Belegging

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

plopperdeplop
Lid geworden op: 09 mar 2012, 12:04
Locatie: overal

24 jul 2017, 17:03

Een familielid van mij stelde mij onlangs de vraag of beleggen in goud heden ten dage nog een goede belegging zou zijn maar ik bleef haar het antwoord schuldig.M.a.w is momenteel een belegging in goud de moeite waart.
Wie heeft daar ervaring mee?
dank op voorhand voor de info.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

24 jul 2017, 19:58

dat is nu eens echt moeilijk tegenwoordig
goudprijs is tegenwoordig een jojo
http://www.goudprijs.org/goudprijs-per-kilo/

het feit blijft dat het geld niet meer gedekt wordt door goud
en het daarom niet zo gevraagd wordt , teveel voorraad geloof ik
of ze willen het ons doen geloven
http://www.goudprijs.org/ontwikkeling-goudprijs/

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

24 jul 2017, 20:23

Goud gaat bijna net zo veel af als op :D

Als het ooit echt erg zou worden (niet of, maar wanneer) zijn diamanten en goud het enige wat nog wat waarde heeft MAAR veel plezier zal je er niet meer aan hebben. Die week/maand/jaar dat je het misschien langer uithoudt zullen je elk uur met weemoed laten terugdenken aan alles wat je gemist hebt om dat goud op te potten.

Carpe diem

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

24 jul 2017, 20:48

De vader van een jeugdvriend vertelde me ooit dat ie zijn florissante vleesfabriek van cervelas en andere frietkotgeneugten te danken had aan het opkopen van een "sigarenkistje" diamanten toen de Joden werkelijk in de knoei zaten. Er was ooit een tijd dat de mensen, met serieus wat geld, geen goud meer kochten, er was er meer als genoeg. Moeilijk te begrijpen nu, ik weet het.
Aan de andere kant ... verwijt ik het mezelf rond 2013 geen goud (gouden munten) gekocht te hebben? Natuurlijk wel!
Om een bevriende boekhouder te parafraseren: "Polleke, men weet het altijd te laat!".
Ga ik wat Belgische Louis aankopen? Ja!

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

24 jul 2017, 23:15

Awel Paca, ik denk dat ge de grafieken van de goudkoers verkeert interpreteert want in 2013 betaalde je +/- 44 €/gram en nu 34 ...
Volgens de grafiek in http://www.goudprijs.org/ontwikkeling-goudprijs/ is er een high/low van 17 %.
Wees dus blij dat je in 2012/2013 geen goud kocht !

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

25 jul 2017, 02:05

Op 2/4/14 kostte een Louis Belge 173,38 Euro (plus minus); Nu ongeveer 200,40. Het komt en het gaat; Beleggen is één ding ... er zijn botten kunnen aan vagen is niet éénieder gegeven :wink:

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

25 jul 2017, 10:16

Paca schreef:Op 2/4/14 kostte een Louis Belge 173,38 Euro (plus minus); Nu ongeveer 200,40. Het komt en het gaat; Beleggen is één ding ... er zijn botten kunnen aan vagen is niet éénieder gegeven :wink:
Inderdaad kan de goudwaarde stijgen en dalen als een lift en blijft het dus voorzichtig zijn met de datum (waarde) van aankoop maar moet het ook over centen gaan die je langere periode kunt missen !
De ganse beurshandel is eigenlijk zo, maar met sommige gemengde fondsen is daar mee te leven !

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

25 jul 2017, 11:46

Wij hebben belegd in een cargoschip vol bananen.

Deze worden steeds duurder, en zo komen we een tijdje toe :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

25 jul 2017, 12:21

oei
da's gevaarlijk heden ten dage
der lopen méér en méér apen rond met véél honger tegenwoordig
:P

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 jul 2017, 16:36

Afbeelding

Dit is een grafiek van de prijsevolutie van goud sinds 1975. Het is moeilijk te zeggen waar het naartoe gaat. Bekijk even de gelijklopendheid tussen de periode '75 tot '82 en tussen '02 en vandaag.

Zou het vervolg ook 10 jaar zijwaartse beweging kunnen zijn? Ja, dat kan maar evengoed gaat het vanaf hier verder naar boven of nog een stuk neerwaarts.


Persoonlijk zou ik aanraden om zowat 10% in fysiek goud te stoppen en dit vooral als 'verzekering' voor het geval het hele geldsysteem grondig in de fout gaat.

Beleggen in goud vraagt een constante opvolging van die markt. Maar ook dan ben je nog de speelbal van 'hogere machten'. De goudmarkt wordt nl. gemanipuleerd op grote schaal. Wanneer er tijdens de stille, nachtelijke uren plots honderden kilo's goud worden op de markt gebracht - en dat is aantoonbaar - dan heb je te maken met een gek of met iemand die goed weet wat hij wil bereiken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 jul 2017, 12:55

Beleggen en aandelen kopen is goed voor de rijken , dat werd mij eens gezegd op verlof van een rijk iemand, want in het hotel waar we waren zij men dat hij er warmpjes inzat (dus zal wel dan)Die persoon zei mij ge moet dat doen met geld dat ge kunt missen (speelgeld noemde hij dat), als gij zei hij belegd of aandelen koopt en ge verliest zijt ge daar niet goed van, neem me niet kwalijk zei hij ik zeg dat niet grotesk; als ik verlies zei hij lig ik daar niet wakker van ,maar de kleine man wil de rijken achterdoen en als het tegen zit zijn ze een groot deel kwijt en komen veel dat niet te boven;
Dat is zowat 15 jaar geleden en ben dat niet vergeten, heb nog niet veel geld bij gewonnen , maar ook niet veel verloren en ben daar tevreden mee :D :D :D

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 jul 2017, 13:17

't Is jammer dat de basisprincipes van beleggen niet worden aangeleerd op de middelbare school. Daar zou iedereen wel bij varen.

Hier gaat het over goud, en dat is toch een apart geval in het beleggerslandschap.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 jul 2017, 13:43

Wil, ge hebt gelijk goud is nu niet hetzelfde, maar t'is het principe dat ik wil aanduiden, en eerlijk gezegd sedert de bankencrisis is het niet veel soeps en degenen die wel winst maken zullen het zeker niet aan iemand anders neus hangen, de andere kant van de medaille die verliest loopt er ook niet mee te koop.
langs de andere kant in goud beleggen kan winstgevend zijn zei men vroeger( 50 jaar geleden) als er kans is op oorlog en ge weet het op voorhand en ge hebt geluk dat de goudprijs juist laag staat, enz....
Want toen was het papiergeld niks meer waard (t'is van horen zeggen ,ik was er toen ook nog niet)
ik laat de waarheid hier in het midden , maar misschien zit er toch een deel waarheid in ,wie weet :D :D