De Madammen vs Kanker

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

28 apr 2017, 18:09

Vandaag was er een oncoloog en een kankerpatiënt te gast bij de Madammen op Radio 2.

Men had het met de oncoloog over de vooruitgang die men boekt.

In dat zelfde uur was er een wedstrijd waar men een barbecue kan winnen.

Als ik me goed herinner wordt door Kom op tegen Kanker en de Stichting tegen Kanker afgeraden om producten te bereiden op de barbecue omdat deze bereidingen wijze kankerverwekkend zou zijn.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

01 mei 2017, 02:37

Maar die reporters van de radioprogramma's hebben geen zeggenschap over de producten waar op de radio reclame voor wordt gemaakt. Die kunnen daar niks aan doen.
En ja, barbecue is heel kankerverwekkend, en bijna iedereen weet dat ook tegenwoordig. En toch doen ze het allemaal, of bijna. Mensen schijnen blijkbaar grààg ziek te willen worden.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

01 mei 2017, 11:50

't is niet omdat je af en toe eens BBQ dat je kanker krijgt.... super gezond is het wel niet maar niet overdrijven hé

Wat je wel niet moet doen als je bang ben om kanker te krijgen is ROKEN

popov1
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:16

01 mei 2017, 11:55

We gaan toch niet gaan muggeziften

marieke72
Lid geworden op: 25 jan 2014, 22:00

01 mei 2017, 12:45

Mij gedacht !!!!
DEsktop ,Win 7 Home Premium - Service pack 1, Processor AMD Phenom(tm) , X6 1100T , 64 bit
8 Ram

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

01 mei 2017, 14:55

Cyper schreef:En ja, barbecue is heel kankerverwekkend, en bijna iedereen weet dat ook tegenwoordig. En toch doen ze het allemaal, of bijna. Mensen schijnen blijkbaar grààg ziek te willen worden.
Stop toch eens met die quatsch! Ik krijg zo langzamerhand het heen een weer van die gezondheidsgoeroes. Godlievenadjuu zeg: boter is slecht, vlees is slecht, fruit en groenten zijn slecht want bespoten, buitenkomen is slecht want dan zit je meteen tussen kankerverwekkende diesels, kippen zitten vol antibiotica, drink nooit een pintje want je bent een potentiële alcoholicus, eet nooit vis of schaaldieren want je moest eens weten wat voor smeerlapperij ze die beesten allemaal toedienen in die kweekbakken, waag het vooral niet je inrit te bespuiten met een onkruidbestrijder... Pfff, leg me dan eens uit waarom we nu twintig jaar langer leven dan pakweg in de golden sixties?
Wie met een beetje verstand vlees roostert op de bbq zal daar nooit ziek van worden mits inachtname van enkele eenvoudige basisregels.
En dan ga ik mij nu nog een neut single malt uitschenken en een sigaretje rollen.:-)
Gast

01 mei 2017, 15:22

Inderdaad MICHELN,groot gelijk,zolang ge alles doet met mate en wat gezond verstand is er niets aan de hand.
En veel genot van uw single malt,maar dat roken zou ik toch maar achterwege laten,ge kunt er beter twee drinken. :wink: :wink:
Gtjs
Gast

01 mei 2017, 15:59

Ach wat, mijn man zijn eerste baas heeft nooit een sigaret bekeken en de mens is overleden aan longkanker.

Wat het eten betreft, ik laat me ook niet van de wijs brengen door die gezondheidsgoeroes, tegenwoordig is er zogezegd niets meer gezond!!

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

01 mei 2017, 18:20

Tegenstribbelen tegen de realiteit heeft geen enkele zin, en kwaad worden op de boodschapper nog veel minder. Of je nu tekeer gaat tegen "gezondheidsgoeroes" of niet, dat verandert er niks aan: roken is slecht punt ander lijn, barbecue is hetzelfde als roken maar dan met eten, want het eten wordt blootgesteld aan hetzelfde soort rook; en de rest is niét slecht, maar daar moet je niet mee overdrijven. Want dan wordt het wél slecht.
En ook al sakkeren jullie nog zo hard, dat verandert niks aan de realiteit. Je kunt hoogstens jezélf overtuigen, maar dat zal je niet helpen als je opeens ziek wordt...
Gast

01 mei 2017, 20:11

Dood gaan we toch hoor Cyper!

Een barbecue doe je ook niet iedere week, hoogstens 2 of 3 keer per zomer.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

01 mei 2017, 21:16

Het is juist omdàt we sowieso dood gaan, dat we niet expres moeite moeten doen om het proces te versnellen, vind ik, Leah. Waar of niet?
Wie op zijn vijfstigste aan longkanker sterft door teveel te roken, die had waarschijnlijk zonder dat roken een heleboel gezonde jaren langer kunnen leven. Dat kan tegenwoordig niemand meer ontkennen.
Niemand kan ook nog beweren, dat een niet-rokend mens niét van zijn leven kan genieten!

Nu, er is wel een manier om te barbecuen zonder dat je voedsel met de rook in contact komt. Maar die kunst verstaat niet iedereen. Het kan geen kwaad om nog eens op te zoeken hoe je dat het veiligst doet, en die goede raad opvolgen, zodat tenminste je gasten, gezinsleden en vooral kinderen geen risico lopen, als je dan toch aan je eigen leven geen belang hecht...

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

23 mei 2017, 10:26

Vandaag weer prijs in de Madammen.

Ze hebben momenteel Bart DeSmidt van restaurant Bartholomeus in het programma.

Ik begrijp de VRT niet, ze steunen "Kom op tegen Kanker" en langs de andere zijde promoten ze BBQ dat kankerverwekkend is.

Ik begrijp niet dat Frank Deboosere en Sabine Hagedoren(ik dacht dat beide een familielid hebben verloren aan kanker), die toch om beurten dagelijks bij de Madammen langskomen, de Madammen(of de producers) er niet op wijzen dat BBQ kankerverwekkend is.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

23 mei 2017, 11:08

Aan alles zijn voor- en nadelen. Beter dan maar ineens alles afschaffen? Een radiozender moet ook kunnen leven. En koken of vlees bakken kan ook kankerverwekkend zijn als je er de ballen van kent. Ook maar afschaffen dan omdat er bij zijn die het niet kunnen? 'k Dacht van niet. Gewoon nuchter nadenken en realistisch blijven. Voetbal en sport worden ook gepromoot, wielrennen ook. Hoeveel zijn er het laatste jaar al niet gestorven? Ook maar afschaffen dan?

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

23 mei 2017, 16:23

Sabine Hagedoren en Frank Deboosere hebben netzomin iets te vertellen over de inhoud van het programma in kwestie dan de programmamakers in de keuze van de publiciteit. De weermensen hebben de opdracht om het weer te komen uitleggen, en mogen zich niet moeien in het andere. Ze hebben allebei een afkeer voor kanker en alles wat daartoe leidt, maar ze kunnen anderen niet commanderen om onverstandige dingen te doen met hun gezondheid, of het publiek naar hun zin te beïnvloeden, ten goede of ten kwade, tenzij het met het weer te maken heeft.

De enigen die dat kunnen doen, dat zijn de wetgevers: als Maggie De Block nu per ministerieel besluit uitvaardigde, dat reclame voor barbecue evenzeer verboden was als voor sigaretten, dan zouden zowel de Madammen als de hele VRT en de reclamewereld in België zich daaraan moeten houden. Maar dat zou zelfs voor haar geen makkelijke opdracht zijn, en het zou de barbecue-gekke Belg ook niet van zijn rooktempeltje afhouden, netzomin als de anti-tabakpromotiecampagnes van de overheid de rokers schijnt te doen stoppen met roken. Zoals ik zei: mensen schijnen blijkbaar écht graag ziek te willen worden, en zoveel mogelijk hun best te willen doen om het zo snel mogelijk te doen gebeuren. Vraag me niet waarom.

Nu wil ik het hele barbecue-fenomeen niet helemààl op hetzelfde niveau qua gevaar zetten als desigarettenpafferij: dat laatste is voor 100% schadelijk en voor 0% goed. Er bestaat geen enkele manier om sigaretten te roken en er niét ongezond van te worden, of het nu door kanker is of de paar dozijn andere ziekten, die men er van krijgt.
Als je heel handig en bekwaam omgaat met een barbecue daarentegen, kun je wél eten klaarmaken dat niet ongezond is (tenzij het eten zélf ongezond is, zoals bv. worstjes die te lang in de zon gelegen hebben en vol listeria en salmonella zitten; maar dat terzijde...).
Het zou dus volgens mij geen kwaad kunnen om mensen via promotiecampagnes te leren, hoe ze op de goede manier moeten barbecuen; daar wordt tegenwoordig veel te weinig aandacht aan besteed. Vroeger was dat veel meer.
Barbecuen heeft dus niet alleen gevaarlijke kanten op het gebied van rook en kanker, maar eveneens van de voornoemde voedselvergiftigingsveroorzakers, en tenslotte van de zeer grote risico's die onverantwoorde omgang met zo'n ding vertegenwoordigt, en dan heb ik het over brandgevaar.... Elk jaar worden er rijen mensen met de afschuwelijkste brandwonden binnengebracht bij de Spoed in alle ziekenhuizen, door domme streken die men uithaalt met barbecue.

Het zou dus absoluut geen kwaad kunnen als mensen die verstand hebben van koken, zeg nu Jeroen Meus of zo, eens van de VRT carte blanche kregen om een programma te maken over hoe men kookt op de barbecue volgens de regels der kunst, zonder doorrookt eten, zonder voedselvergiftigingen en zonder brandwonden. Ik weet namelijk dat professionele koks heel goed weten hoe dat moet, dat heb ik ze zien doen. De enigen, die last hebben van de barbecue van professionele kok, dat zijn de omwonenden die die stinkrook moeten ruiken als hij hun kant uitwaait.
Maar de mensen die hij voedt, die maakt een echte kok die zijn beroep kent niet ziek. Niet tijdens, niet net erna en niet een paar jaar nà de barbecue-maaltijd.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

23 mei 2017, 17:33

Wel cyper naar Njam kijken hé! 't wordt zijn nieuw programma vol met tips en tricks.
Maar van wat ik bij De Madammen heb gehoord heeft hij m.i. nog altijd niets vernieuwends vertelt aangaande bbq. Hij zal toch sterker uit de hoek moeten komen.