Inkomen zwakkere klasse

Hier is plaats voor openbaar debat.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

20 aug 2017, 08:33

Paca wij moeten toch de café bazen hun rekening niet te maken?

Politiekers hebben zo veel jobkes dat ze niet aangeven !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

20 aug 2017, 09:29

N-VA-minister J V Overtveld : “Zo waren er begin aprll 2017 de cijfers van de OESO, die aantoonden dat in België en Oostenrijk de belastingdruk vorig jaar het hardst daalde van alle landen. Cijfers van de Europese Commissie en de Nationale Bank geven hetzelfde aan.”


België is overigens een van de weinige Oeso-landen waar inkomsten uit spaargelden, effecten...in het buitenland nog niet bij de fiscus bekend zijn.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

20 aug 2017, 10:15

Paca schreef:Weet ge wat mij reeds geruime tijd interesseert? Ik vraag me af hoeveel hectoliters er in grootwarenhuizen aangekocht worden door de Belgische cafébazen (zonder factuur uiteraard) en aan caféprijs verkocht worden aan de toog. Bierstekers en brouwerijen die aan cafés leveren kennen dit fenomeen en elke cafébaas die zo wat buiten de lijntjes kleurt hoopt dat zijn klassieke leveranciers er niet teveel achter komen.
Ik weet niet of er nog veel onafhankelijke bierstekers zijn die aan cafés leveren, die zullen dat uiteraard wel voelen. Voor de brouwerijen maakt dat niet zoveel uit, hun omzet zal daar niet onder lijden.

Het is heus niet alleen de horeca, ga maar eens kijken zo rond de openingsuren bij de talloze Gamma's en Hubo's die onze streek rijk is, de hoeveelheden bouwmaterialen die dan naar de naamloze camionetten op de parking versleept worden moeten menige leverancier of officiële dealer de wenkbrauwen doen fronsen, zeker als die nummerplaten met de letters PL of RO beginnen. Als die kerels cash betalen kraait er geen haan naar.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 aug 2017, 13:35

pol55 schreef:België is overigens een van de weinige Oeso-landen waar inkomsten uit spaargelden, effecten...in het buitenland nog niet bij de fiscus bekend zijn.
Verdorie! Is dat waar? Waarom heb ik dan mijn inkomsten aangegeven? Ik dacht altijd dat ze belastingverdragen hadden afgesloten met alle OESO landen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

20 aug 2017, 14:22

De Belgische fiscus krijgt vanaf 1 september 2017 automatisch inzage in de opbrengsten en saldi van buitenlandse rekeningen, verzekeringscontacten en beleggingsvehikels.  Rijke Belgen die hun kapitaal in het buitenland hebben geparkeerd, zijn ongerust. 
Het wordt steeds moeilijker voor vermogende Belgen om hun kapitaal in het buitenland buiten het zicht van de fiscus te houden, het net wordt strakker aangetrokken. 
Vanaf dan zullen 89 landen automatisch en jaarlijks gegevens aan de Belgische fiscus doorspelen over de financiële tegoeden die Belgen in die landen aanhouden. En omgekeerd. Bij die 89 landen zitten notoire belastingparadijzen zoals Luxemburg, Liechtenstein, de Kaaimaneilanden en de Britse Maagdeneilanden.
Ook Zwitserland zal zich houden aan die nieuwe richtlijn, maar pas vanaf 1 september 2018.


Ben eens benieuwd .....er zal wel een gat in het net zijn, een gat dat ze nu al waarschijnlijk gebruiken. En dan komen weer nieuwe maatregelen om dat gat te dichten......die jaren zullen aanslepen...
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

20 aug 2017, 17:58

pol55,
Het wordt steeds moeilijker voor vermogende Belgen om hun kapitaal in het buitenland buiten het zicht van de fiscus te houden, het net wordt strakker aangetrokken.


Belasting op effectenrekening

Daarom komt er nu aan belasting op de effectenrekeningen, wat de facto een vermogensbelasting is. Een effectenrekening is een bankrekening waarop mensen hun aandelen of obligaties hebben staan. Iedereen die op zo'n rekening meer dan € 500.000 heeft staan, betaalt voortaan een zogenaamde effectentaks van 0,15% op het ganse bedrag.

De opbrengst voor deze taks zou volgens de regering 254 miljoen Euro moeten opleveren.

Het is onduidelijk of dat bedrag ook haalbaar is. Volgens Sven Sterckx, de voorzitter van de beleggersfederatie VFB, zal belasting op effectenrekeningen hetzelfde lot beschoren zal zijn als de rijkentaks en de speculatietaks. Ook daar vielen de opbrengsten tegen.

* * * * * * * * * *

Als de overheid iets voorspelt, zitten ze er altijd naast.
Bijvoorbeeld de begroting.

* * * * * * * * * *

€ 500.000 aan 0,15 % = € 750
of
hij € 449.999 en zij € 1.

Op deze manier staan de hoge pieten buiten schot, maar de heel hoge niet.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

21 aug 2017, 09:18

“Vandaag wordt in ons land informatie over de inkomens uit arbeid al rechtstreeks aan de fiscus doorgegeven door de werkgever. Daar heeft niemand een probleem mee”
“Het zou niet meer dan logisch zijn dat ook de financiële gegevens over inkomsten uit vermogens, zoals aandelen, obligaties of spaarrekeningen, automatisch aan de fiscus worden bezorgd.”

BVL 21/08/2017
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

21 aug 2017, 12:54

Pol55
“Het zou niet meer dan logisch zijn dat ook de financiële gegevens over inkomsten uit vermogens, zoals aandelen, obligaties of spaarrekeningen, automatisch aan de fiscus worden bezorgd.”
De financiële gegevens over inkomsten uit het vermogen van de spaarrekeningen wordt automatisch door de bank aan de fiscus bezorgd.

De financiële gegevens over inkomsten uit het vermogen zoals aandelen, obligaties moeten in de toekomst aan de fiscus bezorgd worden indien er meer dan € 500.000 op de bankrekening staat. In het andere geval niet.
Ik veronderstel dat de bank dat automatisch zal moeten doen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

25 aug 2017, 07:57

Effect taxshift op kleine pensioenen: bruto meer, netto minder. Krant van 25/08/2017...
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

25 aug 2017, 08:13

De fiscus heeft de eerste afrekeningen van de personenbelasting de deur uitgestuurd. Voor een kwart miljoen landgenoten is er goed nieuws. Zij krijgen samen 251,7 miljoen euro terug. Gemiddeld komt dat neer op 990 euro per Vlaming.

En wij (beide op pensioen) 15€ bijbetalen.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

25 aug 2017, 11:16

Pol55,
De fiscus heeft de eerste afrekeningen van de personenbelasting de deur uitgestuurd. Voor een kwart miljoen landgenoten is er goed nieuws. Zij krijgen samen 251,7 miljoen euro terug. Gemiddeld komt dat neer op 990 euro per Vlaming.


Dat is een fout in de programmatie van de jaarlijkse belastingverrekening.
Dat noemt belasting-val.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

26 aug 2017, 11:45

De jaarlijkse stroomfactuur van kleine verbruikers is de voorbije TWEE jaar meer dan verdubbeld, terwijl de rekening voor grote verbruikers 'slechts' aandikte met 37 procent. Dat blijkt uit een rapport van energieregulator VREG. "Compleet onlogisch. Wie weinig verbruikt, zou juist minder moeten betalen" (De Morgen en Het Laatste Nieuws.)


Dat is geen fout in de programmatie van de jaarlijkse verrekening. !!!!!!
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

28 aug 2017, 08:03

Dit verandert allemaal op 1 september: hogere uitkeringen, polissen duurder, ...

Mijn echtgenote valt onder de categorie "pensioen in 2012" en krijgt er waarschijnlijk ( zeker is dat nooit in Belgie, hangt af van wie het berekend) 0, 8% netto bij . Net niet genoeg om de verhoging DKV verzekering te betalen. Ik krijg echter niets bij omdat mijn categorie er niet bij is.
Wat mij ook opvalt (ze zijn er een soep van aan het maken) is dat de mensen die effectief jaaaren gewerkt hebben niets krijgen.

Ma ja, we hebben de taxshi(f)t gehad en 1 index. Toch meestal samen goed voor 10€ maand netto ....min de Btw = 8€.

Ten slotte...wat heeft de Nationale Bank met DKV te maken...ontgaat mij volledig. (iets met graaien misschien ????)
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

30 aug 2017, 08:09

Effectentaks/Rijkentaksje: (30/08/2017)

Jaargang 1, deel 2.

"Volgens het kabinet-Van Overtveldt liggen de cijfers van Febelfin en de Nationale Bank sterk uiteen. Die van Febelfin zijn aan de hoge kant, die van de Nationale Bank aan de lage kant. "Het is een echt kluwen", zegt Van Overtveldt. De komende weken worden de cijfers verder uitgevlooid.
Niemand weet precies hoeveel mensen die effectentaks moeten betalen. De regering vroeg informatie bij de Nationale Bank en bij Febelfin, maar er zijn geen exacte cijfers.
Hoeveel het bedrag is weten ze wel 254 miljoen euro !!!!!!! (natuurlijk een peulschil)

Pas als duidelijk is hoeveel rekeningen er zijn en hoeveel rekeningen meer dan 500.000 euro bedragen, kan worden afgeleid hoeveel mensen de taks moeten betalen. "

DUS ????. NU GEEN taks, en nog extra tijd om de taks te omzeilen.
Volgend zomerakkoord misschien ??? (jaargang 2)
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

02 sep 2017, 09:32

Citaat minister Alexander De Croo: (02/09/2017)

"De vakbonden staan totaal los van de werkelijkheid", klinkt het. "Ze beweren dat het ARMOEDERISICO stijgt, (Repliek Alexander: ) maar dat is NIET waar, de indexen dalen licht. Ze zeggen ook dat de ONGELIJKHEID toeneemt, (Repliek Alexander: ) maar dat is NIET waar, de statistieken tonen aan dat de kloof VERKLEIND wordt."

Denk niet dat Alexander gaat winkelen OF op een andere planeet leeft......maar met die hun "wedde" valt dat niet op hé.
Laatst gewijzigd door pol55 op 03 sep 2017, 12:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf