Sportjournalisten Daniel Mortier en Roger Moens

Dit is de plaats waar je vragen kan stellen en/of discussiëren over alle mogelijke soorten van sporten: watersport, voetbal, basketbal, golf, tennis, enz.

Wannesto
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:28
Locatie: Belgie

14 aug 2017, 18:13

Hallo
In welke sportprogrammas hebben Daniel Mortier en Roger Moens bij de BRT gewerkt .
Gr

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

15 aug 2017, 15:32

Wannesto schreef:Hallo
In welke sportprogrammas hebben Daniel Mortier en Roger Moens bij de BRT gewerkt .
Mortier voornamelijk bij het tennis, samen met de betreurde Gert Fonteyne en Moens uiteraard alles voor wat met de atletiek te maken had voordat die triestige treurwilg Ivan Sonck het overnam.
Het sportnieuws zat toen nog in een aparte rubriek op het einde van het nieuws.

Wannesto
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:28
Locatie: Belgie

15 aug 2017, 22:21

Bedankt voor je antwoord.

Wannesto
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:28
Locatie: Belgie

16 aug 2017, 16:51

En welke waren de eerste sportprogrammas op de BRT in de jaren '60.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

16 aug 2017, 18:50

Wannesto schreef:En welke waren de eerste sportprogrammas op de BRT in de jaren '60.
Dat moet ongetwijfeld "Sportweekend" zijn, dat programma bestaat al sinds de televisie bij ons zijn intrede deed ergens halverwege de jaren vijftig. Er waren toen nauwelijks voetbalbeelden en dus had de BRT de geniale ingeving iedere zondagavond Pol Jacquemyns de wedstrijden van die middag te laten navertellen. Hij deed dat met zo veel verve dat hij uitgroeide tot een waar icoon van de voetbalverslaggeving op tv tot Rik De Saedeleer zijn opwachting maakte. Pol was daarnaast ook een notoire duivenmelker, waar sporadisch ook aandacht werd aan geschonken. Die brave man is intussen al veertig jaar dood.

Het mag duidelijk zijn dat wij op de radio met fenomenen als Piet Theys en wat later met Jan Wauters onnavolgbare taalvirtuozen in huis hadden die in ons taalgebied hun gelijke niet kenden.

Mijn niet zo grote vriend Ivan Sonck - door Rene Vandereycken, na die memorabele Holland - België en DE goal van Georges Grun, gehuld in kamerjas in de studio omschreven als "de lange leegte" - heeft een groot deel v an zijn herinneringen te boek gesteld. Toegegeven het is boeiende lectuur, ook al omdat ik al die figuren doelbewust heb gevolgd. Enkele uittreksels kan je hier vinden:
https://books.google.be/books?id=1D_lCg ... ys&f=false

Wannesto
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:28
Locatie: Belgie

18 aug 2017, 09:06

Mooie informatie .
Ik heb hier nog een tune van een sportprogramma uit de jaren '60 , ik denk dat het programma : Arena , heette , maar ben niet zeker omdat ik hiervan niets terug vind op het internet .
Gr

https://www.sendspace.com/file/w6k47a