Wie hoort hem nog zingen

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

plopperdeplop
Lid geworden op: 09 mar 2012, 12:04
Locatie: overal

01 aug 2017, 20:00

Beste mensen

Toen we onlangs met enkele vrienden een wandeling maakten in de ons omringende velden en bossen maakte iemand de bemerking dat het al jaren geleden was dat we nog eens een leeuwrik gespot hadden en deze nog minder had horen zingen.Zou het kunnen dat deze vogelsoort niet meer aanwezig is in onze contreien wat ik zeer jammer zou vinden.Zijn er mensen die deze zangvogel wel al hebben waargenomen in hun omgeving en horen zingen of is hij verdwenen uit Vlaanderen? graag info. Met dank

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

01 aug 2017, 21:16

De veldleeuwerik doet het zeer slecht in Vlaanderen ! De oorzaak is vooral de gewijzigde landbouwactiviteit ! Overmatig gebruik herbiciden , ...
Waar vind je nog onkruid in aardappelvelden , graanvelden enz . De meeste akkervogels doen het trouwens slecht . Leeuwerik , kneu , gele kwikstaart , patrijs enz .....In het najaar is er wel nog doortrek vanuit het noorden richting zuid maar daar worden ze nog sterk bejaagd !( Frankrijk vooral )
Doe wel en zie niet om !

Robol
Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Locatie: Beringen

02 aug 2017, 22:34

Een paar jaar geleden deed ik mee bij een natuurwandeling in een open heidegebied en daar steeg de veldleeuwerik op. Gelukkig is hij er nog, de witte kwikstaart zag ik in geen jaren, maar de laatste 2 jaren heb ik hem meermaals gespot in mijn tuin, met voedsel in zijn bek zat hij op de elektriciteitsdraad , dus was er een nestje in de buurt. Ik mis wel de nachtegaal en de wielewaal.
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...

arrow
Lid geworden op: 03 aug 2017, 00:54

03 aug 2017, 00:59

In Haspengouw kunt u de veldleeuwerik nog zien en horen "biddend" opstijgen. Daar moet je zijn !
Mvg

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

03 aug 2017, 07:37

arrow schreef:In Haspengouw kunt u de veldleeuwerik nog zien en horen "biddend" opstijgen. Daar moet je zijn !
Mvg
Er zijn nog plaatsen waar men eens een zeldzame veldleeuwerik kan horen...Ik herinner me 50 jaar terug hier in mijn directe omgeving tientallen koppels . Het landschap van kleine graanakkers , aardappelen . Toen de landbouw handwerk was , de maïs nog niet ingeburgerd was , herbiciden niet gebruikt werden....
Doe wel en zie niet om !

klok
Lid geworden op: 18 aug 2010, 14:50
Locatie: kempen

03 aug 2017, 19:38

Koekoek en wielewaal zijn hier eveneens ribbedebie. En mussen zijn er ook veel minder dan vroeger .
Windows 7 professional 32 bits
Pentium dual core T4300 2,100GHz
2 GB Ram

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

03 aug 2017, 21:15

klok schreef:Koekoek en wielewaal zijn hier eveneens ribbedebie. En mussen zijn er ook veel minder dan vroeger .
In mijn jeugd (de jaren veertig en vijftig) waren al de hier opgenoemde vogels bijna dagelijks te zien tijdens hun seizoen, wilde patrijzen en wilde fazanten inbegrepen! De voorlaatste keer dat ik een wielewaal zag was in 2008 in ... Kaboel (Afghanistan) en de laatste keer vier jaar geleden in Pellenberg...
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Fox
Lid geworden op: 18 mei 2005, 12:47

13 aug 2017, 17:18

Ik heb een vrij grote tuin omgeven met akker en wijland waar de leewerik eens te zien was maar het is van in het vorig jaar geleden.
Mussen zaten er veel in de haag bij de gebuur en die afsluiting is ondertussen vervangen met dure plastiek platen.
Die mussen kwamen tussen mijn buxus spinnetjes en rupsen zoeken maar is ook sterk vermindert.

Robol
Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Locatie: Beringen

16 aug 2017, 10:20

Afbeelding

In de buurt zag ik ook lang geen zwaluwen, maar zojuist boven een weiland, prachtig, zo'n 10tal scheerde over deze weide !

Afbeelding

Op zo'n moment wens ik mezelf een telelens ! Kom ik terug thuis en daar vliegt een groepje mussen door mijn sparren en in de klimophaag, ik telde er minstens 8.
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...