Het punt oneindig

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

LuW
Lid geworden op: 18 jun 2017, 16:50

28 jul 2017, 12:09

Wat als ik mij op het oneindig verste punt in tijd en ruimte toch een extra stapje doe.
Waar sta je dan.
Het kan niet zijn dat X+1=X

iemand een theorie of visie?

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

28 jul 2017, 17:08

Een oneindig verste punt in tijd en ruimte bestaat niet.Als ge een bepaald punt in ruimte en tijd neemt dan bestaat er altijd een punt dat verder ligt.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

28 jul 2017, 18:06

Het bestaat niet in de realiteit, niet in de natuurkunde.

Wel in de wiskunde.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

LuW
Lid geworden op: 18 jun 2017, 16:50

29 jul 2017, 10:43

Dat is dus het vreemde aan het verhaal.
In de wiskunde ( een exacte wetenschap) bestaat het punt oneindig.
Waarom laat deze dan oneindig +1 toe te laten.
In de fysica heeft Einstein bewezen dat de maximale snelheid deze van het licht is. Hoe dichter we naar de snelheid van het licht komen hoe groter de massa wordt waardoor de snelheid afgeremd wordt.

Je kan wel via een axioma beweren dat oneindig het laatste punt is dat bereikbaar is maar dat is geen exacte wetenschap.
Het getal 2 kan je bereiken (en ook niet helemaal) door de waarde tussen 1 en 2 steeds te halveren en zo dichter bij 2 te geraken. Maar je kan dat ook vanuit waarde 3 naar 2 doen door telkens de waarde te halveren richting 2 toe.
Pas dit nu toe op het punt oneindig en je kan van oneindig +1 ook terug gaan naar oneindig.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

29 jul 2017, 11:52

oneindig + 1 bestaat niet.
oneindig is oneindig <-> in tegenstelling met eindig.

Natuurkunde is geen wiskunde, delen van wiskunde kunnen gebruikt worden in de natuurkunde.

( 0 en oneindig ) bestaan niet in de natuurkunde. Voor de natuurkundigen is het heelal eindig. Dat ze het maar eens bewijzen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

29 jul 2017, 12:14

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oneindigheid

Oneindig kan men nooit bereiken,men kan er wel naar toe gaan.Als de snelheid van een massa naar de snelheid van het licht gaat(eronder beginnen) dan wordt de massa oneindig groot maar daarom niet oneindig.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

Itsme
Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
Locatie: Grens Hageland - Kempen

31 jul 2017, 10:42

Ik meen me te herinneren (in een ver verleden toen wiskunde nog heel belangrijk was) dat een evenwijdige lijn een lijn was die andere snijdt in het oneindige.

Toch eenvoudig: gewoon een van die 2 evenwijdige volgen.... :D
Chi pecora si fa, il lupo mangia

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

31 jul 2017, 11:00

Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

ippa
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:07

06 aug 2017, 17:57

@Itsme,
Wat gebeurt er als deze 2 evenwijdige rechten oneindig ver uit elkaar liggen? 8O

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

07 aug 2017, 01:19

Er moet er me eens iemand laten zien dat twee evenwijdigen elkaar ooit zouden kruisen. Er zullen natuurlijk wel altijd pipo's gevonden worden die het onlogische als logisch willen verkopen. Dat heeft m.i. te maken met de aard van het beestje ... de goden moeten hun getal hebben.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

07 aug 2017, 08:02

Wat gebeurt er als deze 2 evenwijdige rechten oneindig ver uit elkaar liggen?
Er moet er me eens iemand laten zien dat twee evenwijdige elkaar ooit zouden kruisen. Er zullen natuurlijk wel altijd pipo's gevonden worden die het onlogische als logisch willen verkopen. Dat heeft m.i. te maken met de aard van het beestje ... de goden moeten hun getal hebben.


Wiskunde:

Er is maar een getal -1, er is maar een getal 0, er is maar een getal 1, er is maar een getal 2, er is maar een getal 3, er is maar een oneindig.

-> bewijs maar eens dat er twee getallen 1 zijn.

Natuurkunde

* 0 bestaat niet. Toch gebruiken ze het woord nulgeleider.
* Er zijn 10 sigaretten in een pakje sigaretten. Iemand rookt ze allemaal op. Er blijven meer dan nul sigaretten over.
* Ik een lint meter en ga de hoogte van een fles Sauternes meten, die lintmeter begint niet met nul.
* Vermits de natuurkunde de 0 niet kent moeten we beginnen te tellen met ...?
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

09 aug 2017, 10:29

pastoor schreef:Vermits de natuurkunde de 0 niet kent moeten we beginnen te tellen met ...?
Het is precies daar waar de tegenstrijdigheid ligt, tellen is wiskunde, geen natuurkunde.

In discrete wiskunde bestaat dat pakje uit exact 10 stuks, natuurkundig bestaat dat pakje uit een verzameling objecten met een willekeurige vorm, samenstelling en gewicht. Niet een sigaret is hetzelfde. Hetzelfde geldt voor die nulleider. Spanningen worden gedecimeerd naar 230 en 0V. Het zou nogal kakofonie worden moest je die nulleider gaan benoemen volgens de reële spanning tov de aarde.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

09 aug 2017, 12:05

wiskunde, er is 1 croissant, ik eet die, er zijn 0 croissants over.

natuurkunde, er is 1 croissant, ik eet die, er zijn croissants over.

Toch kent de natuurkunde de 0. Een halve liter =0,5 liter.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

23 sep 2017, 20:13

Mànnekes! Wat moet dat zijn wanneer dat jullie een bak Leffe hebben ledig gemaakt??? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...