Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

procman4

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 26 Jun 2017, 23:48  Onderwerp: verwerpen
.
@ Dicksy,

hieronder jouw drie quotes ; is m.i. wat overzichtelijker.

Want ja .. van afdwalen in een forumvraag gesproken ; ’t is hier inderdaad een zootje geworden. Hoe zou dat toch komen ? Wink

Lees aub onder uw quotes even verder ; mogelijk vind je daar iets waar je mee kan leven.

Dicksy schreef:
… lees ik het volgende ivm het verwerpen van een nalatenschap:
Voor eens en altijd:
Men kan zich niet laten onterven van zijn ouders of een andere erflater zolang deze nog in leven is;

Mijn vraag:
Heeft er iemand een idee van of dit vroeger wel kon ? En zo ja ( indien geweten ) wanneer dit gewijzigd werd ?

Dicksy schreef:

Maar het is niet omdat het (nu) niet kan dat het niet ooit anders geweest is en dat was mijn eigenlijke vraag.
….is er een tijd geweest dat dit wel kon ? Een tijd die we nog bewust kunnen herinneren, dus geen 200 jaar geleden of zo.

Dicksy schreef:
Beste mensen:
Mijn vraag was [b] heeft het ooit bestaan of zijn er ( toevallig ) mensen die weten of …

Daar ik op internet niets kan vinden ga ik er vanuit dat het nooit geweest is tenzij het verwijderd werd om verwarring te vermijden. Rolling Eyes
Allen bedankt.

Ik geef je onderaan een link, en heb aub eens aandacht voor blz 5 en blz 6.

Men spreekt daar over de “Code Civil”.

Leopold I was gehuwd met de dochter van de Franse Koning. En wellicht vonden hij en ook de toenmalige regering dat ons nieuwe landje best de Franse wetgeving als basis konden gebruiken voor ons prille “Belgique”. Vandaar dat heel veel van onze huidige wetgeving nog steunt op die oude Code Civil uit Frankrijk.

Ik ga (maar wie ben ik ?) van de veronderstelling uit dat het dus van in de jaren +/- 1830 al zo was, omtrent de verwerping van een nalatenschap
Als je nog een klein beetje verder scrollt op blz 8, merk je immers dat er sprake is van een datum van …
(citaat uit punt 3.2. - de allereerste lijnen) : Naar aanleiding van de wetswijziging van 10 december 2012 heeft de wetgever de gelegenheid te baat genomen … . En elders vind ik de verwijzing naar de publicatie in het BS van 13 januari 2013.

Of er tussen +/- 1830 en 10 december 2012 nog iets gewijzigd werd ? Eerlijkheidshalve : ik weet het niet, met volle 100% zekerheid.
En in de aangehaalde link zie ik geen verdere doorverwijzing naar één of andere datum van wijziging.

Jij en je maten (zoals je schrijft) zouden er dus van kunnen uitgaan dat het al bijna 200 jaar zo is (citaat van jou : dus geen 200 jaar geleden of zo.)

Let op : zoals ik hoger aanhaalde (toen ik doorverwees naar de krant De Tijd) : minister Geens is al behoorlijk ver gevorderd met de nieuwe maatregelen omtrent “erfrecht”. Het zou dus kunnen dat in 2018 – 2019 een nieuwe wetswijziging het leven ziet.

@ Dicksy : als het je bedoeling is om jouw eigen kinderen te laten erven van hun grootouders ; als je m.a.w. je eigen wil overslaan, ten gunste van je eigen kinderen, kan ik je bijkomende informatie bezorgen.
Schrijf me dan maar een Persoonlijk Bericht, met je emailadres.
Zo vermijden we afdwalingen in jouw forumvraag ; of ...foute of onvolledige informatie. Wink
En ook meldingen die op gesteund zijn op simpel hier en simpel daar ..., Want wetgeving ... is nu eenmaal niet simpel. (*)
Is vaak voor ons, niet logisch, niet begrijpelijk. Kortom gecompliceerd tot en met.

Hier de link ; eventjes inkijken, hé.

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/163/431/RUG01-002163431_2014_0001_AC.pdf

Ik hoop van je met het bovenstaande geholpen bent.

m.v.g. procman4
.
procman4

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 26 Jun 2017, 23:49 
.
(*)

Ik kom nog even terug ivm het al dan niet simpel zijn van de wet. Met een voorbeeld. Schrijf je :

- ….mijn woning, met een waarde van 250.000 euro .... aan Icks, op voorwaarde dat deze mij jaarlijks 4% uitbetaalt op dit bedrag ……
OF
- ….mijn woning, met een waarde van 250.000 euro .... aan Icks, op last mij jaarlijks 10.000 euro uit te betalen ……

dan zit je met de bovenste lijn “compleet fout” !
En met de onderste lijn zit je “goed” !

Het gaat in beide teksten over dezelfde 10.000 euro. Maar het ene is goed, het andere fout.
.

Ga naar: