Euthanasie voor een gezonde mens

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

LuW
Lid geworden op: 18 jun 2017, 16:50

03 jul 2017, 13:22

Een oudere persoon in goede gezondheid en mentaal stabiel en bij volle bewustzijn wenst om weloverwogen redenen euthanasie.
Zou dit mogen en kunnen?

meloentoe
Lid geworden op: 03 mar 2011, 00:39

04 jul 2017, 00:15

Hierover zijn ongetwijfeld zeer uiteenlopende en genuanceerde meningen. Zeker vanuit religieuze kringen zal de weerstand hoog zijn . Hoe dan ook verdienen alle inzichten respect.

Wat mij persoonlijk betreft moet euthanasie bij een fysiek en mentaal gezonde oudere mogen en kunnen. Als ik het dan toch voor het zeggen heb, zelfs bij jongeren. Ieder moet voor zich uit kunnen maken of het tot hier genoeg is of maar tot het bittere einde door te modderen. We hebben tenslotte niet zelf om het leven gevraagd en zijn hier derhalve volstrekt onvrijwillig. Niet iedereen heeft de gave om zich redelijk prettig te voelen.

Ik verwacht eigenlijk dat er niet op zo heel grote schaal gebruik van zal worden gemaakt. De wetenschap dat de mogelijkheid er is stelt velen gerust en geeft wellicht reden tot uitstel van de beslissing.

Moeten we alleen nog mensen zien te vinden die hierbij behulpzaam willen zijn.
Windows 10-21H2; Malwarebytes Premium; Linux Mint 19.3 Xfce; linuxfirewall

gerarda
Lid geworden op: 02 feb 2005, 09:55

04 jul 2017, 11:38

Ik vind dat dit moet kunnen .Gezond zijn en andere problemen hebben dat ge het niet meer ziet zitten .Misschien niemand van familie waar ge een band mee hebt .alleen eten en slapen en boodschappen doen om eten te kopen om in leven te blijven . ja dan mag het voor mij ook stoppen.

Gerarda

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

04 jul 2017, 14:56

LuW schreef:Een oudere persoon in goede gezondheid en mentaal stabiel en bij volle bewustzijn wenst om weloverwogen redenen euthanasie.
Zou dit mogen en kunnen?
Wat betekent "in goede gezondheid"?
Zowel fysisch als psychisch?

Men spreekt hier van "mentaal stabiel".
Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn: stabiel maar uitzichtloos depressief.
Ik geloof dat het dan volgens onze wetgeving kan, om euthanasie te laten plegen, maar men staat er terughoudend tegenover.
En ik zou zo een mens zeker niet als "in goede gezondheid" benoemen.

Waarom spreekt u van "weloverwogen redenen"?
Waarom hangt daar zo een waas van geheimzinnigheid over?
Ik vind dat een beetje louche.
Ondank is 's werelds loon
Gast

04 jul 2017, 15:07

Waarom zou een volledig gezonde mens voor de dood kiezen?

Niemand zal deze euthanasie willen uitvoeren, als je fysisch en psychisch gezond bent is er geen reden om voor de dood te kiezen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

04 jul 2017, 18:22

*leah* schreef:Waarom zou een volledig gezonde mens voor de dood kiezen?

Niemand zal deze euthanasie willen uitvoeren, als je fysisch en psychisch gezond bent is er geen reden om voor de dood te kiezen.
Is ook mijn idee Leah, je mag dat niet van iemand vragen. Dit noem ik regelrecht om moord op jezelf te plegen, in dit geval.
Gast

04 jul 2017, 18:42

Niemand zal deze euthanasie willen uitvoeren, als je fysisch en psychisch gezond bent is er geen reden om voor de dood te kiezen.
Dat niemand deze eurhanasie zal uitvoeren kan ik nog inkomen. Ik denk dat iemand die psychisch en fysisch gezond is niet voor een vrijwillige dood zal kiezen want dan vervalt ' psychisch gezond ' al, in mijn ogen althans.:roll:

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

10 jul 2017, 22:55

Doet me zo een beetje denken aan het verzoek van Vanrossem in HLN maanden geleden . Hij had alles gehad; veel geld ( moneytron ) , de mooiste ferraris, de mooiste vrouwen van de wereld enz en hij zou ook om euthanasie vragen .
Maar waarom in godsernaam een dokter ( bevriende arts ? ) daarmee lastig vallen of compromiteren ??? Als hij dan toch alles kon krijgen , moet er toch een bevriende apotheker gevonden kunnen worden die hem aan een paar dozen hoge morfine kon helpen . Dan was de kous er toch ook af . Hij had dan de pijp uit kunnen gaan zoals Aldous Huxley ( naar horen zeggen ) high as a kite on drugs . Ik bedoel maar ....

werewoef
AMEN en AUM

LuW
Lid geworden op: 18 jun 2017, 16:50

28 jul 2017, 11:55

aan maior domus, Mentaal gezond daarmee bedoel hij dat je geen mentale problemen hebt, geen depressie of een andere aandoening, volledig toerekenings-vatbaar.

Met weloverwogen wordt bedoeld. De persoon heeft in zijn leven zijn ding gedaan, volwassen geworden, een gezin gesticht, kinderen, deelgenomen aan maatschappelijke taken als er zijn, werken, belasting betalen, anderen helpen. Nu besluit deze persoon dat zijn/haar taak vervuld is en hij/zij geen bijdrage of meerwaarde meer kan leveren. Hij/zij wil bewust kiezen voor euthanasie om de toekomst voor te zijn. Met ouder worden wordt je afhankelijker, wordt je zieker, kan je een last worden voor anderen.
Stoppen op het hoogtepunt van je carrière is een goede keuze, waarom dan niet stoppen op het hoogtepunt van je leven.

Dit los van de relatie familie en kinderen.
Fazal

09 aug 2017, 18:40

Iedereen moest het recht hebben, op een menswaardige en pijnloze manier van het leven afscheid te nemen.
Niemand, buiten de familie dan, heeft het recht daar tegenin te gaan. M.a.w., niemand anders heeft het recht zich daarmee te bemoeien!
Niemand tenslotte, heeft gevraagd om hier te komen!

En gezien we als volwassen mensen het recht 'zouden' moeten hebben over ons eigen lot te beschikken, dan 'zouden' wij het recht moeten hebben dit tranendal op onze eigen manier te verlaten.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

05 sep 2017, 13:47

Zeker , ieder mens is vrij om haar of zijn keuze te maken. Echter bij elke keuze die je maakt zit een onverbrekelijk gevolg aan vast. De atheïst zal zeggen , zo wat , ik ben er van af geen wereldse gelazer of geen last meer hebben van mijn beperking e.d. . Maar weet de mens eigenlijk wel wie en wat zijzelf is? Neen. heb niets op met geloofsvereniging van welke soort dan ook. 'k Ben nergens lid van of iets degelijks. Maar zodra ik als jongmens het vermogen had ontwikkeld om te denken, heeft die vraag van, wat is het leven wat houd het in en waarvoor eigenlijk, mij altijd bezig gehouden. Misschien daarom, dat ik in mijn leven diverse dingen heb mogen zien en beleven die mij het weten heeft gegeven dat het leven van de mens oneindig is. Dit is wel eens eerder ter sprake geweest door mij in sennet en werd, zoals verwacht, uitgelachen door diverse schrijvers wat wel begrijpelijk is gezien hun levensvisie en het denken daarover. Maar toch, zoals ik het weet, het is af te raden om als gezond mens die keuze te maken om je leven hier op aarde te vroeg, door je eigen toedoen, te laten beëindigen.
Alles is Één en die Éne is Alles.

LuW
Lid geworden op: 18 jun 2017, 16:50

15 sep 2017, 11:06

Nu dezelfde vraag va die oudere man, gezond en wel, die voor euthanasie wil gaan.
Wat is geweest weten we, wat de toekomst gaat brengen dat blijft een mysterie.

Mag die oudere man 'zelf en alleen' kiezen voor euthanasie, in kennis van het feit dat hij zijn familie en vrienden een pijnlijk emotioneel erfenis nalaat.
Iedereen weet dat bij verlies van een dierbare het leed na een bepaalde tijd een plaats krijgt in zijn leven en dat het leed vervangen wordt door herinneringen, warmte en wijsheid. Soms kan dit lang duren maar uiteindelijk krijgt alles zijn plaats in een mensenleven.

Tweede stelling

'Wat als': over zo veel honderden jaren, als de mensheid dan nog zou bestaan en de wereld overbevolkt geraakt
en de overheden bezorgd over het voortbestaan van de wereld en het ras ' mens' een beslissing neemt dat uw vervaldatum bvb 50 jaar zou zijn en je je dan vrijwillig moet aanbieden bij een 'verwerkingsbedrijf'.
Is euthanasie dan nog een moreel vraagstuk of een 'noodzakelijk goede daad'?

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

15 sep 2017, 11:39

Op een bepaald moment in iemands leven voelt deze iemand dat voor hem het verder leven niets meer bijdraagt aan zijn welgevoelen. Soms hoort men dat die mensen ook letterlijk zeggen, : ik heb mijn leven geleefd, voor mij hoeft het niet langer meer.
Dat is geen depressie, geen ziekte, gewoon een vaststelling bij hun zelf.
Wel, als ik ooit dat gevoel krijg, 'dat het genoeg is geweest, dat ik alles heb gekregen dat ik wou, dan wil ik ook de mogelijkheid hebben om in schoonheid af te sluiten. Niet voor de anderen, maar voor mijzelf.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

21 sep 2017, 11:28

En ze dronken ....