Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Terrasoverkapping

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raymond1

BerichtGeplaatst: Di 11 Jul 2017, 11:02    Onderwerp: Terrasoverkapping Reageer met quote

Wie kan mij hierover een sluitend advies geven ?
Ik wil een terrasoverkapping plaatsen van ongeveer 6 m x 2 m.
De bedoeling is deze overkapping langs één lange zijde vast te maken aan de muur. Er komen dus geen steunpalen aan te pas. De bedekking van de overkapping is glas.
Mijn vraag is nu : is hier een bouwvergunning voor nodig ? Geldt alleen een meldingsplicht, of is zelfs dat niet nodig ?

RAM: 4,00 GB
Edge / Internet Explorer 11 32-bit /
Windows Live Mail
Windows Defender-Windows Firewall - CCleaner
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wardje

BerichtGeplaatst: Di 11 Jul 2017, 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Raymond 1, is dat een deelmuur of is het uw eigen muur ?

Als het een deelmuur is zul je moeten een schriftelijke toelating vragen aan je buur, anders mag je daar niets aan vastmaken.
Denk dat je dat niet moet aanvragen , want het is geen afgesloten ruimte er staat daar in de wetgeving niks speciaal over vermeld maar een vraag op de gemeente kan precies geen kwaad nietwaar? Smile

Naar boven
Flashback

BerichtGeplaatst: Di 11 Jul 2017, 12:54    Onderwerp: Reageer met quote

Uit familie ervaring :
Ga naar de technische dienst van uw gemeente met het bouwplan of wat er voor moet doorgaan.
Overspant de kap bv. een vaste vergunde aangelegde terrasvloer dan zal er geen probleem zijn om toelating te bekomen voor de kap, MAAR werd der terrasvloer aangelegd zonder aanvraag en goedkeuring ... kan dat problemen opleveren.
Steekt een gedeelte van vloer en kap misschien buiten de bouwlijn ?

Naar boven
Raymond1

BerichtGeplaatst: Wo 12 Jul 2017, 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank aan beide respondenten.
Het zou een overkapping zijn, vastgemaakt tegen mijn eigen muur. De verharding van het terras is vergund.
Uiteraard zou ik mij tot de gemeente kunnen wenden, maar ik zou graag, op voorhand, een concrete verwijzing hebben naar een wet of decreet waarin duidelijk gezegd wordt : dat mag of dat mag niet.
Kan iemand mij daarvoor naar de juiste informatie verwijzen ?

RAM: 4,00 GB
Edge / Internet Explorer 11 32-bit /
Windows Live Mail
Windows Defender-Windows Firewall - CCleaner
Naar boven
kwezelein

BerichtGeplaatst: Wo 12 Jul 2017, 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

Minder dan 40 vierkante meter is geen vergunning nodig, alleen meldingsplicht.

Niet altijd dat ze komen kijken, je mag dikwijls een foto doorsturen als de werken gedaan zijn.

Hoger dan 4 meter en meer dan 40 vierkante meter plus nog hier en daar wat metselwerk moet je een architect inschakelen en je vergunning als je die krijgt moet aan de straat zichtbaar staan.

Je krijgt achteraf ook als het met architect én vergunning gaat, ook een brief van de dienst grondbelastingen. Die vul je keurig in en stuur je terug.

Ik zou toch maar eens op de technische dienst eerst mijn licht op gaan steken, kan nooit kwaad én je ben er zeker van.

Buren hé, moeilijke klanten soms!!

Flashback

BerichtGeplaatst: Wo 12 Jul 2017, 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Uit de verkavelingsvergunning kan je opmaken waar de bouwlijnen precies liggen. Bij een oudere verkaveling is het meestal enkel terug te vinden op de technische dienst van de gemeente. Vandaar de raadgevingen.
Een terras palend aan de woning mag NOOIT een bouwlijn overschrijden, evenmin als een overkapping vast aan de woning.
Let op ... een bouwlijn is niet de terreinafbakening !

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: