenissen tussen broers en zussen.
3. Erfenissen tussen andere personen.

Uw ouders zijn in de rechte lijn, maar de erfenis komt van buiten de gemeenschap en is voor de moeder (niets voor de vader).

De rest staat bij Wanton.

(mijn fout was: alles wat van buiten de gemeenschap komt ....).

Laatst aangepast door pastoor op Vr 10 Feb 2017, 13:53, in totaal 1 keer bewerkt

wanton

BerichtGeplaatst: Vr 10 Feb 2017, 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Pastoor maakt het een beetje te moeilijk.
Om het geld dat moeder erft van haar vader te beschermen, wordt dit op naam van moeder alleen op een rekening gezet. Vermits het uit erfenis komt is dat van haar alleen. Het mag evenwel niet vermengd worden met andere goederen = helemaal apart houden. Hierdoor kan vader het niet opgebruiken. Ofwel mag het geld gebruikt worden voor de verzorging van moeder ofwel komt het ooit in haar erfenis. Belangrijk zal zijn te kunnen bewijzen dat dat geld uit de erfenis van haar vader komt. Voorlopig heeft vader nergens recht op.
Een andere, betere oplossing is dat moeder de erfenis weigert ( is er een bewindvoerder?) zodat het geld rechtstreeks nu al bij volvoke komt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
procman4

BerichtGeplaatst: Vr 10 Feb 2017, 15:12    Onderwerp: ERFENIS Reageer met quote

wanton schreef:
.... Belangrijk zal zijn te kunnen bewijzen dat dat geld uit de erfenis van haar vader komt. Voorlopig heeft vader nergens recht op.

Wanneer dit geld, het erfdeel van uw moeder, (door de notaris) overgeschreven wordt op een NIEUWE rekening van de moeder, zou best in de mededeling staan :
"Nalatenschap JANSSENS Jan".
Uw grootvaders naam voornaam

Nieuwe rekening, ---> zo blijft alles mooi gescheiden.

Het eerste rekeninguittreksel, goed bewaard zijnde, bewijst de afkomst van het geld.

==================================

wanton schreef:
....Een andere, betere oplossing is dat moeder de erfenis weigert ( is er een bewindvoerder?) zodat het geld rechtstreeks nu al bij volvoke komt.

Dat uw moeder op een dementieafdeling verblijft, houdt niet automatisch in dat zij zelf "niet handelsbekwaam" meer zou zijn.
Daarom wellicht vraagt Wanton of er een "bewindvoerder is".

Geef daar eens een antwoord op. Ik denk (hoop) dat Wanton dan weer zal reageren
.

Naar boven
wanton

BerichtGeplaatst: Zo 12 Feb 2017, 12:47    Onderwerp: Reageer met quote

Procman,

ik denk dat alles duidelijk is en dat het allemaal geregeld is ondertussen.

volvoke

BerichtGeplaatst: Di 07 Maa 2017, 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry voor het late antwoord,en neen er is nog niks geregeld,er is geen bewindvoerder maar ben ik niet verplicht om het ocmw in te lichten van de erfenis,ik moet maandelijks bijbetalen en vader moet ook een deel van zijn pensioen afstaan,en dan legt het ocmw ongeveer honderd euro per maand bij

wanton

BerichtGeplaatst: Wo 08 Maa 2017, 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

In dit geval is het wel best dat u het OCMW inlicht over hetgeen uw moeder erft. Ze komen het waarschijnlijk toch te weten. Zij zullen vragen dat dit bedrag in eerste instantie aangewend wordt om de rusthuiskosten te dragen. Misschien moeten jullie dan niet zelf meer bijleggen. Het OCMW kan/zal zijn beslissing herzien. Dus....

volvoke

BerichtGeplaatst: Wo 08 Maa 2017, 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, ik denk dat dat inderdaad de beste oplossing is

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: