Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Flurk

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 16 Aug 2017, 15:40  Onderwerp: Opname in rusthuis - borgstelling
Geachte,

Mijn oom werd opgenomen in een rusthuis. Omdat hij niet gehuwd was en bijgevolg geen kinderen heeft, werd ik gevraagd de borgstelling voor de betaling van de facturen te ondertekenen.

Ik vraag mij af, of ik later aansprakelijk kan worden gesteld om bij te springen indien de kosten door hem niet meer kunnen worden betaald.

Naar ik meen zijn slechts de kinderen aansprakelijk, ik dus als neef niet.

Wie kan mijn uitsluitsel geven.

Alvast bedankt.
HP Envy 700-209eb
2 TB 12 GB x64processor Intel i7-4770
Windows 10
wanton

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 16 Aug 2017, 17:03 
U bent idd nooit verplicht bijdragen te leveren bij eventuele tekorten. Wat men nu vraagt, is eigenlijk de zekerheid dat de laatste factuur ooit, bij zijn overlijden, zal betaald worden. Vermits u echter geen onderhoudsplichtige bent, kan men dat vragen maar niet eisen.
Vele instellingen lossen dat op door met een permanent voorschot te werken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon
pastoor

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 16 Aug 2017, 17:30 
Flurk,

Quote:
Mijn oom werd opgenomen in een rusthuis. Omdat hij niet gehuwd was en bijgevolg geen kinderen heeft, werd ik gevraagd de borgstelling voor de betaling van de facturen te ondertekenen. Ik vraag mij af, of ik later aansprakelijk kan worden gesteld om bij te springen indien de kosten door hem niet meer kunnen worden betaald. Naar ik meen zijn slechts de kinderen aansprakelijk, ik dus als neef niet. Wie kan mijn uitsluitsel geven.

Zolang die oom de betalingen kan doen is er geen probleem. En indien niet komen ze bij u. En dat mag niet. "Wie heeft beslist om bij u te komen"? Uw oom? Het rusthuis? Je hebt het toch niet ondertekend, hoop ik. Indien dat wel gebeurd is, zeg het maar onmiddellijk op per aangetekende zending.

Alleen de kinderen zijn verantwoordelijk. En als dat niet kan moet het rusthuis zich tot het OCMW richten en nergens anders.

* * * * *

ART 203 BW (Burgerlijk wetboek):

§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.

* * * * *

ART 205 en 206 BW (Burgerlijk wetboek):

Zowel de kinderen als de schoonkinderen zijn onderhoudsplichtig ten aanzien van hun (schoon)ouders. Het kind is onderhoudsplichtig op grond van art. 205 BW; het schoonkind op grond van art. 206 BW.

* * * * *

Als mensen het met de financiën niet meer aankunnen, dan gaan ze naar het OCMW en nergens anders. Het OCMW onderzoekt het geval en moet de nodige maatregelen treffen, ze hebben toegang tot de nodige gegevens.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
verhaegen
Support SeniorenNet

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 19 Aug 2017, 19:02 
Quote:
Zolang die oom de betalingen kan doen is er geen probleem.
En indien niet komen ze bij u.
Je hebt het toch niet ondertekend, hoop ik. !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Indien dat wel gebeurd is, zeg het maar onmiddellijk op per aangetekende zending.

inderdaad
anders kan dat later soms zuur opbreken
marcelvm

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 26 Aug 2017, 18:41 
u heeft toch getekend dat u borg staat:dus
of u daar van af kunt vrees ik,dit zou al te makkelijk zijn natuurlijk
oom kan het rust huis niet in ,ho ik sta maar borg ,is hij binnen trek ik mij terug is wel makkelijk natuurlijk
maar het is mischien een rijke oom,dan houd men de rekeningen wel van uw erfenis

Ga naar: