Beeldkwaliteit ondermaats

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

01 mar 2017, 11:18

@Toby

--Klik op PCI-Devices

--België: Optiplex 380 : Techn. specif.
http://euro.dell.com/be/nl/corp/Desktop ... 380&s=corp


--Laat Dell een diagnose uitvoeren, ook de Monitor:
http://www.dell.com/support/home/us/en/ ... 0/diagnose

--Support België:
http://www.dell.com/support/home/be/nl/bebsdt1
Gebruik die als je ergens niet verder kunt.

:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

01 mar 2017, 17:16

Mogelijks kijk ik er over, maar al die diagnose opties zijn bedoeld voor Windows.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

02 mar 2017, 08:52

Toby schreef:@hviaene : onder "Devices" (gegevens verkregen uit het programma "System Profiler and Benchmark") zie ik alleen volgende onderverdelingen staan :

Devices :
Processor
Memory
PCI Devices
USB Devices
Printers
Battery
Sensors
Input Devices
Storage
DMI
Resources


Iets specifiek voor het beeldscherm is me niet duidelijk of dat er tussen staat.
Neen, kijk eens in het bestand /etc/X11/xorg.conf, het is een gewoon tekstbestand. Daar staat waarschijnlijk meer in dan in dat rapport.
Overigens - zoals je zelf in je eerste post aangaf, is het niet het scherm dat streken verkoopt, maar allicht de grafische kaart, en daar verwacht ik betere info over uit xorg.conf.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

02 mar 2017, 17:51

Ik ben er nog niet uit : via map etc ga ik naar map X11, maar dan is het noppes voor wat betreft xorg.conf. Dat laatste is nergens te zien.
Mogelijks is dit bestand een verborgen bestand en veiligheidshalve niet te bewerken ev. ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

03 mar 2017, 13:35

Toby schreef:Ik ben er nog niet uit : via map etc ga ik naar map X11, maar dan is het noppes voor wat betreft xorg.conf. Dat laatste is nergens te zien.
Mogelijks is dit bestand een verborgen bestand en veiligheidshalve niet te bewerken ev. ?
Even geduld, ik zal Mint eens opstarten in een VirtualBox, en eens kijken hoe het daar juist zit. Misschien vandaag nog.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

03 mar 2017, 15:30

Ok, doe maar rustig hoor, heb alle tijd.
Ben al heel tevreden dat je me wilt helpen.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

04 mar 2017, 10:28

Dju, weer wat bijgeleerd. Mint (en alle varianten van Ubuntu - Debian) hebben geen vaste xorg.conf. Blijkbaar bouwen die dinamisch bij elke startup de konfiguratie op uit het scannen vande aanwezige hardware.
Maar zo gaat het ook: start uit het menu het terminalvenster op en geef daar het volgende kommando:
lspci | grep VGA
copy/paste bovenstaande lijn, als je overtypt, let dan op de hoofdletters.
In het rezultaat moet dan het type van je grafische kaart staan.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

05 mar 2017, 20:28

... hoe vorm je het verticale streepje bij Linux in het midden van de opdrachtregel a.u.b. ? In Windows is dat met alt 0124 als ik me niet vergis.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

06 mar 2017, 09:21

Toby schreef:... hoe vorm je het verticale streepje bij Linux in het midden van de opdrachtregel a.u.b. ? In Windows is dat met alt 0124 als ik me niet vergis.
Azerty klavier ?? AltGR-&

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

06 mar 2017, 15:34

Natuurlijk, stom dat ik dat niet zag ... :oops:

Ik, kreeg als antwoord op het commando :

00:02.0 VGA compatible controller Intel Corporation 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller (rev 03)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

07 mar 2017, 09:23

Heb eens zitten googelen: Intel schijnt inderdaad weinig info te geven over de juiste chipset. Er is een kans om meer te zien in de specifikaties van je computer.
Maar hoe dan ook, ik vind berichten met dezelfde soort vragen uit 2009, met andere woorden, die grafische chipset is al een tijdje de jeugd voorbij. Maar dan nog is 1024 x 768 nogal magertjes. Ik kan me niet goed indenken dat we in 2009 al niet verder waren, of is dat op die machine altijd zo geweest???

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

08 mar 2017, 15:33

hviaene schreef:Heb eens zitten googelen: Intel schijnt inderdaad weinig info te geven over de juiste chipset. Er is een kans om meer te zien in de specifikaties van je computer.
Maar hoe dan ook, ik vind berichten met dezelfde soort vragen uit 2009, met andere woorden, die grafische chipset is al een tijdje de jeugd voorbij. Maar dan nog is 1024 x 768 nogal magertjes. Ik kan me niet goed indenken dat we in 2009 al niet verder waren, of is dat op die machine altijd zo geweest???
Dat voorspelt niet veel goeds.
Zou dat iets uitmaken als er een andere driver geïnstalleerd wordt ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

09 mar 2017, 05:27

@hviaene : ondertussen vernam ik van de vorige gebruiker van de computer in kwestie, dat het toestel in het verleden, steeds een normaal goed beeld verzorgde, evenwel geen super de luxe kwaliteit.
Dat maakt het er nog vervelender op.

Ik ga nog maar eens de VGA kabels (geen andere mogelijkheid tot verbinden) uittesten. Ik heb er al twee nieuwe mee verbonden, zonder resultaat en ga nog maar eens trachten een derde nieuwe te gebruiken.

Ik laat zeker iets weten en moest je nog een tip hebben, lees ik het graag. Ik waardeer je hulp heel erg.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

18 mar 2017, 15:36

Intussen toch nog even tijd gevonden om het Linux desktop scherm probleem trachten op te lossen ...
Zoals gemeld, had ik twee nieuwe (tegelijkertijd aangekochte) VGA kabels gebruikt om scherm met computer te verbinden.
Telkens was het zowel met de eerste als de tweede, een ietwat wazig beeld.

Toevallig gebruikte ik eens voor de lol, een derde kabel en daarmee kreeg ik een normaal voldoende scherp beeld van relatief goede kwaliteit ... ?! :?

Het ongelooflijke was gebeurd : waarschijnlijk zijn die twee nieuwe VGA kabels van een zelfde fabricageproces mèt eenzelfde fabricagefout. Het kan niet anders, vermits met een derde kabel alles normaal lijkt.

Een hoop moeite voor niks, maar alleszinds bedankt voor juliie hulp en sorry voor het ongemak. :)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

19 mar 2017, 13:51

Niet erg, ondertussen heb ik wat bijgeleerd over Mint. Ik zal Mint niet gebruiken, maar wie weet komt het ooit eens van pas.