Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Waar zijn ze, waar zijn ze?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 10, 11, 12

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Columns & kolder Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kwezelein

BerichtGeplaatst: Za 18 Maa 2017, 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

We zijn al een paar maanden verder na het euvel met de juf in de school. Mijn papa en mijn mama hebben besloten mij naar een speciale school te laten gaan. Een school waar ze goed kunnen omgaan met autisme en niet op de persoon spelen maar op de bal zoals mijn bompa ooit zei.
Het is een hele leuke school in de nabijheid van een bosje waar de lucht nog zuiver is voorlopig. De klasjes zijn ingedeeld met prentjes die tot je verbeelding spreken. Tof van die mensen om eens anders te denken met zulke kinderen. Kinderen begrijpen beter als ze foto’s of icoontjes aan de muur zien. Hun naam is in de vorm van een vierhoek of ballon, iedereen heeft ook zijn eigen kleur. Mij hebben ze dus groen gegeven en ik weet zeker dat ik bang ben van alles wat groen is. Zo lust ik bijvoorbeeld geen spinazie of boontjes maar hou ik wel van dino’s.
Op het ogenblik zijn we met zes kleuters in het klasje met allerlei speeltuigen waar we leren mee omgaan.
We mogen ook meer wandelen zodat onze gedachten niet zo vlug afgeleid worden door andere dingen. Ontspanning dat is een heerlijke bezigheid en wie goed ontspannen is komt uitgerust thuis zeggen ze.
Als de leerklassen gedaan zijn, mogen we met een speciale bus terug naar onze voor- en naschoolse opvang. Een hele bus alleen voor ons, kinderen die veel aandacht vragen, veel liefde nodig hebben en vooral een minibus voor kinderen die uiterlijk zijn als anderen maar andere gedachten hebben.
Kinderen met autisme zijn moeilijk te doorgronden. De ene schreeuwt het uit bij een misverstand, een andere begint te slaan om zich heen.
Maar in het minibusje zijn ze allemaal de koning te rijk, het is hun vervoer.

Het busje brengt de kinderen ook naar plaatsen waar ze anders geweigerd worden als ze met gewone kinderen daar zouden vertoeven. Iedereen is gelijk voor de wet daar.
De leerkrachten die daartoe speciaal een opleiding voor gevolgd hebben, toveren een glimlach op hun snoetjes. Ze stralen van blijdschap als ze thuis komen en af en toe kunnen ze vertellen over de leuke ontspanningsdag die ze weeral hebben mogen beleven. Je merkt een hele verandering in hun doen en laten na een paar maanden.
Zo leerden ze verleden week omgaan met een stap-loopfiets. Een fiets zonder pedalen waarbij ze hun beide benen moeten leren gebruiken om de fiets vooruit te krijgen.
De leerkracht van dienst zetten een parcours uit en tot groot jolijt van de kleine mannen lukte het met vallen en opstaan wonderwel.

Tot er plots paniek uitbrak in het groepje. De kleuter die niet op een stapfiets zat liep over het parcours, pardoes onder iemand zijn loopfiets. Niemand is hier schuldig, gewoon een dom ongeval.

Is niks aan de hand beaamde de juf, je moet je niet zo aanstellen. Ondanks dat hij klaagde over pijn in zijn onderbeen, werd hij op het busje gezet dat hem naar de naschoolse opvang bracht.

De mama van het kind werd gecontacteerd dat ze haar zoon moest komen ophalen want hij hield vol dat hij pijn had en begon al moeilijk te lopen.

Nog geen half uur erna lag het manneke op spoed en stelde men een dubbele beenbreuk vast!
De juf zal verwonderd en verrast zijn maandag zeiden ze, wat een onnozele pijn uiteindelijk werd. De rolstoel gaat een paar weken mee in het minibusje en hopelijk komt alles in orde met hem. En juf: bedankt hiervoor!

kwezelein

BerichtGeplaatst: Za 12 Aug 2017, 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Recreatie en toerisme zijn erg belangrijk in het leven van de moderne mens. Vooral nu er steeds meer vrije tijd komt, die men zo zinvol mogelijk moet of wil proberen op te vullen.
Blijft men in zijn eigen omgeving en doet men aan een vorm van ontspanning in zijn vrije tijd noemen we dit gewoon recreatie.
Wil men buiten zijn eigen dorpje of stad rondlummelen spreken we van toerisme.

Toeristische plaatsen in België zijn er genoeg om een dagje te verblijven en dan heb ik het niet over de kuststreek.

Wil men liever eens drie dagen er tussenuit knijpen lijkt het me meer op een korte vakantie. Wie wil nu niet eens een dag of drie weg van huis, weg van alle beslommeringen?! Ver weg in het uiteinde van ons land om het gezaag van de buren, de kinderen niet te aanhoren.
Wat trekt een mens elders dan thuis aan? Is het een kampeerterrein of een museum, misschien een monument dat op TV is geweest? Zijn het de uitgebouwde verkeersnetten, of de fietsknooppunten die we willen leren kennen?

Zijn de hoofdsteden van onze provincie ineens bekende steden geworden en willen we die voor geen geld missen?

Is men op een gegeven moment uitgekeken naar de gedenktekens aan de Westkust, vertrekken we naar het buitenland. Wat gaan we dan doen in een ander land? Gewoon op godsgeraak de auto nemen of de fiets en daar waar de naft bijna op is gebruikt, stoppen we om een hotel te boeken.

Vroeger liepen we het reisbureau plat om brochures in te zien. Geen plaats was te warm of te ver als er maar veel water in de buurt was. Nu neemt iedereen de tijd om op google eens rond te neuzen. In onze luie zetel kunnen we zo maar in een wip prijzen en kwaliteit met elkaar vergelijken. Makkelijk toch!?

In één hotel nog verblijven al die tijd van ons verlof? Dat doen we allang niet meer. We reizen om te leren en om veel te zien. Van het ene hotel naar het andere, dŕt is plezant maar ook vermoeiend.
Iedere keer weer ’s avonds je koffer inpakken en ’s anderendaags uitpakken. De laatste jaren pakken we zelfs de valies of koffer niet meer uit. Zo gaat het vlugger. We nemen de kleren die we denken dat we nodig hebben om aan tafel te gaan of om een lange wandeling te doen. We worden alsmaar luier.

De fietsen gaan op de bagagerek en als we denken dat we die moeten gebruiken om de monumenten te bezichtigen in den vreemden, doen we dat gewoon. Hebben we geen zin om iets te doen, blijven we gewoon liggen ter plekke met een heerlijk koel drankje en een snack.

Als we beu zijn in de hotels gaan we de volgende keer kamperen. Eerst denk je dat je alleen bent op een wei maar achteraf stel je vast, je tent is te groot of is het terrein te klein geworden voor al dat nieuwe toerisme?

Niet twijfelen, gewoon doen, een keertje overnachten op een wei om ’s nachts opgeschrikt te worden door een hevig onweder. Waar zijn mijn laarzen nu naartoe…?

kwezelein

BerichtGeplaatst: Ma 14 Aug 2017, 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

Wie ooit het kamperen uitgevonden heeft zal wel een mens geweest zijn die van de natuur hield. Wellicht sportmensen! Als je op verplaatsing gaat om aan een bepaalde wedstrijd mee te doen en het is nogal ver van huis ben je verplicht om er ergens een overnachting te doen.
Een onderdak vinden kost al gauw stukken uit je budget.
Gelukkig zijn er tegenwoordig veel alternatieven om van je sport te genieten. Je neemt gewoon je tent mee of je caravan. Wild kamperen zou ik sterk afraden omdat het de laatste tijd niet meer zo veilig is door allerlei soort individuen die je proberen wijs te maken dat je fiets beter in hun garage past.

’s Morgens word je gewekt door veel vogels die je thuis niet hoort of je hebt geen tijd om heel vroeg al naar getjilpt te luisteren. Op vakantie, want ieder verlof is vakantie, geniet je meer van dingen die je thuis ontglippen of die je gewoon vergeten bent dat ze nog bestonden.
Als je nu op een luchtmatras of in een slaapzak wakker wordt, het doet er niet toe, als je het maar kan. Eerst denk je bij het ontwaken, waar ben ik nu? Waar liggen mijn voeten en waar en op welke wei kamperen we nu?

Ziiiip….ziiiip….Eens dat het tot je doordringt gaat de rits open, je ademt frisse lucht in. Niet overal is de ochtenddauw heilig maar aan de Moezel en in de bergen gegarandeerd dat je niet vlug naar huis wil.

Het is al eens voorgekomen dat we ’s avonds alleen stonden en tegen de vroege ochtend aan, stond het vol met allerhande overnachtingtoestellen. Nu moet je voor 12 uur ’s middags al aanwezig zijn of je vindt geen plaats meer vrij. Maar voor iedereen is het ontwaken gelijk. Ieder ademt het frisse natte gras in en met zijn allen kijken we naar de merels die hun eerste worm zoeken tussen de bladeren of de kruimels die veel bezoekers weggooien.

Kamperen is geen rijkelui of armeluisport, het is er voor iedereen. Je kan kiezen uit zo veel mogelijkheden om je vakantie aangenaam te maken en zeker als je kleine kinderen mee hebt. De meesten met kinderen kiezen echter voor een familiegebeuren. De vakantiedagen doorbrengen met het gezin als ze tenminste braaf en gewillig zijn. Geen jengelende kleinkinderen mee op verlof! Hier kozen we vroeger voor de kust, zand en strand en water…

Over wat praten de mensen dan als ze zich ontmoeten op een weide vol met verscheidene nationaliteiten? Over de kleinkinderen natuurlijk. Kleine kinderen is het gespreksonderwerp bij vele oma’s en opa’s. Ook waar we al geweest zijn en hoe het er was en wat raden ze ons af om nog te doen.

Samen een ontbijt nemen in je voortent, het hondengeblaf aanhoren, ruziënde kinderen met ouders die hun lievelingen op het matje roepen heel vroeg nog voor dag en dauw. Het kan allemaal op vakantie voorkomen. Juist doen alsof je dit niet hoort, het brengt rust in je eigen ziel. Je bent immers ver van huis om rust te vinden, om alles eventjes achter je te laten.
Het verblijf is van korte duur, alles wordt opgeruimd en je trekt verder naar een andere locatie. Daar waar de stilte heerst, daar waar het kabbelen van het water je longen vol gezonde lucht pompt.

Een laatste groet naar de medekampeerders, een flinke aai over Bobby zijn hoofd die kwispelend tegen je opspringt.en weg zijn we weer. We laten ons verrassen wat we onderweg allemaal tegen komen. Hopelijk niet té veel zwerfvuil!

kwezelein

BerichtGeplaatst: Di 15 Aug 2017, 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

De keuze is moeilijk als je een paar weken eruit wilt. Laten we de i-pad en de sociale media thuis of nemen we alles mee en houden we het beperkt? Rondom je zie je veel jonge mensen die niks anders doen dan hun vingers oefenen met zulk plat ding in hun handen. Het ontgaat de jongeren hoe het leven kan zijn zonder facebook Het publiek wordt alsmaar jonger en de ouderen lijken het niet te begrijpen dat het een nieuw tijdperk is waar je nog alleen praat langs sites en met smileys. Hoe je ook je best doet om contact te leggen met jongeren, ze doen alsof ze je niet horen. Ze zijn ziende blind voor alles en allergisch voor opruimen.

Troep dat je vindt wanneer mensen zich groeperen om heel de avond een stokje te steken op de grill. Lege flessen en blikjes lijken een verzameling om er een kunstwerk van te maken. Niet te vergeten de rook en de stank van hun kurryworsten. Toch doen we soms mee als volwassen mensen, we laten ons niet kennen hé!

Laatst in Jena stonden de weiden bomvol met oldtimers. Ze kiezen de laatste tijd allemaal om zich te verzamelen op een ligweide. Een leuke bende zou je zeggen, tot dat ze de douches in bezit nemen. Het water stroomde je letterlijk over de voeten wanneer je ook eens een frisse douche wil nemen. Speciale geuren van gels en shampoos, deo’s, aangeslagen spiegels waar mee je blind kan oefenen om je haren te kammen, je komt het allemaal tegen.

We veronderstellen dat deze mensen niet geďnteresseerd zijn in lange boswandelingen, fietstochten en nog minder om naar de vleermuizen te kijken in de late avonduren.
Maar het brengt leven in de brouwerij en je kan van alle kleine dingen genieten die je hoort en ziet. Je hoort vreemde talen en probeert er een knoop aan vast te knopen en soms lukt het ook tot er iemand aan me vroeg of ik Italiaanse was? No parlare italiano verduidelijkte ik hem. Eo of was het io, Belgica

Je hoort de kikkers kwaken in de grote vijver langs de camping. Voorspelt het mooi weer voor morgen? Niks van. De hele nacht zou het regenen en een stevig onweer geven. Hopelijk knalt de dondergod niet te hard, van harde knallen kan je alleen maar vreselijk schrikken. Bliksemschichten kunnen inslaan op de hoge bomen waar je net in de buurt staat met al je spullen.
Alles loopt goed af, geen enkel probleem gehad op het ondergelopen terrein na. Geen oldtimers meer te bekennen, geen afval meer te bespeuren, alles keurig opgeruimd. De laarzen komen nu van pas ook al is het geen zicht om naar het toilet te gaan.
Zou het een dag worden van kruiswoordraadsels of sudoku’s? Eenmaal de zon er weer is springt iedereen op zijn fiets en denkt niemand maar aan de voorbije nacht.

Jena zelf ligt een tiental km verder, een kleine stad waar het een druk leven is. Je kan er de porseleinmarkt bezoeken. De wegen zijn er redelijk, je hoeft niet altijd de drukke wegen te nemen die natuurlijk heuvelachtiger zijn. De fietsbeddingen liggen verscholen tussen het groen maar het staat goed aangegeven. Het kan zijn dat je ook eens flink je benen moet gebruiken als je onverwachts toch heuvels tegenkomt.
Voor de avonturiers onder ons. Er ligt een verscholen onverhard pad dat je langs een rots brengt en je maar amper een stuurbreed ruimte geeft. Vooral niet panikeren, dat is een slechte raadgever. En dan maar hopen dat je geen tegenliggers krijgt!

In het vroegere Oostblok kom je nog veel oude boerderijen tegen die dringend aan een opknapbeurt toe zijn. Op alle onmogelijke plaatsen die je niet verwacht kom je terrassen tegen. Overal waar ook maar een beetje water in de buurt is kan je wat nuttigen of een frisse cola nemen en voor de prijs hoef je het niet te laten. Voor 1.80 euro kan je al een halve liter echte cola krijgen. Als je veel dorst hebt omdat de zon hevig van de partij is, zou je zelfs het dubbele willen geven. Het uitzicht of de recreatie krijg je er gratis bij. Mooi meegenomen zou ik zeggen.

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Columns & kolder Tijden zijn in EET (Europa)
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 10, 11, 12
Pagina 12 van 12

Ga naar: