smartphone/telefoonnetwerk

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Floppy
Lid geworden op: 02 feb 2005, 17:55
Locatie: Zele

02 okt 2017, 11:39

Smartphones werken draadloos ,we spreken dus over zenders en ontvangers.
Bij mobiele netwerk hebben we de g.s.m. masten,overal te vinden te velde;
Met een smartphone kan je altijd telefoneren(Wi-Fi en mobiele netwerk moeten niet ingeschakeld worden).Waarschijnlijk via een aparte telefoonnetwerk,hoe gebeurt dit, wat zijn dan de ontvangers ?
Groetjes.
Ook een waarheid--Na zonneschijn komt regen.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

02 okt 2017, 11:44

Floppy schreef:Smartphones werken draadloos ,we spreken dus over zenders en ontvangers.
Bij mobiele netwerk hebben we de g.s.m. masten,overal te vinden te velde;
Met een smartphone kan je altijd telefoneren(Wi-Fi en mobiele netwerk moeten niet ingeschakeld worden).Waarschijnlijk via een aparte telefoonnetwerk,hoe gebeurt dit, wat zijn dan de ontvangers ?
Groetjes.
telefoneren gebeurt ook gewoon via de zendmasten van de "providers" .

Floppy
Lid geworden op: 02 feb 2005, 17:55
Locatie: Zele

02 okt 2017, 16:03

Aan flupke 2,
Met dank voor je antwoord, groetjes.
Ook een waarheid--Na zonneschijn komt regen.

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

03 okt 2017, 14:03

De zender/ontvanger is dan uiteraard het WiFi Accespoint in je woning, ipv van de antennemast buiten.

3G en 4G netwerking zitten op dezelfde antennemasten (basisstations) als GSM (2G), weliswaar via een andere frequentieband.

Spraak wordt bij zowel GSM als smartphones gedigitaliseerd vooraleer dit verzonden wordt. In essentie zit er dus geen verschil meer tussen verzenden van internet gegevens en spraak. Enige verschil is dat een smartphone verschillende communicatiekanalen ter beschikking heeft 2G (GSM en CDMA), 3G, 4G, WiFi, om een verbinding op te bouwen. Wat de smartphone uiteindelijk kiest hangt af van de gebruikte algoritmes. Zonder WiFi ter beschikking kiest een smartphone grosso modo eerst de meest moderne technologie ter beschikking. Een gesprek over GSM vindt dus meestal enkel plaatst als op de betreffende locatie geen 3G/4G bestaat. Is overigens instelbaar op de meeste toestellen.

Floppy
Lid geworden op: 02 feb 2005, 17:55
Locatie: Zele

03 okt 2017, 15:58

Aan BlauwBloes,
Vermits ik deze topic vermeld in "wetenschap en techniek" verwacht ik altijd een technische uitleg(om een klare kijk te hebben en hoe zoiets werkt). Door uw technische uitleg, is mij nu alles heel duidelijk, met dank daarvoor .
Aan allen dank, groetjes.
Ook een waarheid--Na zonneschijn komt regen.