Onze haag (beuk) wordt bruin en dor....

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort
alfa

07 sep 2017, 13:49

Sinds een paar weken wordt onze haag bruin en dor en de blaadjes beginnen af te vallen.
De haag wordt onderhouden door een professionele tuinman.
We hebben hem gemaild om het probleem te melden en hem gevraagd om langs te komen om te kijken wat het probleem is en wat er aan te doen is.
Hij heeft per mail geantwoord dat de weersomstandigheden van de laatste maanden de oorzaak zijn van de vroege verkleuring en van het loslaten van de bladeren.
-Heeft hij gelijk ?
-Zijn er nog mensen die problemen hebben met een bruin wordende haag die niet echt meer mooi en vol staat ?
-of moeten wij aandringen op een bezoek en een diagnose ?
-of is de haag nu al ten dode opgeschreven ?

Graag wat advies.
Wij zijn geen echte tuinkenners ; vragen en betalen daarom ook een tuinman.
Maar we twijfelen aan de deskundigheid van de man , die nog niet zo lang onze haag onderhoudt ( vorige tuinman is gestopt door gezondheidsproblemen).

Robol
Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Locatie: Beringen

08 sep 2017, 19:37

De groene beuk (Fagus Sylvatica), niet te verwarren met de haagbeuk (Carpinus Betulus), zie je vaak terug als tuinafsluiting of als solitaire boom. Het is een makkelijk te onderhouden plant die ook in de winter zijn blad blijft behouden. De bladeren worden in het koude seizoen bruin en dor maar ze blijven wel aan de haag zitten. Hierdoor behoud je voldoende bescherming tegen inkijk.

De haagbeuk verliest wel zijn bladeren.

Misschien krijgen we een vroege herfst, de berk is al stevig aan het verkleuren.
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...
alfa

08 sep 2017, 20:50

Het ziet er toch niet normaal uit , hoor !
Deze haagbeuk hebben we al een aantal jaren.
We hebben nog nooit deze vale bruine kleur gehad ; die helemaal niet op herfstbruin lijkt.
We hebben ook nog nooit in september zoveel doorkijk gehad. Er zijn plaatsen van wel 60-70 cm breed waar bijna alle bladeren weg zijn.

Zijn er nog mensen met haagbeuk die iets gelijkaardigs hebben ?
Terloops : de rode beukenhaag van de buur is nog helemaal vol en mooi.

arrow
Lid geworden op: 03 aug 2017, 00:54

11 sep 2017, 22:04

alfa schreef:Sinds een paar weken wordt onze haag bruin en dor en de blaadjes beginnen af te vallen.
De haag wordt onderhouden door een professionele tuinman.
We hebben hem gemaild om het probleem te melden en hem gevraagd om langs te komen om te kijken wat het probleem is en wat er aan te doen is.
Hij heeft per mail geantwoord dat de weersomstandigheden van de laatste maanden de oorzaak zijn van de vroege verkleuring en van het loslaten van de bladeren.
-Heeft hij gelijk ?
-Zijn er nog mensen die problemen hebben met een bruin wordende haag die niet echt meer mooi en vol staat ?
-of moeten wij aandringen op een bezoek en een diagnose ?
-of is de haag nu al ten dode opgeschreven ?

Graag wat advies.
Wij zijn geen echte tuinkenners ; vragen en betalen daarom ook een tuinman.
Maar we twijfelen aan de deskundigheid van de man , die nog niet zo lang onze haag onderhoudt ( vorige tuinman is gestopt door gezondheidsproblemen).
Een beetje tuinier die zelf in de tuin werkt zou zo'n haag nooit plaatsen, de bladeren zijn een absolute nachtmerrie, ze blijven jaaaarenlang overal tussen en onder steken. Vandaar de benaming "luie tuinierhaag". Die rooie rotzooi lost zijn bladeren op het moment dat er normaal geen dorre bladeren meer zijn april-mei. Zelf ben ik nog een echte tuinier sier-en nutstuin die ook met die rotzooi van een luiaard naast me opgezadeld zit. Uiteraard werkt die ook met een klungelaar die zijn haag komt onderhouden. Ieder jaar hoop ik dat hij eindelijk eens een besmette haagschaar gebruikt. Blijkbaar hebben jullie zo'n pipo die bij gebrek aan enige kennis jullie wat op de mouw spelt. Neem eens een takje in de hand en buig het eens, blijft het enigszins soepel dan is er niets aan de hand, knakt het af dan is het mogelijk dat er afsterving is...maar wees gerust dat onkruid onder de hagen is helaas een sterke plant.
Sorry, niet persoonlijk nemen, maar ik HAAT haagbeuk, maar weet wel, indien niet deskundig onderhouden zullen jullie op langere termijn eerder achter boomstammetjes zitten...en blijkbaar is dit proces al gaande bij jullie.
- Hoever staan de aanplanten van elkaar
- Hoe dik zijn de stammetjes al
- Hoe hoog is de haag
- Hoe oud is de haag

En een foto plaatsen zou al véél helderder zijn dan een eerder onvolledige uitleg.
alfa

12 sep 2017, 04:00

Kijk, Arrow ; als leek ben je aangewezen op het advies van een professional.
De firma die de tuinaanleg deed adviseerde deze haag.
Het is inmiddels en andere tuinman die ze onderhoudt ( ook een professional )

U gaat ervan uit dat het een rode haag is ; maar dat is het niet.
Het is een groene beukenhaag.
Ik zal de factuur eens opsnorren in de loop van de dag om de leeftijd van de haag te kunnen doorgeven.
En als het niét de hele tijd plenst als ik thuis ben , dan zal ik ook een foto maken.
Idem voor de takjes-buig-test.

U hoort mij dus later hier terug.

Toch een vraag die mij onmiddellijk door het hoofd schiet : wélke haag zou u dan adviseren ?

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

12 sep 2017, 23:09

Onze Thuyahaag krijgt sinds een paar maanden grote bruine afgestorven plekken.
Ben met een stukje haag naar de AVEVE gegaan om raad.
De man van de AVEVE winkel heeft er eens mee geschud boven een wit blad, om zeker te zijn dat er geen beestjes in zitten.
Dat was blijkbaar niet het geval.
Daarom dacht hij eerder aan een zwamaantasting.
Hij heeft me Fenomenal van Bayer meegegeven.
21 euro voor een doosje, goed voor 100 liter water (tien grote gieters)
Het is een poeder om op te lossen in water.
Ge moet daarmee de haag aangieten en na 30 dagen herhalen.
Dat zou het afsterven tegenhouden.

Op de verpakking staat:
"systemische ziektebestrijder voor niet-houtachtige sierplanten, loofbomen en loofheesters, coniferen en aardbeien in open lucht."
"radicale en lange nawerking"

Ik heb nog maar één toepassing gedaan, kan dus nog niet het resultaat beoordelen.
Misschien kan je dat ook eens proberen?
Baat het niet, dan schaadt het niet.
Ondank is 's werelds loon
alfa

13 sep 2017, 07:36

Merci Maior Domus , voor de tip !

arrow
Lid geworden op: 03 aug 2017, 00:54

13 sep 2017, 23:14

alfa schreef:Kijk, Arrow ; als leek ben je aangewezen op het advies van een professional.
De firma die de tuinaanleg deed adviseerde deze haag.
Het is inmiddels en andere tuinman die ze onderhoudt ( ook een professional )

U gaat ervan uit dat het een rode haag is ; maar dat is het niet.
Het is een groene beukenhaag.
Ik zal de factuur eens opsnorren in de loop van de dag om de leeftijd van de haag te kunnen doorgeven.
En als het niét de hele tijd plenst als ik thuis ben , dan zal ik ook een foto maken.
Idem voor de takjes-buig-test.

U hoort mij dus later hier terug.

Toch een vraag die mij onmiddellijk door het hoofd schiet : wélke haag zou u dan adviseren ?
Ik dacht dit omdat je over de rode beukenhaag van je buur vertelde, logisch dat ik er van uitging dat u dezelfde had, en omdat je zelf aangaf leek te zijn weet ik dat alles in hun ogen haagbeuk is. Advies kan ik niet geven over groene haagbeuk, alleen de test om de takjes te testen blijft nog overeind. Enkel weet ik van rode beuk, want eigenlijk zijn dat bomen, dat als je die te hoog laat worden heb je een doorkijkprobleem. Zelf heb ik een taxushaag van een zevental meter lang en 2,25 m hoog die ik eerder als windscherm gebruik, je kunt die zeer dun houden en 100 procent dichtheid. Ik snoei deze zelf, en het snoeisel haksel ik om het te gebruiken als mulchlaag tussen mijn struiken.

rogiertje
Lid geworden op: 31 mei 2013, 22:07
Locatie: hever

01 okt 2017, 23:15

Beuk is eigenlijk een bosboom. De nootjes worden uitgezaaid en later worden de rode en groene plantjes uitgeselecteerd.
Haagbeuk is een totaal andere soort.

Dit jaar zijn de weersomstandigheden behoorlijk extreem geweest. Heelwat bomen en struiken zijn gestorven of kenden een voortijdige bladval. Ik zou mij dus nog niet te veel zorgen maken over die beukenhaag. Veel kans dat ze in de lente opnieuw gezond uitloopt. En inderdaad, als je een takje kan buigen zonder dat het breekt, is het zeker niet afgestorven.

Doet hetzelfde fenomeen zich volgend jaar opnieuw voor, dan zouden "Beukenspintmijten" wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Dat zijn microscopisch kleine organismen, die vnl. onderaan het blad langsheen de hoofdnerf voorkomen. Zij zuigen plantensappen, waardoor de bovenzijde van de bladeren een dof en zilverkleurig uiterlijk krijgen. Bij ernstige gevallen kan dit leiden tot een vervroegd opdrogen en afvallen van de bladeren.

De raad van maior domus "Baat het niet, dan schaadt het niet" zou ik zeker niet volgen. Alle spuitmiddelen zijn schadelijk, alleen héél uitzonderlijk kunnen soms de voordelen opwegen tegen de nadelen...maar dan moet je wel de oorzaak kennen.
Bij de toepassingen van "fenomenal" zie ik trouwens geen bomen of struiken: https://www.cropscience.bayer.be/nl-NL/ ... menal.aspx
alfa

02 okt 2017, 04:29

Neen, Rogiertje , we hebben niets meer ondernomen , niets gespoten....
We overwegen alleen om een andere tuinman te zoeken.
Want al onze vragen aan hem bleven onbeantwoord.

( grotere klanten zijn interessanter, zeker dan een particulier met een kleine tuin met een paar snoeivragen per jaar en gazon verticuteren en bemesten)

rogiertje
Lid geworden op: 31 mei 2013, 22:07
Locatie: hever

02 okt 2017, 12:37

Met de keuze van een tuinman heb ik geen ervaring, ik doe alles in mijn tuin zelf. Meer dan 30 jaar ervaring heeft mij geleerd dat de natuur zelf zijn evenwicht laten zoeken veel effectiever is dan bij het minste chemisch ingrijpen.

Als ik jou lees, dan is die man alvast eerlijk: hij wil jullie niet op verloren kosten jagen ...
Vlug iets komen spuiten is voor hem toch veel lucratiever !

Ongeruste eigenaars die voor het minste naar het tuincentrum lopen, daar niet buiten gaan zonder spuitmiddel, en dat dan veel te vaak en veel te overvloedig gebruiken, zorgen ervoor dat weldra alles uit de handel zal zijn genomen. Spijtig voor degenen die die nuttige middelen met verstand gebruiken.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

23 okt 2017, 12:26

Als aanvulling op mijn post in dit topic, zal ik nog eens wat anders vertellen:
ik ben ten rade gegaan bij een professional (gediplomeerd tuinarchitect en tuinaannemer).
Deze zei dat de bruinverkleuring in plekken van onze conifeerhagen veroorzaakt wordt door microscopisch kleine spinnetjes.
Dat ge daartegen een professioneel acaricide nodig hebt om het te bestrijden.
Dat zoiets niet verkocht wordt aan particulieren.
Dat de AVEVE-man dat ook wel weet en dat hij mij (particulier) daarom een voedingsmiddel voor de haag heeft verkocht, zeggende dat er een bodemprobleem zou zijn.
Nu kan dat voedingsmiddel sowieso geen kwaad, maar het rekent niet af met de spinnetjes.
Die uitleg vind ik geloofwaardig, want wat is er ondertussen gebeurd?
Ik heb nu plots ook andere hagen die aangetast blijken. Nadat ik ze voor de herfst een laatste maal geschoren heb. Ik had met de haagschaar eerst de aangetaste haag en daarna de gezonde hagen geschoren. Ik vermoed dat ik daarmee via de haagschaar die smerige spinnetjes heb overgebracht op de gezonde hagen.
Ondank is 's werelds loon