Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Huur Garage

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
roadrunner2008

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 12:32    Onderwerp: Huur Garage Reageer met quote

Mag de eigennaar van een garage die hij verhuurd ieder jaar de huurprijs indexeren

Dank voor uw antwoord.

The roadrunner

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dicksy

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

Als je een woning of appartement verhuurt waarin de huurder zijn hoofdverblijfplaats heeft kan je de huurprijs indexeren. Je kan dit zelfs doen als er geen indexeringsclausule in de huurovereenkomst staat. De huurovereenkomst kan de mogelijkheid om te indexeren wel uitsluiten. Verhuur je een winkelpand, een garage of tweede verblijf dan kan je alleen indexeren als er een uitdrukkelijke bepaling in de huurovereenkomst staat die dat toelaat.

Naar boven
wardje

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

De huurindexering zoals de wetgever ze beschrijft, dient om de huurprijs jaarlijks aan te passen aan de stijging van de levensduurte.
De indexatie van de huurprijs is geen automatisme: de eigenaar moet deze schriftelijk betekenen aan zijn huurder op de verjaardatum van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, dit wil zeggen op de datum waarop de huurder werkelijk de garage huurt.
Wanneer de eigenaar vergeten is om de indexatie op die datum aan te vragen, dan heeft hij nog drie maanden om dit te doen en wel met terugwerkende kracht voor de sommen die nog niet werden opgeëist. Na deze drie maanden, kan hij maximaal drie maanden aangepaste huur terugvorderen.
Om de indexering te berekenen, dien je over de tabellen van de gezondheidsindex te beschikken. In deze tabellen zie je in één oogopslag de evolutie van de prijzen in de periode van 12 maanden die je interesseert. Door de index van de maand die de verjaardag van het huurcontract voorafgaat te delen door de index van de maand die de ondertekening van het contract voorafgaat, bekom je een coëfficiënt. Hiermee dien je de basishuurprijs te vermenigvuldigen om de nieuwe huurprijs te bekomen.
Het is de index van de maand voor de verjaardag die als scharnier voor elk van de volgende jaren zal gebruikt worden.
Hoop dat je hiermee het nodige hebt wat je vraagde. Smile

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik laat Wardje bij zijn mening.

Laatst aangepast door pastoor op Di 12 Sep 2017, 5:54, in totaal 1 keer bewerkt

wardje

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

K'zal wat duidelijker zijn met een voorbeeld:

Op 15 januari 2010 onderteken je een huurcontract met als startdatum 1 februari 2010. De huurprijs bedraagt 700 euro.

-----------------------

Op 1 februari 2011 betekent de eigenaar aan de huurder dat er een nieuwe huurprijs van kracht is, namelijk 700 euro x index van de maand januari 2011 (114,3Cool/index van december 2009 (110,96) = 700 euro x 1,0308 = 721,58 euro.

---------------------

Op 1 februari 2012, zal de eigenaar opnieuw de huur indexeren door de index van januari 2012 te delen door die van december 2009 en te vermenigvuldigen met de basishuur (700 euro). En zo verder
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Smile

Ben de indexen eens gaan opzoeken om te laten kloppen Very Happy

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik laat Wardje aan zijn mening.

Laatst aangepast door pastoor op Di 12 Sep 2017, 8:10, in toaal 5 keer bewerkt

wardje

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Pastoor, zie niet in wat het verschil is met mijn uitleg , maar ga er verder niet op ingaan Smile

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Di 12 Sep 2017, 8:08    Onderwerp: Reageer met quote

Op 1 februari 2012, zal de eigenaar opnieuw de huur indexeren door de index van januari 2012 te delen door die van december 2009 en te vermenigvuldigen met de basishuur (700 euro).
* * * * *

De huur wordt meestal op voorhand betaald (zie internet). Bij mij is de huur per 01/01/februari begonnen. De betaling is per domicilie. Er zijn gevallen dat die betaald worden tussen de 1ste en de 5de dag van de maand.

Bij mij doet de KBC bank dat op de 25ste van elke maand waardoor de eigenaar het ten vroegste heeft op de 27ste van die maand en dat dient voor de huur van de maand die er op volgt. De indexatie wordt berekenend in februari (wanneer de overheidscijfers er zijn) en wordt toegepast op de betaling van eind februari, dat is de betaling van de huur voor de maand maart). Ik heb nooit in de maand februari een apart supplement indexatie moeten betalen voor de maand februari. Ik kan me wel voorstellen dat er eigenaars zijn die dat wel doen ( dat moet dan wel in het huurcontract staan ).

Het is niet voor niets dat de bedienden van een bedrijven het salaris op de 27ste of 28ste van de maand op hun bankrekening zien zodat ze alsnog de huur van de volgende maand kunnen betalen. Of dat voor arbeiders ook zo is, weet ik niet.

kwezelein

BerichtGeplaatst: Di 12 Sep 2017, 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk eens op IMMO-Web, vind je alles!

MichelN

BerichtGeplaatst: Di 12 Sep 2017, 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

pastoor schreef:
Bij mij doet de KBC bank dat op de 25ste van elke maand waardoor de eigenaar het ten vroegste heeft op de 27ste van die maand en dat dient voor de huur van de maand die er op volgt. De indexatie wordt berekenend in februari (wanneer de overheidscijfers er zijn) en wordt toegepast op de betaling van eind februari, dat is de betaling van de huur voor de maand maart). Ik heb nooit in de maand februari een apart supplement indexatie moeten betalen voor de maand februari. Ik kan me wel voorstellen dat er eigenaars zijn die dat wel doen ( dat moet dan wel in het huurcontract staan ).

Neen, volstrekt niet: als er in het contract staat dat de huur geïndexeerd wordt is de huurder verplicht - indien daarom verzocht - de achterstallige huurindexering te betalen, zie de volkomen correcte uitleg van Wardje.
Wat jouw verhuurder daarmee aanvangt is geheel en al voor zijn rekening, hij verliest immers een maand aanpassing van de huur.

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Di 12 Sep 2017, 11:45    Onderwerp: Reageer met quote

MichelN,

Ik heb altijd betaald op de 1ste dag van de maand, waardoor de KBC dat op de 25ste dag van de maand daarvoor regelt. Niet alleen deze, ook de vorige.

Ik krijg een brief van de eigenaar op het ogenblik dat de index aangepast is, en dus voor het einde van de maand.

De eigenaar is 42 jaar, heeft de laatste 2 jaren 2 additionele bedrijven ( telkens 9 nieuwe jobs ) opgericht en in 2018 komt er een in Brussel, daarbuiten bezit hij een 40 tal of meer huizen. De huurders, die het niet beseffen krijgen de consumptie index.

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Tijden zijn in CET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: