Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Schenking onroerend goed aan derden

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
michell

BerichtGeplaatst: Za 08 Jul 2017, 10:45    Onderwerp: Schenking onroerend goed aan derden Reageer met quote

Besten,
Ik heb een onroerend goed ter waarde van ongeveer 250 000 euro.(misschien iets meer)
Kan iemand zeggen, of weet iemand, wat de totale kosten zijn bij een schenking van een onroerend goed aan derden (nicht).
Ik weet dat die schenkingsrechten 20% zijn voor een onroerend goed tot 250000 euro.
Eens daarboven wordt het 30%.
Ik kan ook schenken in verschillende schijven (met tussenperiode van 3 jaar).
Maar is dat dan aan het percentage van de (gedeeltelijke) schenking: 20% of aan 30% (mocht het goed hoger zijn dan 250000).
Maar vooral : Wat zijn de notariskosten (ereloon, aktekosten enz...).
Daar heb ik nog geen bedragen over teruggevonden.

Tweede probleem:
Mijn nicht heeft al een onroerend goed waarvoor zij een hypothecair krediet heeft.
Kan het verwerven van een tweede onroerend goed daar invloed op hebben? (op de lening).
Heeft dat fiscale gevolgen voor haar?

Dank bij voorbaat

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pastoor

BerichtGeplaatst: Za 08 Jul 2017, 14:42    Onderwerp: Reageer met quote

Micell,

Quote:
Ik heb een onroerend goed ter waarde van ongeveer 250 000 euro.(misschien iets meer). Kan iemand zeggen, of weet iemand, wat de totale kosten zijn bij een schenking van een onroerend goed aan derden (nicht). Ik weet dat die schenkingsrechten 20% zijn voor een onroerend goed tot 250000 euro. Eens daarboven wordt het 30%. Ik kan ook schenken in verschillende schijven (met tussenperiode van 3 jaar).
Maar is dat dan aan het percentage van de (gedeeltelijke) schenking: 20% of aan 30% (mocht het goed hoger zijn dan 250000). Maar vooral : Wat zijn de notariskosten (ereloon, aktekosten enz...). Daar heb ik nog geen bedragen over teruggevonden.

Vul dit eens in:
https://www.notaris.be/rekenmodules/schenkingen/source

michell

BerichtGeplaatst: Za 08 Jul 2017, 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt pastoor,

Er is al wat meer duidelijkheid.

Nu nog verder informeren wat het "tweede probleem" betreft.

Naar boven
maior domus

BerichtGeplaatst: Za 08 Jul 2017, 18:02    Onderwerp: Re: Schenking onroerend goed aan derden Reageer met quote

michell schreef:

Tweede probleem:
Mijn nicht heeft al een onroerend goed waarvoor zij een hypothecair krediet heeft.
Kan het verwerven van een tweede onroerend goed daar invloed op hebben? (op de lening).
Heeft dat fiscale gevolgen voor haar?
Dank bij voorbaat

Ik denk dat als zij op dat ene onroerende goed wat zij al bezit, klein beschrijf heeft betaald, dat zij dan bij het verwerven van het tweede onroerende goed, dat klein beschrijf zal moeten aanvullen tot groot beschrijf.

Want klein beschrijf kan alleen maar als ge eigenaar zijt van één goed, zo meen ik mij te herinneren.

michell

BerichtGeplaatst: Wo 12 Jul 2017, 8:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb toch maar een afspraak gemaakt met de notaris.
Dat zal definitieve antwoorden opleveren over alles.

Toch bedankt aan allen voor de geboden hulp.

Naar boven
elios

BerichtGeplaatst: Wo 02 Aug 2017, 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

wijs besluit, dan ben je zeker

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Tijden zijn in CET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: