Het eeuwige geluk niet gevonden

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

08 apr 2017, 11:34

Eens in je leven de hoofdprijs in de lotto winnen geeft een gelukzalig gevoel.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 apr 2017, 21:04

petrol schreef:Eens in je leven de hoofdprijs in de lotto winnen geeft een gelukzalig gevoel.
Cijfers kunnen soms absoluut zijn, gevoelens zijn meestal relatief. Zo iemand die, meer dan anderen, moet loslaten en achterlaten. Zo een gelukzalig iemand, wordt enkel nog angstiger voor zijn dood. Die dood die geduldig op hem wacht in Ispahan.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

08 apr 2017, 21:40

Bedoel je soms zo iets in de zin van ""Attendre Godot "" ?

werewoef
AMEN en AUM

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

08 apr 2017, 21:46

Snap nog steeds niet wat "eeuwig geluk" betekent...... we zijn vooreerst niet eeuwig, of toch ???????????
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

08 apr 2017, 22:02

Je kan het ook eens bekijken op de Oosterse manier :

Ik was een steen, verging en ik werd een plant of bloem .

Ik was een bloem, verging en ik werd een dier .

Ik was een dier, stierf en ik werd een mensch .

Ik was een mensch, stierf en ik werd ....??

Waarom nog bang zijn om te sterven ?

werewoef
AMEN en AUM

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 apr 2017, 22:27

werewoef schreef:Je kan het ook eens bekijken op de Oosterse manier :

Ik was een steen, verging en ik werd een plant of bloem .

Ik was een bloem, verging en ik werd een dier .

Ik was een dier, stierf en ik werd een mensch .

Ik was een mensch, stierf en ik werd ....??

Waarom nog bang zijn om te sterven ?

werewoef
Dit is perfect denkbaar, enkel zal de "ik" na de eerste transformatie niet meer terug komen. Tevens zijn al die transformaties al evenmin eeuwigdurend want allemaal aarde gebonden. En die leeft maar zo lang de zon leeft.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

30 mei 2017, 06:50

Dit is een heel oude oosterse vers.

"De mensen hebben de goden een naam gegeven. Waar waren de goden toen er nog geen mensen waren".
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

30 mei 2017, 09:46

pastoor schreef:Dit is een heel oude oosterse vers.

"De mensen hebben de goden een naam gegeven. Waar waren de goden toen er nog geen mensen waren".
Dat vers gaat ervan uit dat "iets", zij het zelfs een god, pas bestaat als het een naam heeft. De mens kan zich dus dingen inbeelden; van zodra hij het een naam geeft zou het dus bestaan. Dit zet de relativiteit van alles hier op aarde nog eens extra in de verf.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

30 mei 2017, 09:51

werewoef schreef:Bedoel je soms zo iets in de zin van ""Attendre Godot "" ?

werewoef
Nee, dat bedoel ik niet, want de dood komt heel zeker terwijl het typische aan Godot nu precies was dat hij nooit kwam.
Ik bedoel dat de hoofdprijs in Euromillions niet kan beletten dat je leven stilaan of snel opgebruikt wordt. Op is op ook voor miljardairs en voor hen is het alleen nog moeilijker om gelukkig te zijn.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

30 mei 2017, 20:15

Socrates,

Beter:

"Alleen de mensen hebben de goden een naam gegeven. Waar waren de goden toen er nog geen mensen waren".
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

30 mei 2017, 21:04

pastoor schreef:Socrates,

Beter:

"Alleen de mensen hebben de goden een naam gegeven. Waar waren de goden toen er nog geen mensen waren".
Die waren dus nergens omdat de mens ze nog moest bedenken. Dat kon dan ook maar van als mensen er in slaagden het onbekende te bezweren. Dat doen we nog steeds door het "vreemde" af te bakenen en het in één of meerdere vakjes te stoppen.
Een ziekte die een naam krijgt lijkt plots minder bedreigend, ze is immers "omschreven"; gevat binnen haar benaming en daardoor begrensd.
Het "benoemen" van mensen en dingen schijnt -zeker in onze cultuur-, een heel belangrijke rol te spelen bij menselijke interacties. Bij mijn weten worden enkel de straten van New-York met een cijfer "benoemd". Niet zo gek lang geleden werden bij ons zelfs de huizen met een naam aangeduid, het nummeren ervan kwam pas later in zwang. cfr; jouw "White House "
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour