Hoe op spyware reageren?-opgelost

Spyware is software die in het geheim op je computer wordt geplaatst en die persoonlijke gegevens doorstuurt, reclame toont, enz. Stel hier vragen, leer hoe je ervan af kan komen en hoe het te voorkomen.

JEG
Lid geworden op: 14 mei 2006, 15:39
Locatie: 2390 Malle

20 mei 2017, 19:49

Verschillende anti-spyware tools geven "verschillende" resultaten.
Via VirusTotal kan je testen of het al dan niet spyware is. Maar ook hier krijg je verschillende resultaten. Mijn vraag is: hoe moet je nu reageren?
Wat is de gulden regel om bepaalde "besmette?? software" te verwijderen of niet.
Er is anderzijds ook de vraag: wat te doen bij "low" en "medium" besmetting. High risk is uiteraard begrijpelijk.
Wie ziet het bos door de bomen?
HP All-in-One 27 - Windows beveiliging.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

21 mei 2017, 09:18

En hier kan je nagaan of uw e-mail wachtwoord en adres gehackt is.

Data News:
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/che ... 07283.html

De web link:
Rood is gehackt
Groen is……………
https://haveibeenpwned.com/

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

21 mei 2017, 10:05

JEG,
Wat is de gulden regel om bepaalde "besmette?? software" te verwijderen of niet.
Besmette software altijd verwijderen.

Bij twijfel en haperende (trage) computer.
1. Start een nieuw bericht hier in de rubriek Spyware
2. Geef omschrijving van uw probleem.
3. Beschrijf wat je zelf al geprobeerd hebt om het probleem op te lossen.
4. Gebruik FRST en plaats de verkregen logbestanden in een nieuw onderwerp
(Reageer a.u.b. niet op andermans topics, ook al heeft u hetzelfde probleem).
Hoe FRST te gebruiken kan je lezen op onderstaande link:
http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=197564

Download geen veel belovende programma's voor het verwijderen van malware
je zult altijd bedrogen uitkomen , vraag hulp hier op het forum.

Sony

JEG
Lid geworden op: 14 mei 2006, 15:39
Locatie: 2390 Malle

21 mei 2017, 10:18

Ik was wellicht niet duidelijk met mijn vraag.
Wat ik bedoel is het het volgende:
bv. bestand "leaktest.exe"
VirusTotal geeft 12/56. Bij de 12 zitten veel onbekende scanners terwijl bij de overige, die geen besmetting zien, er veel bekende scanners zijn.
Hoe moet ik dat nu interpreteren? Wat is hier een gulden middenweg?
Neem ik het risico voor veilig of niet?
HP All-in-One 27 - Windows beveiliging.

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

21 mei 2017, 10:30

JEG,

laat leaktest eens uitvoeren
https://www.grc.com/lt/leaktest.htm
Afbeelding
Niet doen dus

Sony

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

21 mei 2017, 11:06

@JEG


Je vraag is: hoe reageer ik op spyware.

Wel dat is simpel, zorg dat ze niet infiltreert in je pc.
Daarvoor zijn er enkele progjes die hierbij behulpzaam kunnen zijn.
Je weet waarvoor leaktest werd ontwikkeld en dan weet je ook dat dit progje sinds 2005 niet meer is bijgewerkt...
We zijn nu in 2017.

Algemeen: wijzig niets aan de instellingen vd firewall.

Wat jouw alg. opmerkingen ivm virustotal en anderen betreft in relatie tot leaktest, lees eens wat malwarebytes hierover weet te vertellen:
https://forums.malwarebytes.com/topic/3 ... gws_rd=ssl
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

21 mei 2017, 11:29

JEG schreef:Ik was wellicht niet duidelijk met mijn vraag.
Wat ik bedoel is het het volgende:
bv. bestand "leaktest.exe"
VirusTotal geeft 12/56. Bij de 12 zitten veel onbekende scanners terwijl bij de overige, die geen besmetting zien, er veel bekende scanners zijn.
Hoe moet ik dat nu interpreteren? Wat is hier een gulden middenweg?
Neem ik het risico voor veilig of niet?
Dit blijft moeilijk voor een leek, aan een bestand die jij nu aangeeft alleen heb je weinig.
Belangrijk is de locatie, enz. Jij geeft VirusTotal aan, dat is een goede richtlijn en aan de hand daar ga je het bestand verder onderzoeken ga ook nooit uit van één resultaat.
Neem nu "leaktest.exe" als ik ga zoeken kom ik op: http://www.freefixer.com/library/file/% ... %7D-51810/
Aan de hand van info die we verkrijgen over dit bestand waar wij wat aan hebben (en jullie niks zegt) is:
Hashes
MD5 206c0533ce9bf83ecdf904bec2f3532d
SHA256 530cced6009996ce8cb99f2dc6344bc88a77f2b8c27d9f70fa071e6057a27ef1
Hiermee kunnen we verder gaan zoeken en zo kunnen wij zien of het een virus is en laten verwijderen.
Daarom vragen wij ook logjes om het probleem op te zoeken en te analyseren.
Ik ga ook niet uit van een scanner/programma om een bestand te onderzoeken en wij hebben meerdere programma's die jullie niet hebben om dat te doen (en hier zou je eerst een opleiding moeten volgen) en zoals jij zegt “een gulden middenweg” dat bestaat niet of het is malware of niet.
Ik hoop dat ik het zo een beetje heb kunnen uitleggen.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

JEG
Lid geworden op: 14 mei 2006, 15:39
Locatie: 2390 Malle

21 mei 2017, 12:37

Bedankt voor de reacties. Blijft mijn bedenking: wat is de waarde dan van een fileonderzoek door bv. VirusTotal? Het gaat me erom te weten of ik bepaalde programs al dan niet zou installeren.
Als ik het toch installeer gaat mijn scanners, zijnde Avast free, Malwarebytes en Reason Core securuty elk op hun manier reageren. Is alles bij deze drie veilig dan is er natuurlijk geen probleem. Maar stel dat Avast en Malwarebytes veilig geven maar Reason Core Security niet. In dat geval ga ik ten rade bij VirusTotal en daar krijg ik dan een uitslag van 12/54. Wat moet ik dan beslissen.
Daar gaat het om. Ik kan toch moeilijk voor elke twijfelprogramma jullie advies inroepen.
HP All-in-One 27 - Windows beveiliging.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

21 mei 2017, 12:52

kan niet anders hé

tenzij jij een tijd gaat studeren om dat allemaal te leren
sommigen hebben daar aanleg voor en kan dat
maar voor velen is dat een niet realistische oplossing

als je platte band hebt , dan kun je die vervangen
maar als uwe auto stilvalt , dan ga je die ook moeten laten nakijken of advies inwinnen wat der werkelijk aan de hand is

alles is individueel , dus kan der nooit één lijn in getrokken worden

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

21 mei 2017, 13:11

JEG schreef:Bedankt voor de reacties. Blijft mijn bedenking: wat is de waarde dan van een fileonderzoek door bv. VirusTotal? Het gaat me erom te weten of ik bepaalde programs al dan niet zou installeren.
Als ik het toch installeer gaat mijn scanners, zijnde Avast free, Malwarebytes en Reason Core securuty elk op hun manier reageren. Is alles bij deze drie veilig dan is er natuurlijk geen probleem. Maar stel dat Avast en Malwarebytes veilig geven maar Reason Core Security niet. In dat geval ga ik ten rade bij VirusTotal en daar krijg ik dan een uitslag van 12/54. Wat moet ik dan beslissen.
Daar gaat het om. Ik kan toch moeilijk voor elke twijfelprogramma jullie advies inroepen.
Stap 1. is al waar haal je het programma vandaan, via bepaalde site word er bij het installatie bestand "wrappers" mee geïnstalleerd die worden niet door alle virusscanners gezien en zo worden ze mee geïnstalleerd waardoor je vooral PUP's kan krijgen.
Stap 2. hoe installeer je iets de meeste mensen lezen niks door en klikken maar op next dat noemen wij de Next-Next-Next-Install virus. Zo word ook de PUP's geïnstalleerd waar een virusscanner niks aan kan doen want je laat het zelf toe.
Stap 3. verdiep je eerst in het programma wat je wil downloaden en installeren via Google dan kom je ook al een stap verder.
Stap 4. Ja zoals "verhaegen" al aangeeft ben je niet 100% zeker vraag het na, forums bestaan niet voor niks en een opleiding voor Security Helper is er ook niet voor niks.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

04 jul 2017, 15:13

@JEG

Op spyware reageren kan je, mits de nodige kennis én... ervaring ermee, tot op zekere hoogte wel omgaan.
Vanaf dan ben je aangewezen op profess. ondersteuning en hulp.

Eerste regel om een progje zo veilig mogelijk te downloaden:
haal het af bij de makers ervan of bij een erkend veilige, groothandel.
Vooraleer te installeren: RECHTSklik erop en laat het scannen door de aanwezige scanners.
Bedenk: geen enkel, gratis of betalend, progje is zeker 100% veilig.
Bedenk: de enige site die je zonder risico zou kunnen bezoeken is die van Microsoft...waarschijnlijk...
En links die enkel maar vermelden "klik hier" of gelijkaardige onzin, zijn zeker te mijden, je weet immers nooit naar waar je wordt verwezen.
Valkuilen dus.

:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/