Waarom verschil in grootte?

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Lies-ke
Lid geworden op: 11 dec 2012, 11:41
Locatie: Bronsgroen

03 jun 2017, 16:16

Heeft iemand een idee waarom de doppen op petflessen voor melk veel groter zijn dan de doppen op bijvoorbeeld petflessen voor water?
Groeten, Lieske.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

04 jun 2017, 01:29

Omdat er bij sommige fabrikanten een speen van een koe uier door de hals moet?
Sorry Lieske, vergeef het mij ... kon het niet laten. :D

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

04 jun 2017, 06:21

Lies-ke,

Eigenlijk gaat men nooit een fles melk gebruiken aan tafel om een scheut bij de koffie te doen. Het is prutswerk om de juiste hoeveelheid er in te krijgen. Men gebruikt daar kleine flesjes of melkpotjes.

In de keuken gebruikt men wel grotere hoeveelheid melk (bijvoorbeeld 75 centiliter) om pudding en analoge gerechten te maken en dus een grotere dop. Men giet melk in een maatbeker en men kan altijd het klein beetje teveel in de maatbeker terug in de fles melk doen dank zij de grotere dop.

Daarentegen wordt een fles water (en dergelijke meer) wel aan tafel gebruikt en is er geen overstroming met de kleine dop.

In de keuken gebruikt men uitzonderlijk flessen water met een kleine dop. Indien een maatbeker gebruikt is er een trechter nodig om het teveel terug in de fles te doen.

* * * * *

Er worden veel meer flessen met water getransporteerd dan flessen melk, wat betekent dat de dop van een fles water gemaakt is van een stevigere polymeer dan de polymeer voor melk.

(Een polymeer is een chemische keten, maar dat wist je wel)
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

04 jun 2017, 11:16

pastoor schreef:Eigenlijk gaat men nooit een fles melk gebruiken aan tafel om een scheut bij de koffie te doen. Het is prutswerk om de juiste hoeveelheid er in te krijgen. Men gebruikt daar kleine flesjes of melkpotjes.
Onzin, hier stond altijd een fles melk op tafel omdat mijn jongste altijd melk of melk + Nesquick/Suchard bij een broodmaaltijd dronk.
Het verschil in grootte van de diverse doppen is, toegegeven, een groot wetenschappelijk probleem.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

04 jun 2017, 13:59

Geen onzin.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

04 jun 2017, 17:03

Lies-ke schreef:Heeft iemand een idee waarom de doppen op petflessen voor melk veel groter zijn dan de doppen op bijvoorbeeld petflessen voor water?
Groeten, Lieske.
Denk dat dit louter een kwestie is met welke fabrikant van flessen de producent in zee is gegaan.Water is ook beschikbaar in kleine flesjes en die hebben wel grote doppen.

In consumentenproducten wordt letterlijk over centen onderhandeld.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

23 sep 2017, 20:19

Paca schreef:Omdat er bij sommige fabrikanten een speen van een koe uier door de hals moet?
Sorry Lieske, vergeef het mij ... kon het niet laten. :D
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

24 sep 2017, 11:30

Lies-ke schreef:Heeft iemand een idee waarom de doppen op petflessen voor melk veel groter zijn dan de doppen op bijvoorbeeld petflessen voor water?
Groeten, Lieske.
Verexcuseert mij, ik ken het wetenschappelijke antwoord op deze vraag niet.
Maar ik dien wel op te merken dat melk niet in pet flessen zit.
En dat is waarschijnlijk al een deel van de oplossing van het vraagstuk.
Spuitwater staat onder druk in de fles, daarom is een stevige fles (PET) nodig met een stevige dop.
Melkflessen zijn zacht, met een zachte dop, die kunnen ze niet onder druk zetten.
Ondank is 's werelds loon