Laptop batterij en BIOS

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

15 jul 2017, 00:38

Kan het zijn dat door even de batterij (dan bedoel ik de grote werkbatterij 11,1 volt) uit een laptop te nemen, bij de volgende opstart de BIOS meldt dat de datum en het uur niet juist afgesteld staan en er bovendien moet overgegaan worden tot aanpassing ?

Er was ook een optie om deze vraag te omzeilen door "esc" te drukken waardoor een normale start gewoon doorging gevolgd door automatische aanpassing van de datum en uur.

Bij nog een nieuw poging daarna, startte de laptop normaal op en gaf onmiddellijke de juiste datum en uur op.

Zou hier sprake kunnen zijn van een versleten BIOS batterijtje ? Hoe test ik dit uit aub ?

Het betreft een laptop Dell Precision M 6300 (vrij antiek kaske) met Linux Mint 18.1 Cinnamon 64 bit.

Bedankt. Smile
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 jul 2017, 11:08

er zijn testprogramma's voor zowat alles, maar ik weet niet zeker of de bios batt. daarbij is. Als datum niet alle dagen fout is bij de opstart zal 't wel meevallen.

:!: let op vaak zit de bios batt. in een laptop bijna onbereikbaar... eerst eens navragen voor je ze (laat) vervang(t)en ... de kosten voor het vervangen van zo'n knoopcel van een paar euro kunnen erg oplopen. Je spreekt best een maximum bedrag af.

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

15 jul 2017, 11:10

Toby,

Kijk in de handleiding blz. 189 - 190 voor uitleg, er wordt naar andere blz
verwezen voor bepaalde handelingen.

http://downloads.dell.com/manuals/all-p ... _en-us.pdf

Sony

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

18 jul 2017, 21:43

Ik heb intussen ook niet stil gezeten en reeds verschillende filmpjes gezien op youtube om een BIOS batterij te vervangen van een laptopDell Precision M6300.
Angstwekkend.

Ik heb ooit eens in een garage een versnellingsbak uit een auto zien halen en die batterij uit zo'n laptop halen duurt even lang denk ik.

Ik heb al een kaarske gebrand in een nabijgelegen kapelleke in de hoop dat de batterij niet moet vevangen worden. Tot hiertoe start de laptop elke dag terug op met de juiste datum en uur en blijkbaar is er dus niks aan de hand.

Lijkt nu wel zeker dat het te maken had met het uitnemen van de batterij.

Ik stel me nu de vraag : maakt het wat uit of je uit een laptop een goede opgeladen batterij haalt of je er een slechte volledig "platte" batterij uithaalt ? Heeft dat invloed op de BIOS instellingen ?

In ieder geval bedankt voor de info. :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

19 jul 2017, 11:11

Toby
Lijkt nu wel zeker dat het te maken had met het uitnemen van de batterij
Dat mag er niet aan geven als je de laptop opstart met de voeding
aangesloten, zonder batterij, en de cmos batterij is nog goed dan
moeten datum en uur juist staan.

Sony

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

23 jul 2017, 03:25

Sony schreef:Toby
Lijkt nu wel zeker dat het te maken had met het uitnemen van de batterij
Dat mag er niet aan geven als je de laptop opstart met de voeding
aangesloten, zonder batterij, en de cmos batterij is nog goed dan
moeten datum en uur juist staan.
Sony
Bedankt voor de nuttige info.
Tot hiertoe is het probleem slechts eenmalig geweest.
Ik heb intussen de laptop reeds meerdere malen opgestart al of niet verbonden met de adapter/voeding en telkens verliep die opstart vlot met correcte aanduiding van datum en uur.

Het is nu vrijwel zeker dat de oorzaak lag in het tijdelijk verwijderen van de werkbatterij (niet het kleine BIOS batterijtje wel te verstaan).

Ik zou het anders niet kunnen verklaren.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

23 jul 2017, 10:01

Toby,

Bedankt voor het melden en veel succes verder.

Sony