Vijver heraanleggen

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

Robol
Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Locatie: Beringen

07 aug 2017, 17:08

Als het mijn vijvertje zou zijn: als ik wist waar het lek was: dichtspuiten met siliconen. Dan de nieuwe folie er op, dat is dus dubbele beveiliging !
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...

polux
Lid geworden op: 19 okt 2005, 20:37
Locatie: ASSE

07 aug 2017, 20:09

ik heb, bij een lek, het oude plastiek laten liggen. Nu ligt er rubber over.
met twee handen kan men bergen verzetten

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

07 aug 2017, 22:51

TeddyR schreef:Na meer dan twintig jaar heb ik een lek in mijn vijvertje. (Ongeveer 2500liter water.)
De vijver is leeggemaakt, de stenen rond de oever zijn verwijderd en nu ben ik klaar om de folie te verwijderen. Maar iemand in de omgeving vroeg waarom ik die folie zou verwijderen. Je kunt toch de nieuwe folie over de oude leggen was de opmerking.
Nu begin ik te twijfelen, heeft iemand hier ervaring mee?De oude folie ligt redelijk strak, niet teveel plooien .
Ken je de oorzaak van het lek ? Rattenvraat , scherp voorwerp , riet etc ..?
Doe wel en zie niet om !

polux
Lid geworden op: 19 okt 2005, 20:37
Locatie: ASSE

08 aug 2017, 14:38

hopelijk voor u en uw vijver blijft het nog een beetje regenen, scheelt in de rekening voor het kraantjeswater !
met twee handen kan men bergen verzetten

arrow
Lid geworden op: 03 aug 2017, 00:54

08 aug 2017, 22:30

Laat die ouwe folie maar liggen, enkel in de oeverzones zou ik nakijken of er niet teveel hinderlijke plooien liggen...of beter nog, verwijder de ouwe folie vanaf de laatste opstaande rand naar het "vaste land". Kwestie van geen gerommel met een teveel aan materiaal te hebben bij het ingraven aan de rand van je vijver. Ik heb het ook gedaan een tiental jaren terug bij mijn vijver 8000 l ...en nog steeds tevreden.

Robol
Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Locatie: Beringen

09 aug 2017, 12:00

Ik vul mijn vijver nooit aan met kraantjeswater, soms met regenwater van bijgebouw, waar ik een plastieken ton heb staan van 500 lit. Als het hard vriest, vriest de vijver dicht. In de lente zie ik steeds weer vissen zwemmen en al een vijftal jaren zit er een verdwaalde schildpad in. Ook ieder jaar verschijnen de groene kikkers...soms teveel, ik tracht ze te vangen om ze naar een nabijgelegen natuurgebied te brengen. Al heb ik de indruk dat ze soms vroeger terug zijn dan ik. Ze kunnen water ruiken op kilometers afstand. Platbuiken en andere libellen scheren over het water en schaatsenrijders bewijzen toch dat het water gezond is. Op de leliebladeren zitten tal van waterjuffers. Kortom, ik laat de natuur zijn gangetje gaan.
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

09 aug 2017, 12:12

Robol schreef:Ik vul mijn vijver nooit aan met kraantjeswater, soms met regenwater van bijgebouw, waar ik een plastieken ton heb staan van 500 lit. Als het hard vriest, vriest de vijver dicht. In de lente zie ik steeds weer vissen zwemmen en al een vijftal jaren zit er een verdwaalde schildpad in. Ook ieder jaar verschijnen de groene kikkers...soms teveel, ik tracht ze te vangen om ze naar een nabijgelegen natuurgebied te brengen. Al heb ik de indruk dat ze soms vroeger terug zijn dan ik. Ze kunnen water ruiken op kilometers afstand. Platbuiken en andere libellen scheren over het water en schaatsenrijders bewijzen toch dat het water gezond is. Op de leliebladeren zitten tal van waterjuffers. Kortom, ik laat de natuur zijn gangetje gaan.
Dat is best prachtig Robol , maar ik snap niet wat die " schildpad " daar in uw vijver doet ! Ik zou ze verwijderen want deze dieren zijn roofzuchtig ...Vreten kikkers en dril , salamanders , vissen......Het is één van de invasieve soorten !
Doe wel en zie niet om !

Robol
Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Locatie: Beringen

09 aug 2017, 23:12

Je hebt gelijk Fregat, maar ze leven nu al ettelijke jaren in harmonie te samen. Het is ook geen Californische roodwangschildpad, die ik ook ooit in de tuin vond, maar die niet kan overwinteren in de buitenlucht. Je kent ze wel, de kermisschildpadjes, met het minivijvertje en dito eilandje, vaak gedumpt omdat ze hun vijvertje ontgroeiden. Ik heb die een tijdje gehouden, ik gaf ze kattenvoer, maar in het vroege voorjaar gaf ze toch de pijp aan Maarten...
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...