Bawb heeft 'm!

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over muziek, cd's, artiesten, alle genres,...

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

13 okt 2016, 14:45

Ongelooflijk maar waar, die bende verstarde ouwe knarren daar in Stockholm heeft het licht gezien en bekroonde, tien jaar te laat, de dichter des Vaderlands, de genaamde Robert Allen Zimmerman met de Nobelprijs voor literatuur. Doorgaans hebben die heren alleen maar oog voor een obscure bantoe uit godweet welke van bij de UNO aangesloten negorij, deze keer hebben ze zichzelf voor een keer overtroffen en - eindelijk - om iemand te bekronen die voor talloze generaties werkelijk iets betekent.

Ik ga het bewust niet hebben over al die zogenaamde kenners - geloof het of niet, daarnet nog op Radio 1, de besnorde literaire lesbo Saskia Decoster bezig gehoord en van lieverlee de knop omgedraaid, zeker na een echte Dylan-freak als Jan Desmedt die gelukkig ook de revue mocht passeren - die iedere komma van zijn songs zitten te analyseren tot je er een punthoofd van krijgt, vergeet het en haal 's mans iconische albums in huis.
Te beginnen met Highway 61 Revisited, Blonde on Blonde en John Wesley Harding.

Nu ben ik er mij ook wel van bewust dat je in een forum als dit je je beter beperkt tot de ggd (grootste algemene deler) van Vlaams-Ollandse charmezangers, godbetert heimat-shit en in het beste geval (Iemand Anders) moderne popsongs, al moet ik zelf niets weten van punk, grunge, metal of eender welk subgenre, in ieder geval kan mijn dag, maand en jaar niet meer stuk.

Een stukje uit een van de beste muziekfilms ooit (The Last Waltz)
https://www.youtube.com/watch?v=jtFEzhaNrT4

Iemand Anders
Lid geworden op: 16 mar 2014, 18:48
Locatie: Ieveranst Anders (Prov. Midden Brabant, VL.)

13 okt 2016, 15:21

MichelN schreef:Ongelooflijk maar waar, die bende verstarde ouwe knarren daar in Stockholm heeft het licht gezien en bekroonde, tien jaar te laat, de dichter des Vaderlands, de genaamde Robert Allen Zimmerman met de Nobelprijs voor literatuur. Doorgaans hebben die heren alleen maar oog voor een obscure bantoe uit godweet welke van bij de UNO aangesloten negorij, deze keer hebben ze zichzelf voor een keer overtroffen en - eindelijk - om iemand te bekronen die voor talloze generaties werkelijk iets betekent.

Ik ga het bewust niet hebben over al die zogenaamde kenners - geloof het of niet, daarnet nog op Radio 1, de besnorde literaire lesbo Saskia Decoster bezig gehoord en van lieverlee de knop omgedraaid, zeker na een echte Dylan-freak als Jan Desmedt die gelukkig ook de revue mocht passeren - die iedere komma van zijn songs zitten te analyseren tot je er een punthoofd van krijgt, vergeet het en haal 's mans iconische albums in huis.
Te beginnen met Highway 61 Revisited, Blonde on Blonde en John Wesley Harding.

Nu ben ik er mij ook wel van bewust dat je in een forum als dit je je beter beperkt tot de ggd (grootste algemene deler) van Vlaams-Ollandse charmezangers, godbetert heimat-shit en in het beste geval (Iemand Anders) moderne popsongs, al moet ik zelf niets weten van punk, grunge, metal of eender welk subgenre, in ieder geval kan mijn dag, maand en jaar niet meer stuk.

Een stukje uit een van de beste muziekfilms ooit (The Last Waltz)
https://www.youtube.com/watch?v=jtFEzhaNrT4
Hmm, ik denk dat mijn gamma wel wat breder is dan zogenaamde moderne popsongs ...

Iemand Anders
Lid geworden op: 16 mar 2014, 18:48
Locatie: Ieveranst Anders (Prov. Midden Brabant, VL.)

15 okt 2016, 17:13

Voor mij mag hij die prijs hebben, zijn oeuvre is wel goed maar ik ben toch geen fan (zijn zangstem alleen al), niettemin toch deze (overbekende) video : https://www.youtube.com/watch?v=MGxjIBEZvx0
Ik ken hem vanaf ie elektrisch ging (rond'65).
Awel, ge krijgt er nog een New-wave uitvoering bij : https://www.youtube.com/watch?v=SdPmcVMwV6g

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

29 okt 2016, 01:55

Poster nr 1 vind ik ontzettend overdrijven, vooral op het gebied van het bespotten en onbeschoft uitschelden van hem onbekende mensen, en het oordelen over de waarde van dingen waarbij hij zijn eigen smaak voor standaard van kwaliteit gebruikt. En bovendien totaal onjuist en onrechtvaardig. Weet Poster niet wat de werken van (ik pik er lukraak één uit) Gabriel Garcia Marquez voor de cultuur van Latijns-Amerika betekend hebben? Poster 1 is duidelijk iemand die (dat is in elk geval de indruk die hij hier geeft) nog nooit een boek gelezen heeft van welke Nobelprijs-schrijver dan ook, van de stichting van de prijs tot nu.

Poster 2 lijkt mij niet te weten waar het hier over gaat...

En poster 3 maakt dezelfde fout als Poster 1 (eigen smaak als waardeoordel gebruiken), en doet er nog één bovenop: het gaat hier over de TEKSTEN van Bob Dylan, niet over zijn zangstem.

Wat mij betreft: ik vind deze prijs zeer terecht. De poëzie is in vergelijking met de romankunst in de lijst prijswinnaars sowieso al in de minderheid, en de te zingen poëzie al helemaal. Wie de Engelse taal goed machtig is en een volledig boek met alle teksten van Bob Dylan heeft gelezen, kijkt volstrekt niet op van deze keuze: Deze teksten getuigen van een welsprekendheid, van een veelzijdigheid, van een lyrische schilderkunst en een gevarieerde emotie die door weinig liedschrijvers (of dichters in het algemeen) ooit geëvenaard is, en inderdaad, zijn werk heeft grote maatschappelijke weerklank in ettelijke generaties van de 20e eeuw gehad. De enige zanger die zijn eigen songs zong - misschien met een even bescheiden neusstem- maar met een even onvergetelijke waarde qua lyriek en vertelkunst, is Homeros.
Maar die was jammer genoeg al dood vóór de Nobelprijs ingericht werd.
Ik ben héél blij voor Bob.
Hij is in fantastisch gezelschap; dat wil zeggen, ... voor diegenen die de boeken van de meestal buitengewone schrijvers, die de prijs in vroegere jaren gekregen hebben, hebben gelézen.
Wie dat niét heeft, zelfs niet één of twee, die zou niet mogen oordelen.
Laatst gewijzigd door Cyper op 12 apr 2017, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

29 okt 2016, 12:44

Cyper schreef:Poster nr 1 vind ik ontzettend overdrijven, vooral op het gebied van het schelden en onbeschoft uitschelden van hem onbekende mensen, en het oordelen over de waarde van dingen waarvbij hij zijn eigen smaak voor standaard van kwaliteit gebruikt. En bovendien totaal onjuist en onrechtvaardig. Weet Poster niet wat de werken van (ik pik er lukraak één uit) Gabriel Garcia Marquez voor de cultuur van Latijns-Amerika betekend heeft? Poster 1 is duidelijk iemand die (dat is in elk geval de indruk die hij hier geeft) nog nooit een boek gelezen heeft van geen énkele Nobelprijs-schrijver, van de stichting van de prijs tot nu.


Mo vent toh! Wat heb jij zoal gelezen behalve de halve Wikipedia, de Readers Digest of Snoeks' Almanak? Wat weet jij van wat er in mijn boekenkast staat, want het zou wel eens kunnen dat je daar meer literatuur in vindt dan op jouw hobbykamertje (if any). Ik hoef hier niet zoals jij de pseudo-cultuurpaus uit te hangen of wat aan name dropping te doen, ik heb een mening over deze of gene, wat jij daarvan vindt zal mij een rotzorg wezen.
Poster 2 lijkt mij niet te weten waar het hier over gaat...
In jouw geval: wovon man nicht reden kann darüber muss man schweigen (Bob Marley)
[...] veel blabla geknipt]
Hij is in fantastisch gezelschap; dat wil zeggen, ... voor diegenen die de boeken van de meestal buitengewone schrijvers, die de prijs in vroegere jaren gekregen hebben, hebben gelézen.
Wie dat niét heeft, zelfs niet één of twee, die zou niet mogen oordelen.
Nogmaals: wat weet jij daarvan, snoeshaan, wat geeft jou het recht om te oordelen wat ik wel of niet mag schrijven?

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

29 okt 2016, 16:02

Degene, die een thread post, maakt daarin iets duidelijk, en geeft daarmee een indruk, die anderen doet denken dat hij wel of niet weet waar hij het over heeft, door de manier waarop hij schrijft. Daarom schrijf ik: "poster 1 of 2 SCHIJNT...."
Dat slaat dus gewoon op de indruk die de post geeft.
Als het jou inspireert om keihard te gaan schelden, dan moet je op Facebook wezen, of op YouTube, daar kunnen ze er wat van.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

12 apr 2017, 21:52

Gisteravond per toeval terechtgekomen op Sundance TV - een onderschatte zender, geesteskind van Robert Redford - bij een documentaire van Sam Jones The Lost Songs - The Basement Tapes Continued.
Een erg boeiend document waarin enkele bekende en minder bekende songwriters nieuwe nummers maken op basis van Dylan's onafgewerkte lyrics, soms alleen maar wat krabbels en tekeningen, die nooit op plaat verschenen tenzij op bootlegs en zelfs bootlegs van bootlegs.

Het is de registratie van een creatief, intimistisch proces over het ontstaan van artisanaal vakwerk, zonder de hulp van twintig ton elektronica. Het geeft ook inzicht in een van Dylan's meest productieve en creatieve periodes in 1967, vermoedelijk na dat beruchte motoraccident. Er zitten ook archiefbeelden in verwerkt van de Big Pink House waar het debuutalbum van The Band ontstond.

Kortom, een kijkstuk van 1h46 met o.m. Elvis Costello, Rhiannon Giddens, Mumford son Marcus, Jim James, T Bone Burnett e.v.a. zelfs een stukje met Johnny Depp op gitaar.

http://sockshare.net/watch/mx5w2jdR-los ... inued.html

PS: allicht een minder bekende site maar op YouTube vind je alleen maar een trailer en een betalende versie van Netflix die trouwens twintig minuten korter is.

Iemand Anders
Lid geworden op: 16 mar 2014, 18:48
Locatie: Ieveranst Anders (Prov. Midden Brabant, VL.)

13 apr 2017, 11:05

Sporadisch kijk ik wel 's naar Sundance, deze keer niet opgemerkt, want meestal kijk ik wel naar zo'n muziekdocu's (meestal op Canvas, maar ook op de NL tv) . Ziet er goed uit.