Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

slippen, een kindergewoonte van vroeger

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Cultuur en historie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jpvds

BerichtGeplaatst: Di 15 Aug 2017, 18:00    Onderwerp: slippen, een kindergewoonte van vroeger Reageer met quote

Ik herinner me van veel vroeger, toen ik nog kind was en in de kleuterschool zat, dat het gebeurde dat kinderen elkander "uitslipten". Ik vermoed dat dit gebruik nu uitgestorven is. Toch zou ik er graag meer willen over weten.
Het uitslippen gebeurde als volgt : wanneer een kind werd bespot, werd dat gedaan door spottend te roepen : slip, slip, slip. Tegelijkertijd werd er de ene wijsvinger over de andere wijsvinger gewreven, in het zicht van het bespotte kind. Nu doet me dat denken aan het slijpen zoals een kapper vroeger deed wanneer hij zijn scheermes sleep op een lederen band.
Eigenaardig genoeg heb ik in een flits hetzelfde gedrag gezien in een film. Ik was naar een western "The Searchers" aan het kijken. Op een bepaald ogenblik werd een verliefde jongen uitgelachen door zijn jongere broer en zus. De zus deed dat ook, hetzelfde gebaar als datgene wat ik hierboven beschreven heb. Het zat duidelijk niet in het script, daarvoor duurde het slechts enkele sekonden. Het maakte me wel duidelijk dat het geen Vlaams gedrag was, maar zeker Europees.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
meloentoe

BerichtGeplaatst: Wo 16 Aug 2017, 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

"Sliep uit, sliep uit, sliep uit" deden wij in Nederland.

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/uitsliepen

http://milfje.blogspot.nl/2014/06/sliep-uit-awkward-sjene-bokkelene-wat.html

Robol

BerichtGeplaatst: Do 24 Aug 2017, 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

sliepuit ook in Limburgse Kempen...

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jpvds

BerichtGeplaatst: Zo 27 Aug 2017, 18:28    Onderwerp: slippen Reageer met quote

Bedankt voor jullie reacties !

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Cultuur en historie Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: