SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

mantelzorg

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Ouderdom
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lavendels

BerichtGeplaatst: Ma 14 Maa 2016, 18:19    Onderwerp: mantelzorg Reageer met quote

Wij zijn beiden 84 jaar oud en trekken onze plan op ons appartement .

Nochtans valt het ons soms moeilijk om een wandeling te maken of om ezware boofdschappen te doen .

Kunnen wij hulp krijgen van "mantelzorg" ?

Wij zijn beiden 85 jaar en willen op ons appartement blijven wonen .

kunnen wij beroep doen op"mantelzorg" ?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Danny.

BerichtGeplaatst: Ma 14 Maa 2016, 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien eens de definitie van mantelzorg bekijken.
http://www.ziekenzorg.be/cmz/nl/100/mantelzorg/definitie/index.jsp
Groetjes

Danny

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
sanne

BerichtGeplaatst: Ma 14 Maa 2016, 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

eens navragen aan uw mutualiteit. U kan beroep doen op hulp om boodschappen te doen, zelfs poetsen en koken.

Naar boven
kojak

BerichtGeplaatst: Do 11 Aug 2016, 2:38    Onderwerp: Reageer met quote

Mantelzorger zijn, is eigenlijk vrijwilligerswerk.
Iedereen dit dat wil kan dat doen, voor gelijk wie.
Meestal doen de kinderen dit voor hun ouders, of een man voor zijn vrouw of omgekeerd.
Ik doe het al 5 jaar voor mijn ouders.

Heb je echter niemand, dan kan ik je wel 2 puntjes aanraden.
- Laats eens iemand van je mutualiteit langskomen en vraag hen wat er allemaal bestaat van hun kant uit. Meestal krijg je dan wel een paar brochures of een boekje met adressen, telefoonnummers en welke hulp ze je kunnen bieden.
- En... doe net hetzelfde met het OCMW in je buurt. Je moet zeker niet vies zijn van het woordje OCMW hoor, verre van. Ook zij hebben heel wat nuttige info te bieden. Of je er aan het gunsttarief zal kunnen van genieten, zal wel van jullie inkomen afhangen, maar nuttig zijn die zaken wel.

Veel succes nog, en...
... de moed er altijd blijven inhouden.

Optimisme & humor zijn het beste medicijn tegen ouder worden.

Alé, ouder.... klink zo oud hé.
Ik noem het eerder antiek worden.
Dan ben je elke dag steeds wat meer waard. Wink

Naar boven
Danny.

BerichtGeplaatst: Do 11 Aug 2016, 7:05    Onderwerp: Reageer met quote

Het valt mij op dat topic starter nogal vlug "antieker" wordt Laughing

Op regel 1 zijn ze beiden 84, en 3 regels verder reeds 85 Wink

Groetjes

Danny

kojak

BerichtGeplaatst: Do 11 Aug 2016, 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

Danny. schreef:
Het valt mij op dat topic starter nogal vlug "antieker" wordt Laughing

Op regel 1 zijn ze beiden 84, en 3 regels verder reeds 85 Wink

Groetjes

Danny

Dan moet je ze beiden een gelukkige verjaardag wensen. Wink

Naar boven
janieburton

BerichtGeplaatst: Di 20 Jun 2017, 14:54    Onderwerp: Reageer met quote

Doe aan mantelzorg voor mijn nu 90jarige moeder, mijn moeder heeft een maandelijkse mantelzorgpremie ontvangen.

Vorig jaar is er een borsttumor verwijderd en heeft ze bestralingen gekregen gedurende 2 maanden.

En in oktober 2016 is er beslist door het ziekenfonds dat haar mantelzorgpremie wordt geschrapt.

Volgens het ziekenfonds voldeed mijn moeder niet meer aan de voorwaarden voor een mantelzorgpremie.

Ik begrijp het niet

Naar boven
flowerlady

BerichtGeplaatst: Zo 30 Jul 2017, 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

mantelzorg is heel wat anders dan hulp in huis halen
Je kan elke week iemand van Familiehulp of gelijkaardige instanties vragen om een verzorgende (dus niet met dienstencheques ) en die betaal je aan een tarief volgens je inkomen ,
die mogen dus boodschappen gaan doen ,koken,eventueel je haar wassen of een kleine voetverzorging of strijken of noem maar op een klein gedeelte van hun uren mag ook ev poetswerk zijn ,bvb keuken dweilen na koken en afwas ,maar wil je alleen iemand om te poetsen ,dan heeft diezelfde dienst ook poetshulpen ,die dan meestal wel met dienstencheques betaald worden
Buurvrouw van mij heeft iemand 2 u per week alleen voor de boodschappen ,en die zal ook eens een paar vensters wassen ,of even de vloer dweilen ,want 2 u heeft ze niet nodig voor boodschappen
Je betaalt dan die uren ,+ ook de km die ze rijden met hun eigen wagen ,wat heel logisch is toch
Mantelzorg wordt geboden door mensen uit de eigen familie ,of goede buren of vrienden die dan specifiek benoemd zijn ,en sommige ocmw s maar niet allemaal geven daar een kleine vergoeding voor ,maar dat gebeurt niet overal
Mantelzorg is ook niet te verwarren met de zorgpremie van 130 ¤ die iedereen krijgt die heel veel hulp nodig heeft ,maar ik denk dat daar een puntensysteem voor bestaat om vast te stellen of je daar recht op hebt als je nog thuis woont .wel krijgt iedereen die in een WZC verblijft dit wel

Naar boven
janieburton

BerichtGeplaatst: Wo 02 Aug 2017, 2:35    Onderwerp: Reageer met quote

flowerlady schreef:
mantelzorg is heel wat anders dan hulp in huis halen
Je kan elke week iemand van Familiehulp of gelijkaardige instanties vragen om een verzorgende (dus niet met dienstencheques ) en die betaal je aan een tarief volgens je inkomen ,
die mogen dus boodschappen gaan doen ,koken,eventueel je haar wassen of een kleine voetverzorging of strijken of noem maar op een klein gedeelte van hun uren mag ook ev poetswerk zijn ,bvb keuken dweilen na koken en afwas ,maar wil je alleen iemand om te poetsen ,dan heeft diezelfde dienst ook poetshulpen ,die dan meestal wel met dienstencheques betaald worden
Buurvrouw van mij heeft iemand 2 u per week alleen voor de boodschappen ,en die zal ook eens een paar vensters wassen ,of even de vloer dweilen ,want 2 u heeft ze niet nodig voor boodschappen
Je betaalt dan die uren ,+ ook de km die ze rijden met hun eigen wagen ,wat heel logisch is toch
Mantelzorg wordt geboden door mensen uit de eigen familie ,of goede buren of vrienden die dan specifiek benoemd zijn ,en sommige ocmw s maar niet allemaal geven daar een kleine vergoeding voor ,maar dat gebeurt niet overal
Mantelzorg is ook niet te verwarren met de zorgpremie van 130 ¤ die iedereen krijgt die heel veel hulp nodig heeft ,maar ik denk dat daar een puntensysteem voor bestaat om vast te stellen of je daar recht op hebt als je nog thuis woont .wel krijgt iedereen die in een WZC verblijft dit wel

Ok, mijn moeder kreeg die 130¤ zorgpremie.

Of het nu een zorgpremie wordt genoemd of het anders wordt genoemd is misschien niet belangrijk voor mij.

Wat ik raar vind is dat ze na behandeling tegen borstkanker, wat haar nog minder mobiel maakte en ze meer "zorg" behoefte had, is die zorgpremie geschrapt voor haar door het ziekenfond.(het is een puntensysteem dat wordt gehanteerd voor toekenning).

Volgens mij was het iemand, die haar bezochte van het ziekenfonds, die een quota moest halen om een aantal zorgpremies te schrappen.

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Wo 02 Aug 2017, 6:31    Onderwerp: Reageer met quote

janieburton

Quote:
Ok, mijn moeder kreeg die 130¤ zorgpremie. Of het nu een zorgpremie wordt genoemd of het anders wordt genoemd is misschien niet belangrijk voor mij. Wat ik raar vind is dat ze na behandeling tegen borstkanker, wat haar nog minder mobiel maakte en ze meer "zorg" behoefte had, is die zorgpremie geschrapt voor haar door het ziekenfond.(het is een puntensysteem dat wordt gehanteerd voor toekenning). Volgens mij was het iemand, die haar bezochte van het ziekenfonds, die een quota moest halen om een aantal zorgpremies te schrappen.

De zorgverzekering = mantel- en thuiszorg. Dat zeggen ze zelf in een brief die recent hier is toegekomen. De zorgverzekering onderzoekt nu al geruime tijd voor iedereen of zij die het krijgen het nog nodig hebben.

Dat doet de madam van de zorgverzekering van de mutualiteit. en als die vraagt "ben je nu beter?" en je antwoordt "ja", dan vervalt de zorgverzekering. (daar moet liefst iemand van de familie aanwezig zijn).

De mutualiteiten, de zorgverkering zijn allemaal ambtenaren, die hebben een vaste wette, die elke 3 jaren verhoogt, die hebben geen premie of quota.

flowerlady

BerichtGeplaatst: Vr 04 Aug 2017, 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Pastoor ,zo simpel is het niet ,met een bevestiging op de vraag ;ben je nu beter kunnen ze je zorgpremie niet afnemen Daar zijn een aantal standaardvragen voor nodig ,en volgens de antwoorden die daarop gegeven worden krijg je een score ,en welke score er nodig is weet ik niet ,maar als je daaronder komt krijg je die zorgpremie niet
Maar meestal komen die toch als er familie of mantelzorger aanwezig is ,en als ze op de hoogte zijn wie die mantelzorger is ,verwittigen ze die ipv de persoon die de zorgpremie ontvangt
in feite is het erom te doen wat iemand nog zelf kan ,iemand die al is hij 90 jaar ,nog zijn eten zelf kan koken ,of nog kan fietsen of de trap opkan of zelf voor zijn hygiene zorgen ,zal waarschijnlijk geen zorgpremie krijgen . Het gaat erom welke hulp je allemaal nodig hebt om nog zelfstandig te kunnen blijven wonen

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Za 05 Aug 2017, 1:49    Onderwerp: Reageer met quote

flowerlady,

10 jaren en enkele maanden terug heb ik getelefoneerd naar de CM in Hasselt en de volgende dag stond de cm-zorgverzekering-madam hier in huis voor mijn vrouw. Na 10 minuutjes was alles geregeld. Die is hier 3 keren geweest in al die jaren. Ik ben nog altijd mantelzorger.

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Ouderdom Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: