De Madammen vs Kanker

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

23 mei 2017, 18:49

Laat ons hopen dat hij een beetje minder futiel babbelt tijdens zijn gekook, en wat meer nuttige aanwijzingen geeft. Dat doet hij veel te weinig.
Ik heb hem bv. nog nooit horen zeggen, dat je voor citroenzeste in één of ander gerecht biologische citroenen moet nemen, omdat die zeste anders barstensvol met insecticide zit. Jamie Oliver heeft dat al honderden keren herhaald. Ik wed dat alle Britten het intussen al weten. Belgen daarentegen...
Probleem met Jeroen Meus is dat hij te weinig op het belang van gezondheid, milieubewustzijn en verstand hamert en teveel nadruk legt op het afgezaagde liedje van het "genieten", je weet wel, we zijn Bourgondiërs en verder betekent dat niets anders dan dat we ons te pletter vreten en zuipen, niet dat we kwaliteit boven kwantiteit (op alle gebied) verkiezen. Want dàt is in feite wat het betekent.
Hij is nochtans intelligent genoeg, hij doet zich vaak dommer voor dan hij is. Daar waar Jamie Oliver alles heeft van een volkse jongen met een plat accent, maar zich door zijn bruisend enthoesiasme en idealisme heel wat kennis heeft eigengemaakt die andere koks "onbelangrijk" schijnen te vinden.
Sympatiek zijn ze allebei evenveel, dat wel.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

23 mei 2017, 19:10

Cyper schreef:Laat ons hopen dat hij een beetje minder futiel babbelt tijdens zijn gekook, en wat meer nuttige aanwijzingen geeft. Dat doet hij veel te weinig.
Ik heb hem bv. nog nooit horen zeggen, dat je voor citroenzeste in één of ander gerecht biologische citroenen moet nemen, omdat die zeste anders barstensvol met insecticide zit. Jamie Oliver heeft dat al honderden keren herhaald. Ik wed dat alle Britten het intussen al weten. Belgen daarentegen...
Probleem met Jeroen Meus is dat hij te weinig op het belang van gezondheid, milieubewustzijn en verstand hamert en teveel nadruk legt op het afgezaagde liedje van het "genieten", je weet wel, we zijn Bourgondiërs en verder betekent dat niets anders dan dat we ons te pletter vreten en zuipen, niet dat we kwaliteit boven kwantiteit (op alle gebied) verkiezen. Want dàt is in feite wat het betekent.
Hij is nochtans intelligent genoeg, hij doet zich vaak dommer voor dan hij is. Daar waar Jamie Oliver alles heeft van een volkse jongen met een plat accent, maar zich door zijn bruisend enthoesiasme en idealisme heel wat kennis heeft eigengemaakt die andere koks "onbelangrijk" schijnen te vinden.
Sympatiek zijn ze allebei evenveel, dat wel.
Ik kan je geen ongelijk geven en wat Jamie Oliver al geprobeerd heeft om in de scholen veel gezonder eten te serveren e.d. Chapeau voor hem.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

23 mei 2017, 20:06

Intussen heeft wat dat betreft (al zijn we nu wel off-topic) de even lovenswaardige inspanningen van Michelle Obama al teniet gedaan door de Trump-administratie. Je vraagt je toch af wat dié belangrijk vinden... miljoenen dollars wapens leveren aan de Saoudi's om in Jemen de mensen dood te schieten, en tegelijk de gezondheid van de Amerikanen van de wieg tot het graf te vernietigen, door hen hun medische zorg te ontnemen en hun kinderen rommel voor te laten zetten. Je houdt het echt niet voor mogelijk.
Enfin, we hadden het over barbecue. Of waren we daarover uitgepraat?

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

24 mei 2017, 02:46

Cyper schreef: Enfin, we hadden het over barbecue. Of waren we daarover uitgepraat?
Mijn idee: BBQ is NIET kankerverwekkend zolang ge uw vlees of vis niet laat aanbakken.
Het is het aangebakken vet (donkerbruin) en zeker de bijna verkoolde stukjes vlees wat kankerverwekkend zou zijn.

Dus slechts gewoon laten garen, en er is niks aan de hand.

Ik denk dat de kankerdiesels en de sigaretten voor veel meer doden zorgen dan de BBQ.
Ondank is 's werelds loon

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

24 mei 2017, 03:22

Aanbakken tot het zwart is is altijd kankerverwekkend, of het nu in de pan of op een barbecue is. Niet "zou zijn", maar IS, wel degelijk en wetenschappelijk bewezen.
Het kankerverwekkende element aan barbecue is niet dat je het eten niet mag laten aanbakken -wat je dus nooit mag doen- , maar dat je het voedsel niet met de ROOK mag in contact laten komen. Dat is de kunst, onder andere door ervoor te zorgen dat je je vlees tegen de wind in legt, zodat de rook niet over je eten gaat maar ervan wég. Als de wind draait kan dat lelijk tegenvallen; daarom is de plek wààr je je barbecue zet ook heel belangrijk. Het beste is een plek waar de lucht naar bóven gaat, zoals een schoorsteen. Dat de rook dus omhoog trekt en nooit aan je voedsel kan.
Verbranden en verroken zijn twee verschillende dingen, en allebei even kankerverwekkend. Niet "zou zijn" maar IS.

En ja, diesel-uitlaatgassen en sigaretten zijn óók en nog veel meer kankerverwekkend. Maar het is niet omdat er nog gevaarlijker dingen bestaan, dat barbecue niet ook slecht kan zijn, en niet te licht mag opgenomen worden. Dat is als die mensen die zeggen: ik hoef niet te stoppen met rijden, zolang de fabrieken rook in de lucht blazen." Met miljoenen mensen die datzelfde zeggen, en dus allemaal blijven rijden, produceer je meer vervuiling dan een heleboel fabrieken. Dus ieder moet zijn eigen beetje doen, en niet naar andere zogenaamd veel ergere dingen wijzen en erop wachten tot dàt stopt. Want er zit een dikke kans in dat dat nog niet zo gauw zal gebeuren.