Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Beslissingrecht onroerend goed

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lofece

BerichtGeplaatst: Do 09 Maa 2017, 11:25    Onderwerp: Beslissingrecht onroerend goed Reageer met quote

Ons moeder die 88 jaar is wilt geen beslissingen meer kunnen nemen ivm haar onroerend goed zonder de uitdrukkelijke toestemming van al haar kinderen .Ze heeft gevraagd of dit ‘ op papier ‘ kan gezet worden op een manier die rechtsgeldig is .Moeder is niet dementerend maar de druk is te groot voor haar door een van de kinderen om alsnog op haar hoge leeftijd schenkingen te doen en /of onroerend goed te verkopen en ze wilt van die druk af .Ze hoop dat op die manier de rust kan terug keren in de familie.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wanton

BerichtGeplaatst: Do 09 Maa 2017, 11:55    Onderwerp: Reageer met quote

Weet u hoe de eigendomsverhoudingen van die woning momenteel zijn?
Ik durf veronderstellen dat dat huis van beide ouders was. Dan heeft moeder de helft in volle eigendom plus het vruchtgebruik op de rest. Terwijl de kinderen de blote eigendom van vaders helft verdelen. De woning kan pas verkocht worden mits akkoord van alle betrokkenen : moeder én alle kinderen
Echter, als moeder in de woning wil blijven , kan niemand van de kinderen haar verplichten te verhuizen of te verkopen. Zij heeft uiteindelijk het laatste woord.
Moeder kan de blote eigendom van haar deel van de woning reeds wegschenken en toch blijven wonen. Maar of hier een voordeel in zit , durf ik betwijfelen.

Lofece

BerichtGeplaatst: Do 09 Maa 2017, 12:29    Onderwerp: Beslissingsrecht onroerende goederen Reageer met quote

Ik heb een foutje gemaakt door onroerend goed te schrijven maar moeder heeft verschillende onroerende goederen en in deze gaat het niet over haar eigen huis maar over haar andere bezittingen

Naar boven
wanton

BerichtGeplaatst: Do 09 Maa 2017, 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Van andere onroerende goederen dan de 'gezinswoning' kunnen kinderen, als ze voor een deel blote eigenaar zijn , hun deel opeisen. Zij hebben dat recht. Een verkoop is dan wel de aangewezen manier.

Lofece

BerichtGeplaatst: Do 09 Maa 2017, 20:06    Onderwerp: Beslissingsrecht onroerende goederen Reageer met quote

De onroerende goederen die moeder bezit zijn voor de volle 100% van haar, haar kinderen zijn daar geen mede-eigenaar van

Naar boven
wanton

BerichtGeplaatst: Vr 10 Maa 2017, 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

In dat geval kan zij alleen beslissen wat ze er mee doet. Maar als er meerdere goederen zijn, is het , alleen al om fiscale redenen, te overwegen te schenken of te verkopen. De successierechten kunnen tot 27 % oplopen.

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Tijden zijn in CET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: