Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

procman4


Geregistreerd op: 29-6-2009


Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 11 Okt 2017, 15:56  Onderwerp: Paswoord draadloze verbinding achterhalen
.
Een "eigenaardige" ondervinding (Big Brother ? )

Ik had vorige week verbindingsproblemen met mijn draadloze verbinding voor mijn laptop.
Telenet gebeld en een wat overdreven identificatieprocedure moeten ondergaan (Identiteitskaart, geboortedatum, enz enz)
Dan kreeg ik een behoorlijk lang paswoord ; in de aard van 7ANvxmkhfspi (1 cijfer ; 2 hoofldetters ; 9 kleine letters)
En dat werkte. Dus : tevreden.

Maar ..

Drie dagen later : voor mijn smartphone moest ik Proximus contacteren.
Daar : dezelfde procedure.
MAAR OOK : identiek dezelfde code

Wat mij laat veronderstellen dat dit alles te kaderen is in "de identificatie procedure" die de regering eerder dit jaar opgelegd heeft. In de strijd tegen "onbekende (voorafbetaalde) prepaidkaarten".
Alsof daarmee terroristen kunnen gevangen worden. Wat te bewijfelen is. Maar dat hoort thuis op het Forum/Politiek.Dus hier aub geen politieke antwoorden.

Mijn vraag is eerder :
- is dat paswoord te wijzigen door de gebruiker zelf ?

- en : hoe veilig is dit als meerdere providers hetzelfde paswoord hanteren ?

Wie helpt ? Dank je.

p.s. : de helpdesk van Proximus wist het antwoord niet op mijn vetgedrukte vraag.
.
Sony


Geregistreerd op: 19-2-2005
Woonplaats: Boom

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 11 Okt 2017, 16:23 
procman4,

Quote:
Drie dagen later : voor mijn smartphone moest ik Proximus contacteren.
Daar : dezelfde procedure.
MAAR OOK : identiek dezelfde code

Die smartphone was dat voor dezelfde draadloze verbinding ?
Of was dat voor de simkaart van de phone ?
Als het voor dezelfde wifi verbinding is dan hebt je dezelfde code nodig,
nogal eigenaardig dat Proximus de codes van Telenet kan achterhalen.
Alle paswoorden zijn te wijzigen maar met de router zou ik toch oppassen.

Sony
procman4


Geregistreerd op: 29-6-2009


Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 11 Okt 2017, 20:43 
Sony schreef:
.....
Die smartphone was dat voor dezelfde draadloze verbinding ?
Of was dat voor de simkaart van de phone ?
Als het voor dezelfde wifi verbinding is dan hebt je dezelfde code nodig,
nogal eigenaardig dat Proximus de codes van Telenet kan achterhalen.
Alle paswoorden zijn te wijzigen maar met de router zou ik toch oppassen.

Sony


Sorry, het was net omgekeerd. Hier enige verduidelijking :
- Eerst met Proximus gebeld ; ivm --> Mijn Samsung smartphone : ik kon geen Wi-Fi inschakelen. Er werd mij gevraagd om een code. En ik had totaal geen vermoeden omtrent de structuur van dergelijke code. Dus dan maar 0800 22800 van Proximus gebeld.
Ik herinner mij niet of ik op het belmoment met Proximus al dan niet binnen het bereik van mijn laptop (= met Telenetabonnement) stond. Dus uw vraag is terecht. Maar een eenduidig antwoord geven, blijft een ? ?
- Enkele dagen later : op mijn laptop. Ik had wel verbinding via ethernet kabel ; maar om draadloos te kunnen instellen werd mij een code gevraagd. Dus Telenet gebeld : 015/666666.

Wat het achterhalen van codes betreft : het zal voor beide firma's gemakkelijker, klantvriendelijker, en vooral tijd- en kostenbesparend zijn, elkaars codes te kunnen "raadplegen". Vergelijkbaar : Er ligt, of er komt ook maar één enkele glasvezelkabel (van Proximus) voorbij aan iedere voordeur.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Extra info : ik ben eens gaan herlezen in de gebruiksaanwijzing van mijn smartphone. Daar staat :

Verbinding maken met een Wi-Fi-netwerk
1 ik op het scherm Instellingen op Verbindingen --> Wi-Fi en tik vervolgens op de schakelaar om deze functie in te schakelen.
2 Selecteer een netwerk in de lijst met Wi-Fi-netwerken.
Netwerken waarvoor een wachtwoord is vereist, worden weergegeven met een slotpictogram.
3 Tik op VERBINDEN.

Wanneer het apparaat verbinding heeft gemaakt met een Wi-Fi-netwerk, maakt het elke keer opnieuw verbinding met dat netwerk als het beschikbaar is, zonder dat een wachtwoord hoeft te worden opgegeven. Om te voorkomen dat het apparaat automatisch verbinding maakt met het netwerk, selecteert u het in de lijst met netwerken en tikt u op VERGETEN.

Als u geen verbinding met een Wi-Fi-netwerk kunt maken, start u de functie Wi-Fi van uw apparaat of de draadloze router opnieuw.
------------------------------------------------------------------------------------------
De twee probleempjes die ik had zijn weliswaar opgelost ; door 2 telefoontjes. Maar ... mogelijk hield het één verband met het andere.


procman4
.
Sony


Geregistreerd op: 19-2-2005
Woonplaats: Boom

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Okt 2017, 9:12 
procman4

Quote:
Ik herinner mij niet of ik op het belmoment met Proximus al dan niet binnen het bereik van mijn laptop (= met Telenetabonnement) stond. Dus uw vraag is terecht. Maar een eenduidig antwoord geven, blijft een ? ?

Je begrijpt toch wel dat de modem router die je gebruikt met de laptop
van Telenet is ?
Hiermee had je eerst een ethernet verbinding, daarna een Wifi verbinding.
Als je nu met je smartphone op die Wifi verbinding wilt inloggen moet je
uiteraard hetzelfde wachtwoord gebruiken als voor de laptop.
Als er buitenhuis ergens Wifi wordt aangeboden krijg je toch ook een
inlog code en weet je zelfs niet van welke provider die komt.

Sony
procman4


Geregistreerd op: 29-6-2009


Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 13 Okt 2017, 15:30 
Sony schreef:

Je begrijpt toch wel dat de modem router die je gebruikt met de laptop
van Telenet is ?
Hiermee had je eerst een ethernet verbinding, daarna een Wifi verbinding.
Als je nu met je smartphone op die Wifi verbinding wilt inloggen moet je
uiteraard hetzelfde wachtwoord gebruiken als voor de laptop.
Als er buitenhuis ergens Wifi wordt aangeboden krijg je toch ook een
inlog code en weet je zelfs niet van welke provider die komt.

Sony


Ja hoor, wat u daar schrijft is me bekend / was me al bekend.

Met elke maand een ruim overschot op mijn verbruik bij Telenet en soms een tekort voor mijn maandelijks smartphone-abonnement bij Proximus, maak ik er gebruik van.

Ik wil het wel nog eens een keer uitproberen, hoor. Maar 0800 22800 bij Proximus bellen Evil or Very Mad ---> je moet er veel, heel veel geduld voor hebben. En veel , heel veel tijd die je letterlijk d'er kunt aan "opsmossen".

Dus : volgende keer als ik 0800 22800 moet bellen trek ik de beide stekkers van mijn router uit. Men zal er wellicht mijn identiteitskaart nummer gaan vragen , en mij dan een code (1 cijfer - 2 hoofdletters - 9 kleine letters) geven.

Vermits ik de bedoelde code toen heb opgeschreven, kan ik dan vergelijken.

Dit onderwerp blijft - wat mij betreft - in "hold" staan. Misschien kan ik met iets concreets terug komen als ik heb moeten bellen met 0800 22800.
Als dit onderwerp zou gesloten worden, of verwijderd worden kan ik nog altijd een nieuw onderwerp open.
Ik kopieer seffens wel het hele onderwerp. Mijn geheugen .. Embarassed wordt net als ik al wat ouder. Wink

Voorlopig (zou ik zeggen) bedankt voor je antwoorden.

procman4
.
Sony


Geregistreerd op: 19-2-2005
Woonplaats: Boom

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 13 Okt 2017, 16:10 
procman4,

Als alles naar behoren werkt hoeft je zeker geen tijd
te verspillen aan contact met een helpdesk, noch van
Proximus of van Telenet, we kennen dat lang wachten
allemaal met allerlei soorten diensten, IT, De Lijn,
Politie, NMBS enz ene pot nat.

Sony

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Tijden zijn in CET (Europa)
BELANGRIJK:
SeniorenNet heeft GEEN banden met de auteurs van berichten op dit Forum.
SeniorenNet is commercieel, religieus en politiek volledig onafhankelijk.
De mening, inhoud, gevolg, informatie of doel van de berichten vertegenwoordigt enkel deze van de auteur van het bericht en dus niet noodzakelijk deze van SeniorenNet.