Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Spoedartsen en oplossingen van M de Block

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Wonen & Zorg Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pol55

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 9:26    Onderwerp: Spoedartsen en oplossingen van M de Block Reageer met quote

Vorige week (2de week september 2017) is er nogal wat commotie ontstaan over het werk van spoedartsen op de spoedgevallen in de ziekenhuizen. Volgens de spoedartsen vereniging zijn de werkdruk/omstandigheden niet meer te verenigen met een normaal sociaal leven en 50 % van de spoedartsen is bezig met het afwegen om ander werk te doen, en 16% is NU reeds actief bezig met "ander werk".
Vaststelling: Toen ze gingen studeren (waarvoor chapeau) wisten ze op voorhand, dat een spoeddienst onmogelijk tijdens het weekend en/of tijdens de nacht kan "stilgelegd" worden. Het uitprinten met computer van een ingreep neemt veel tijd in beslag. "vroeger" was dat niet nodig, omdat men in vertrouwen een patient hielp. Het zijn echter de hospitaalverzekeringen die zulke papieren willen om later problemen te vermijden. (om zo weinig mogelijk te vergoeden)
De oplossing kwam al daags nadien van onze minister van volksgezondheid "Mvr De Block" We moeten meer de huisarts inschakelen vooraleer we naar de spoed gaan .
Als ik echter NU vandaag om 10h25min een consultatie wil boeken bij MIJN huisarts (werk met een pc-
afspraak) moet ik een pc hebben, internet en is er volgende week woensdag (20 september ) om 17 uur een afspraak mogelijk.

Zou die minister wel bezig zijn met haar job ?

MichelN

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 10:28    Onderwerp: Re: Spoedartsen en oplossingen van M de Block Reageer met quote

pol55 schreef:
Als ik echter NU vandaag om 10h25min een consultatie wil boeken bij MIJN huisarts (werk met een pc-
afspraak) moet ik een pc hebben, internet en is er volgende week woensdag (20 september ) om 17 uur een afspraak mogelijk.
Zou die minister wel bezig zijn met haar job ?

Al eens aan een gewoon telefoontje gedacht?
Wat heeft de minister te maken met de agenda van jouw huisarts?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pol55

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Bij een gewoon telefoontje neemt een "secretaresse" op . Die werkt voor verschillende huisartsen...en die leest gewoon de "beschikbare" uren af, die ook op MIJN pc scherm staan....en dat is dan in mijn geval 20 september. Dat is ook de manier van werken van de omliggende huisartsen . Deze kunnen dan ook hun sociaal leven iets aantrekkelijk maken. Wat heeft M de Block daarmee te maken ????
Die moet toch ook op de hoogte zijn van de tegenwoordige werkwijze van de "jongere" huisartsen. Blijkbaar dus niet.

Helena van Troje

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn huisartsen werken ook op digitaal. Nochtans heb ik meestal nog een afspraak dezelfde dag of daags nadien. Soms kan ik dan wel niet "kiezen" bij wie van de twee ik terecht kom. Het is allemaal een kwestie van kunnen plannen en organiseren en op de juiste wijze communiceren. Telefonische afspraken kunnen nog steeds. Opvragen van uitslagen kan op vastgestelde tijden. Op die manier wordt een consultatie geen twintig keer onderbroken door telefoontjes van andere patiënten. Huisbezoeken alleen als het echt niet anders kan. Het is maar hoe je je patiënten opvoedt. Anderzijds zijn het de meest betrokken huisartsen die je je maar kan indenken, zeker als je ernstig ziek bent.
Trouwens ik vind het maar wat gemakkelijk online afspraak maken. Sinds hoef je zelden nog lang te wachten in de wachtkamer.

Als de helft van de niet spoedeisende hulp wegbleef op spoed, zouden de spoedartsen niet zo overvraagd zijn. Er is nog altijd de eerste lijngeneeskunde.

Als je het mij vraagt is een huisarts met een evenwichtig sociaal en gezinsleven waarschijnlijk veel aangenamer om te consulteren dan een overwerkte chaoot...

Naar boven
voorn

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

Hier bestaat een wachtdienst op een speciaal telefoon nummer voor Hoboken (Antwerpen)
Men kan er naar toe of men komt thuis.

Naar boven
MichelN

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

pol55 schreef:

Die moet toch ook op de hoogte zijn van de tegenwoordige werkwijze van de "jongere" huisartsen. Blijkbaar dus niet.

Dan moeten die jongere huisartsen maar een andere stiel kiezen of voor een fabriek gaan werken als bedrijfsarts o.i.d.
Ik heb nog nooit langer dan 24 u moeten wachten op een afspraak - doorgaans dezelfde dag nog, het is nochtans een jongere maar gelukkig geen groepspraktijk want dan kon hij de pot op.
Ik vraag mij trouwens af wat dat soort nine to five artsen (?) doen bij een dringende oproep wanneer iemand in levensgevaar kan verkeren als zij minder dan een kilometer van de patiënt wonen? Bel de 100, madammeke?

Naar boven
pol55

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn huisarts in geen 9 to 5 dokter. Die wil een geordende raadpleging. Tot over 2 jaar deed hij dit zonder pc. Er was dan soms 10 a 15 aan zijn deur VOOR zijn spreekuur begon .....met alle gevolgen van dien. Nu is het altijd rustig......behalve bij hoogdringendheid. Mja dat zal toch de toekomst worden vrees ik.

Laatst aangepast door pol55 op Ma 11 Sep 2017, 20:11, in totaal 1 keer bewerkt

pastoor

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

Bijna overal vindt men een wachtdienst tijdens het weekend, waar men zo naar toe kan gaan, zonder reservering.

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Wonen & Zorg Tijden zijn in CET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: