Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Elektrische kabel bij buren

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gerarda

BerichtGeplaatst: Zo 28 Mei 2017, 8:20    Onderwerp: Elektrische kabel bij buren Reageer met quote

Elektrische kabel bij buren.

Mijn tuin met de buren is gescheiden door een gemeenschappelijke afsluiting met draad en betonplaten aan de onderkant. ikzelf heb op mijn eigendom houten schutting staan. Verleden zomer plaatste mijn gebuur een jacuzzi en stak de elektrische draad bij hem in het stopcontact maar verder door de draad zodat er bij hemzelf gewoon een beetje draad naar de jacuzziliep en het bij hem dus proper was.
Toen ik onder de houten schutting wat aarde wilde wegdoen omdat we grint zouden leggen keek ik gelukkig eerst daaronder om te zien of er geen stenen lagen zodat ik mijn spade niet zou schenden.
Gelukkig maar want die kabel lag bij mij op de grond en had ik er met mijn spade moeten in stekken zou ik hier nu misschien niet schrijven.
Toen ik meneer daarvan op de hoogte bracht zei hij dat zijn kabel niet mij mij lag .Ik heb het hem 3 maal moeten zeggen dat hij duidelijk op mijn aarde lag. Heel onvriendelijk zei hij dat hij zou gaan kijken. En nadien heeft hij het ingekort zodat het toch nog via mijn kant bij zijn jacuzzi kwam maar daar heb ik niets op gezegd. Hij kwam aan mijn deur bellen ik dacht dat hij zich zou verontschuldigen voor het misverstand ,maar neen ik kreeg direct de onvriendelijke woorden . Ik heb het weg gedaan en ge gaat er geen last meer van hebben.Doordat ik nog dingen meegemaakt heb met deze persoon wil ik dus inderdaad dat alles volgens de wet gaat.
Nu staat de jacuzzi er weer en de kabel loopt via mijn kant van de afscheiding terug bij hem door de draad ongeveer 1,5 m loopt hij aan mijn kant.
Ik zou graag willen weten of dit wettelijk mag.

Sorry hoor ik ben een vriendelijke buurvrouw met alle andere buren . En ik ben altijd bereid om iemand te helpen ,maar met zulke mensen pas ik graag de wet toe.als het kan ?

Dank en groetjes Gerarda

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
maior domus

BerichtGeplaatst: Zo 28 Mei 2017, 8:39    Onderwerp: Reageer met quote

Gerarda, deze situatie is via een geschreven tekst op een forum niet in te schatten.
Zelfs als er een rechtszaak van zou komen, baseert de rechter zich op een plaatsbezoek of minstens op duidelijke foto's en opmetingen.

Hier kan men dus geen oordeel vellen over uw specifieke situatie.

Het enige wat men kan zeggen is dat uw buur geen elektriciteitssnoer over uwe grond mag laten lopen, dat is klaar en duidelijk.

Danny.

BerichtGeplaatst: Zo 28 Mei 2017, 8:47    Onderwerp: Re: Elektrische kabel bij buren Reageer met quote

gerarda schreef:
... Gelukkig maar want die kabel lag bij mij op de grond en had ik er met mijn spade moeten in stekken zou ik hier nu misschien niet schrijven.

Ten ware jij een spade gebruikt met een ijzeren (stalen) steel zou ik gewoon door die leiding spitten met een vonk voor gevolg, en de zekeringen bij de buur die hun werk doen, daar jouw buurman zegt dat de draad verwijderd is, dan kan je er niet meer in steken ... En indien hij daar nog ligt, dan kan je toch gewoon zeggen "Sorry, maar plots lag die draad daar op mijn eigendom, en ik had dat werkelijk niet gezien"

Groetjes

Danny

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Zo 28 Mei 2017, 9:44    Onderwerp: Re: Elektrische kabel bij buren Reageer met quote

Danny. schreef:
gerarda schreef:
... Gelukkig maar want die kabel lag bij mij op de grond en had ik er met mijn spade moeten in stekken zou ik hier nu misschien niet schrijven.

Ten ware jij een spade gebruikt met een ijzeren (stalen) steel zou ik gewoon door die leiding spitten met een vonk voor gevolg, en de zekeringen bij de buur die hun werk doen, daar jouw buurman zegt dat de draad verwijderd is, dan kan je er niet meer in steken ... En indien hij daar nog ligt, dan kan je toch gewoon zeggen "Sorry, maar plots lag die draad daar op mijn eigendom, en ik had dat werkelijk niet gezien"

Groetjes

Danny

Onze Danny, de logica zelve! Laughing Laughing

Naar boven
fregat

BerichtGeplaatst: Zo 28 Mei 2017, 11:40    Onderwerp: Re: Elektrische kabel bij buren Reageer met quote

Danny. schreef:
gerarda schreef:

Groetjes

Danny

Als er ratten zitten insmeren met pindakaas , ze eten de isolatie mee op eens de draden bloot liggen : een mooie kortsluiting ! Twisted Evil

Laatst aangepast door fregat op Zo 28 Mei 2017, 17:18, in totaal 1 keer bewerkt

gerarda

BerichtGeplaatst: Zo 28 Mei 2017, 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de goede raad.

Ik had het kort gehouden maar er liep hier soms een jong hondje bij ons om dat het daar veilig was voor hem. Maar het zou voor hem niet zo simpel geweest zijn.

Groetjes Gerarda

Naar boven
kwezelein

BerichtGeplaatst: Zo 28 Mei 2017, 13:46    Onderwerp: Reageer met quote

En zijn jacuzzi moet 2 meter van de buurgrens afstaan! En die stroomdraad moet hij verwijderen die hij zonder uw toestemming gelegd heeft.

Eerst op de gemeentelijke ruimtelijke dienst gaan vragen of zij hier iets van weten, daarna iemand vragen om te kopen kijken, zodat ze zien wat gaande is.

Tapt hij misschien illegaal stroom bij u af?

gerarda

BerichtGeplaatst: Ma 29 Mei 2017, 14:52    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt kwezelein.

Neen hij neemt geen elektriciteit van mij af.maar ik ben toch ongerust dat mijn houten platen altijd maar zullen bekletst worden met water?Ik weet wel dat dit tegen water kan maar een regenvlaag is wel anders denk ik.

groetjes Gerarda

Naar boven
pomponneke

BerichtGeplaatst: Zo 04 Jun 2017, 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, het is misschien toch al oorlog met de gebuur. De kabel mag zeker niet op uw eigendom liggen. Ik zou een schrijven richten naar de griffie van het Vredegerecht, desnoods zelf gaan afgeven tegen ontvangstbewijs. U zal dan de juiste uitleg krijgen wat kan en niet kan. Enkel de Vrederechter is bevoegd in deze zaak omdat het een geschil is tussen buren. Politie laten komen voor vaststelling haalt niets uit, die kunnen niets doen. Wink

pastoor

BerichtGeplaatst: Zo 04 Jun 2017, 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Nog eenvoudiger.

Neem een foto van de kabel in uw tuin.
Ga naar de griffier van het vredegerecht en vraag een verzoeningszitting.
De griffier vraagt u alleen en niets meer dan naam en adres van de tegenpartij.

Binnen de week worden krijgen beide partijen een brief om naar een zitting op die dag en dat uur te gaan.

De zitting.
De vrederechter vraagt beide partijen naar voren te komen en gewone mensentaal te spreken.

Toon de foto en zeg dat er een elektriciteitskabel van de buur en door de buur op uw eigendom geplaatst is, en dat het gevaarlijk voor die en die reden.

De vrederechter vraagt "waarom" aan de andere partij die met zijn mond vol tanden niet kan antwoorden.

De vrederechter besluit: als ik recht moet spreken op het vredegerecht dan kost dat heel veel geld voor de buur. En de buur weet genoeg.

( Ik heb zoiets 2 maal gedaan en telkens in mijn voordeel )

Kostprijs ¤ 0. Duurt 10 -15 minuten.

pomponneke

BerichtGeplaatst: Zo 04 Jun 2017, 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

hetgeen pastoor zegt is helemaal juist. In de provincie waar ik woon noemt men de uitleg van pastoor"pro rela". beide partijen worden opgeroepen en de kostprijs is zero. De bedoeling is dat er een oplossing komt. Inderdaad een foto nemen moet ge zeker doen. Wink

pastoor

BerichtGeplaatst: Zo 04 Jun 2017, 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hier noemt dat een verzoeningszitting.

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Tijden zijn in CET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: