Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

offerte

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vliegvisser

BerichtGeplaatst: Di 27 Jun 2017, 8:43    Onderwerp: offerte Reageer met quote

in april 2017 een offerte ontvangen van dakwerker voor herstelling terrasdak van ons appartement(3 eig.)goed gekeurd door alle 3 de eigenaars,met het op dakwerker zijn uitdrukkelijke vraag:een door ons alle 3 de eig. een ondertekend document dat (hi) de werken mag uitvoeren.
na verschillend onbeantwoorde e-mails dakwerker toch aan de telefoon gekregen.aub geef mij eens een datum wanneer de werken zullen starten.
Hij kon onmogelijk een exacte datum geven zegt Hij.na lang aandringen zou hij via e-mail mij een plus min datum doormailen.Dit gebeurd dus NIET. mijn vraag is:kan ik deze opdracht annuleren?
Bert.

wardje

BerichtGeplaatst: Di 27 Jun 2017, 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Vliegvisser, in dit geval was het beter geweest een offerte met de vermelding "vrijblijvend" te ondertekenen. hieronder enkele punten waar je misschien iets aan hebt ,zal het kort beschrijven.
Indien u van de overeenkomst af wilt, is het gemakkelijkst om dat in samenspraak met uw wederpartij te doen. Wellicht is uw wederpartij welwillend en begripvol. De overeenkomst dan ‘met wederzijds goedvinden annuleren’ is een goede optie.

Helaas zal de wederpartij in de meeste gevallen niet meewerken: ‘pacta sunt servanda’ zal hij zeggen. Deze manier valt te proberen, maar de succeskans is laag.
Eventueel kunt u proberen om de overeenkomst te ontbinden. Dat mag niet zomaar, daar heeft de wet voorwaarden aan gesteld. U kunt de overeenkomst ontbinden wanneer uw wederpartij toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van de overeenkomst.

Dat houdt dus in dat u moet kijken of er een tekortkoming bij uw wederpartij is. Daarnaast: indien hij alsnog per direct de overeenkomst zou kunnen nakomen, moet hij tevens in verzuim zijn. Soms gaat dat automatisch, een reden om dat ook voor elkaar te krijgen, is het sturen van een ingebrekestelling.
Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod van de ene partij, dat wordt aanvaard door de andere partij. Zowel aanbod als aanvaarding bestaan weer uit twee zaken: ‘wil’ en ‘wilsverklaring’. Het eerste is wat degene écht wil, het tweede is wat hij laat blijken dat hij wil.
Het kan zo zijn dat beiden niet overeenstemmen (ook vaak ‘oneigenlijke dwaling’ genoemd), waardoor de overeenkomst vernietigd kan worden. In dat geval is er sprake van wilsontbreken. Om een daadwerkelijk succesvol beroep hierop te kunnen doen, mag de wederpartij niet te goeder trouw zijn geweest (dus hij mag er niet vanuit zijn mogen gaan dat beiden wél overeenstemden). Very Happy

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vliegvisser

BerichtGeplaatst: Di 27 Jun 2017, 10:57    Onderwerp: offerte Reageer met quote

Wardje,bedankt voor Uw antwoord,we zitten er aan vast denk Ik, Had gehoopt dat er een verplichting was om een datum op papier te zetten.
Ik zit met waterschade op slaapkamer door een lek in terrasdak boven en de verzekering vraagt eerst een bewijs van reparatie voor alleer ze mijn schadeclaim uitbetalen (doorgegeven nov.2016).logisch.
Ik heb sterk de indruk dat die dakwerker ons aan't lijntje houd,en geen werken komt uitvoeren.Er zijn intussen 6/7 offertes binnen van andere dakwerkers doch daar kunneen wij niet mee in zee gaan doordat we vastzitten aan die ene dakwerker . Lastige situatie toch.
Bert.
.

wardje

BerichtGeplaatst: Di 27 Jun 2017, 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

vliegvisser, u vergeet de ingebrekestelling ,die omvat kortuitgelegd

Voordat een overeenkomst ontbonden kan worden of voordat er schadevergoeding wegens wanprestatie kan worden gevorderd, moet de schuldenaar volgens de wet vaak in verzuim zijn. Daarvoor is vaak een ingebrekestelling nodig.

Een ingebrekestelling is een schriftelijke aanmaning waarbij de schuldenaar een redelijke termijn wordt gesteld om alsnog zijn verplichtingen na te komen. Die redelijke termijn wordt vaak op twee weken gesteld. Verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar na de termijn in de ingebrekestelling nog steeds zijn verplichtingen niet is nagekomen.

Wanneer de schuldenaar tijdelijk niet zijn verplichtingen niet kan nakomen (hij kan dus niet direct nakomen, maar het niet kunnen nakomen is ook niet blijvend) of wanneer uit zijn houding blijkt dat nakoming nutteloos is, kan de ingebrekestelling gebeuren door een schriftelijke mededeling. Daarin moet dan worden opgenomen dat hij voor het niet nakomen aansprakelijk wordt gesteld.
Aan een ingebrekestelling zitten niet veel eisen. Hoe stelt men iemand in gebreke?
•De ingebrekestelling wordt altijd schriftelijk gedaan. Een mondelinge ingebrekestelling is niet voldoende.
•In de ingebrekestelling worden de verplichtingen van de schuldeiser opgenomen en de mededeling dat hij deze niet is nagekomen. Tevens is het verstandig om daarbij duidelijk aan te geven dat het niet zomaar een brief is: ‘Ik stel u daarom door middel van deze brief in gebreke.’
•Er moet een redelijke termijn worden gegeven voor nakoming. Dat is vaak twee weken, maar kan in specifieke gevallen langer of korter zijn.
•Indien daar aanspraak op wordt gemaakt, kan er in de brief worden opgenomen dat buitengerechtelijke incassokosten en wettelijke rente in rekening gebracht zullen worden.
•Eventueel kan reeds worden aangegeven dat er een gerechtelijke procedure zal worden gestart indien er niet wordt voldaan aan de verplichtingen.

Hopelijks wordt u hier iets wijzer mee (vergeet niet aangetekend te versturen of de snoodaard kan nog zeggen dat hij van niets weet Very Happy Very Happy

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: