Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

blokkering bankrekening na overlijden partner
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
verhaegen

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

https://www.notaris.be/erven-schenken/successieplanning:-fiscaalvriendelijk/huwelijkscontract-en-beperking-van-successiedruk

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Cyper

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

Dat klopt, àls.
Ik denk dat ik geen moeite zou hebben met het vinden van een goed doel, dat meer goeds zou kunnen doen met mijn geld, dan veel familieleden zouden doen!
(gesteld dat ik familieleden hàd, én geld...)

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

en voor ons als getrouwd koppel al zeker geen 10 bankrekeningen!

Naar boven
wanton

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Wat lees ik? Geen successierechten te betalen bij clausule 'langst leeft, al heeft'? Dat is absoluut fout. Laat dat nu juist de duurste formule zijn die er is, zeker als het koppel kinderen heeft. Het principe is : voor elke eigendomsoverdracht wegens een overlijden is er erfbelasting verschuldigd. Zowel voor roerend als onroerend goed. Er zijn vrijstellingen, verminderingen, oplopende tarieven.
Tegenwoordig is de gezinswoning vrij van successierechten voor de overlevende partner. Indien de woning volledig aan de partner toekomt, betaalt die geen SSR. Maar als deze overlijdt , betalen de kinderen de oorspronkelijke vermindering dubbel terug.
Een goed doel uitkiezen heeft enkel zin, om de hoge SSR tussen 'vreemden' te vermijden. Niet dus tussen ouders en kinderen.
Ik denk dat TS zich concentreert op enkele negatieve gevallen. En vreest dat dat voor haar/hem ook zo zal uitdraaien. Dat hoeft allemaal niet.

verhaegen

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

der wordt toch altijd in geldzaken gezegd : spreiden is de boodschap
of dat nu geld is of schulden , zal wél hetzelfde zijn zekers

Razz

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Cyper

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

wanton schreef:
Wat lees ik? Geen successierechten te betalen bij clausule 'langst leeft, al heeft'? Dat is absoluut fout. Laat dat nu juist de duurste formule zijn die er is, zeker als het koppel kinderen heeft. Het principe is : voor elke eigendomsoverdracht wegens een overlijden is er erfbelasting verschuldigd. Zowel voor roerend als onroerend goed. Er zijn vrijstellingen, verminderingen, oplopende tarieven.
Tegenwoordig is de gezinswoning vrij van successierechten voor de overlevende partner. Indien de woning volledig aan de partner toekomt, betaalt die geen SSR. Maar als deze overlijdt , betalen de kinderen de oorspronkelijke vermindering dubbel terug.
Een goed doel uitkiezen heeft enkel zin, om de hoge SSR tussen 'vreemden' te vermijden. Niet dus tussen ouders en kinderen.
Ik denk dat TS zich concentreert op enkele negatieve gevallen. En vreest dat dat voor haar/hem ook zo zal uitdraaien. Dat hoeft allemaal niet.

Ik focus me niet op de negatieve gevallen, ik win gewoon inlichtingen in uit nieuwsgierigheid, want ik zit totaal niet in zo'n geval. Ik vrees dus niks voor mezelf.
Het ging mij helemaal niet om de successierechten, maar om die blokkeringstermijn van je bankrekening als je weduwnaar wordt. En hoe lang die duurt en waarom dat is.

Dat je ingeval je een niet-familielid iets wil laten erven en hem niet met een waanzinnige belasting wil opschepen, een duolegaat moet organiseren, dat weet ik. Dat is voor mensen die kind noch kraai hebben maar wel vrienden die geen familie zijn maar wel verdienen, iets van hem/haar te krijgen.
Maar dat heeft hier niks mee te maken.

Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Do 01 Jun 2017, 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was mij aan het afvragen,hoe kun je iemand op droog zaad zetten als hij of zij al op droog zaad zit?

Naar boven
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Do 01 Jun 2017, 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

petrol schreef:
Ik was mij aan het afvragen,hoe kun je iemand op droog zaad zetten als hij of zij al op droog zaad zit?

Laughing

Naar boven
Cyper

BerichtGeplaatst: Do 01 Jun 2017, 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Daar gaat het toch helemaal niet om, grapjas.
Een koppel dat helemààl niets bezit, heeft ook geen bankrekening. Die kan dus niet geblokkeerd worden.
Een koppel echter, dat maar héél weinig heeft, bv. een minimumpensioentje, en dat pensioentje dringend elke maand helemaal nodig heeft voor de huur, de elektriciteit, het gas, de boodschappen, en wat er zo nog al te betalen valt in een maand, gewoonlijk op 't einde van de maand op nul of net daarboven zit, en wiens inkomen(tje) opeens door het overlijden van één van de twee "gegijzeld" wordt door de Administratie, dié overlevende komt in de grootste problemen. Dat is geen kwestie van maanden, dat is al meteen na de eerste van de maand het geval! Want de rekeningen blijven komen, of je nu zit te huilen over je gestorven wederhelft of niet...

En volgens mij is dat ook niet echt een situatie om grapjes over te maken. De overblijvende in dit soort van gevallen zal vast en zeker niet lachen, wed ik...

Naar boven
wanton

BerichtGeplaatst: Do 01 Jun 2017, 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Cyper, als zo'n situatie zich zou voordoen, zal een normaal functionerende financiële instelling die rekening op de kortst mogelijke tijd deblokkeren.
En bovendien, nieuwe inkomsten - na het overlijden- mogen steeds uitgekeerd worden want die behoren niet tot de nalatenschap.
Het is allemaal minder negatief of pessimistisch dan u laat uitschijnen.

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Do 01 Jun 2017, 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk nu eerlijk gezegd ook niet dat Petrol het op die manier bedoeld heeft. Maar af en toe een grapje er tussen moet toch kunnen?

Naar boven
procman4

BerichtGeplaatst: Do 01 Jun 2017, 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

.
Deels citaat met dank aan de auteur dat ik aanhaal omdat het nu net mooi omschrijft hoe ver ofwel "niet ver", heel veel Senioren staan m.b.t. erfenisrechten en alles wat er komt bij kijken.

Prima Vera schreef:
... Wat is dat precies, een erfrechtverklaring? Ik bedoel, ik kan het woord wel begrijpen, maar met juridische termen weet een mens nooit wat hij leest. ...

Daarom lijkt het mij “gewaagd”, om zonder kennis van zaken, (je eerdere beroepsleven bvb)
wanton schreef:

...Wij maakten er vroeger op ons bankkantoor erezaak van ...

te pretenderen dat je ….

En kom je terecht bij wat dit mede-forum lid aanhaalt :

(Deels citaat)
wanton schreef:
...
...Ik heb steeds ondervonden dat indianenverhalen werden verteld over ...

---------------------------------

@ Wanton, Eens te meer meer blijkt het te kloppen dat :
Van horen zeggen komen de leugens in 't land. (bron Google)

@ Net als een ander oud Vlaams(ch)spreekwoord - dat me thans om god weet welke redden te binnen schiet - zegt : “Wie het schoentje past, trekke het aan''.
.

Naar boven
Cyper

BerichtGeplaatst: Do 01 Jun 2017, 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

wanton schreef:
Cyper, als zo'n situatie zich zou voordoen, zal een normaal functionerende financiële instelling die rekening op de kortst mogelijke tijd deblokkeren.
En bovendien, nieuwe inkomsten - na het overlijden- mogen steeds uitgekeerd worden want die behoren niet tot de nalatenschap.
Het is allemaal minder negatief of pessimistisch dan u laat uitschijnen.

Gelukkig maar. Maar dat kan ik natuurlijk niet weten zonder dat iemand het me vertelt, die weet waar hij het over heeft.

Wat de hierbovenstaande poster betreft, daar snap ik totaal niks van Confused Shocked

Wat hebben de mensen tegenwoordig, om hun zinnen halverwege te laten vallen en je te laten raden wat er bedoeld wordt na te komen? Ik ben geen helderziende!

(Overigens, "Wat is dat precies, een erfrechtverklaring? Ik bedoel, ik kan het woord wel begrijpen, maar met juridische termen weet een mens nooit wat hij leest. ...", dat was niet Prima Vera die dat schreef, maar dat was ik. En zij heeft het gequote om erop te antwoorden. )

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Tijden zijn in EET (Europa)
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: