Lekkende mazouttank

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

11 okt 2017, 17:21

[quote="again"]En ter bevestiging het bericht van 1 oktober 2013

http://www.jokeschauvliege.be/content/a ... etankfonds

Als men hier al spreekt van 200000 euro per schadegeval wat voor zin heeft die bodemsaneringverzekeing
nog van 60000 euro ?

En voor welk bedrag gaat het fonds dat nu zou gaan starten tussenkomen ?[/quote]

Het voorstel om een fonds op te richten voor particulieren met een schadevergoeding tot 200000 euro is nooit goedgekeurd en zal er waarschijnlijk nooit komen. Daarom heeft de verzekering zeker zin!
rechtzetting na nieuws van deze week: misschien toch een fonds in aanmaak.???
Laatst gewijzigd door Seppe123 op 16 okt 2017, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

11 okt 2017, 18:07

Seppe123 , het is dat waar ik in mijn artikel naar verwijs ; als de verzekering spreekt van historische vervuiling en accute vervuiling is het enige verschil dat hoe dieper de vervuiling in de bodem gedrongen is , hoe duurder het wordt ,dus de datum waar ze naar verwijzen is voor de verzekering een maatstaaf omdat anders de uitbetaling per schadegeval de spuigaten uitloopt .
Dat is zoiets als uw autoverzekering ,als hij te oud is krijg je ook nog een peulschil ,al is die wagen voor jou voor het ongeval zo goed als een nieuwe wagen , zeg zelf als ge aan uw sleutel draait en hij start en brengt je waar je wil zijn of hij dan oud of nieuw is maakt niet uit.
Voor bodemvervuiling is dat voor de verzekering een niet in te schatten risico , daarom dat fonds dat ze willen oprichten maar zelf dan weten ze nog niet per schadegeval hoeveel het zal kosten, t'is een moeilijke materie ge hebt er eenvoudig geen zicht op tot ze na onderzoen van bodemstalen kunnen zeggen wat het kostenplaatje zal zijn.

again
Lid geworden op: 11 feb 2010, 13:05

16 okt 2017, 07:06

Zou er dan toch een oplossing komen voor onze lekkende mazouutanks ?

Er is ooit al zoveel gezegd en niet gedaan.

https://www.demorgen.be/economie/stooko ... -b6c01c97/

:roll:

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

16 okt 2017, 08:36

again schreef:Zou er dan toch een oplossing komen voor onze lekkende mazouutanks ?

Er is ooit al zoveel gezegd en niet gedaan.

https://www.demorgen.be/economie/stooko ... -b6c01c97/

:roll:
Er is ooit al zoveel gezegd en niets gedaan.

Er moet nog een fonds opgericht worden EN begin 2019 treed dat in werking.
Dus er is nog GEEN fonds en 2019 is het voor de huidige regering erop of eronder. Ik heb toch serieuze twijfels en zeker met de huidige "garde" aan't bewind. Sorry dat is mijn mening, ik hoop dat het anders uitdraait.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf
Gast

16 okt 2017, 08:43

Zou er dan toch een oplossing komen voor onze lekkende mazouutanks ?
Is inderdaad een oplossing maar wat mij dan wel weer stoort in dat artikel is de laatste alinea:

" Iedereen die met mazout verwarmt, zal bijdragen aan het stookoliefonds. Hoe groot de heffing precies zal zijn, is nog niet beslist.

Zeker als men leest dat het bodemsaneringsfonds voor bedrijven ( BOFAS ) momenteel 150.000.000 € aan reserve heeft en tegen 2020 zelfs 200.000.000 € en dat deze reserves kunnen gebruikt worden voor de eerste financiering van het stookoliefonds voor particulieren ( Parlementaire vraag 03.10.2017 ).
Als volgens het artikel er ongeveer 6.500 vervuilende mazouttanks met bijhorende vervuilde grond zijn aan een gemiddelde saneringsprijs van 85.000 € ( zie openingspost ) dan zouden men nu een 1764 gevallen/gronden kunnen saneren en tegen 2020 nog maar 2.352 gevallen.
Men zou beter de woekerprijzen eens onder de loep nemen die de firma's aanrekenen voor het opruimen van deze grond want vadertje staat zal nu wel betalen en dan zou er niet moeten bijgedragen worden door diegenen die op mazout verwarmen.
Ik verwarm op gas maar het zullen niet alleen bij diegenen zijn die mazout hebben dat ze de bijdrage zullen halen want iedereen moet zijn ( verplichte ) solidariteit weer tonen net zoals bij het zonnepanelendebacle !
Das mijn gedacht. :wink:

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

16 okt 2017, 08:49

En misschien is het verplicht jaarlijks bedrag voor het oliefonds dat men gaat vragen aan de mensen met een mazouttank hoger dan de verzekeringspremie nu. Weer extra belastingen!

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

16 okt 2017, 09:19

@ Dicksy:

Niet vergeten dat de huidige EXTRA premies die mensen betalen voor de "eventuele sanering" bij hun brandverzekering ook aan dit fonds zou moeten toegevoegd worden. In mijn geval 150€/jaar voor max 30000 € kosten.
En er zullen er toch veel zijn die zo'n EXTRA verzekering hebben . Een gewone brandverzekering dekt die kosten NIET.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 okt 2017, 09:40

Denk dat jullie dicht erbij zijn, als vadertje Staat bemerkt dat de rekeningen voor sanering reeds bij de verzekeringen afhangt van de graad van vervuiling en door de verzekering voorop gezette datum ,zullen ze wel die toer opgaan en soladiriteitsbijdrage aanrekenen ( dus de kans zit er in dat je bijdrage betaalt aan de verzekering + bijdrage aan het misschien op te richten fonds).
Of dat iedereen bijdraagt zoals bij de zonnepanelen want iemand die geen zonnepanelen heeft ,draagt onrechtstreeks nu ook bij (heb zeker geen racune tegen personen die wel zonnepanelen hebben ,iedereen moet voor zichzelf uitmaken als hij er legt of niet), maar bedenk dat siliciumdraad die verwerkt zit in panelen naar mijn weten nog niet te recycleren is , maar kan het verkeerd voor hebben want het is toch al enkele maanden geleden dat ik daar naar heb gekeken.
Misschien valt het te overwegen om iemand die een oude mazouttank heeft, die bij de volgende gelegenheid te vervangen door een dubbelwandige polyesteren, zie dat de prijs meevalt ( toch zeker bij de kosten die eventuele vastgestelde lekkage meebrengt, maar elkeen moet dat voor zichzelf uitmaken.

again
Lid geworden op: 11 feb 2010, 13:05

16 okt 2017, 09:50

Het is een solidariteitsfonds dat gespijsd wordt door de stookoliesector zelf. Het wordt gefinancierd door een kleine heffing die in de stookolieprijs is opgenomen. “Als je tankt wordt er een kleine toeslag aangerekend die in een groot fonds gaat”, zegt minister Schauvliege.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/16 ... msanering/

Er wordt weer veel gezegd maar als puntje bij paaltje komt, zullen we ZELF voor de kosten opdraaien ! Nu plots kan iets waar men eigenlijk al 15 jaar over aan het praten is.

Zou de verkiezingspraat al begonnen zijn ?

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

16 okt 2017, 10:11

"Vrijdag 6/10/20170:
Tel 1700 gedaan naar Vlaanderen.be. (niet bevoegd, bel naar OVAM)
OVAM op 015284458. Daar geen uitleg, geen info gekregen, bel naar Info Mazout
Info Mazout 078152150.
Uitleg Info Mazout:
"Bij een lekkende mazouttank (meestal komt er water in de tank) valt de CV ketel in storing. De aanzuigleiding ligt op een paar centimeter van de bodem van de tank en zuigt dit water op. Water is zwaarder dan mazout en zakt naar de bodem van de tank.
Dan opzoeken waar dit lek is, meestal tank laten verwijderen/leegpompen/neutraliseren en/of een nieuwe dubbelwandige eletronisch beveiligde tank plaatsen . Indien de bodem toch verontreinigd is laten ontsmetten. Kosten kunnen oplopen tot 100.000€ en meer ten laste van de eigenaar. Troost...slechts 0,8%is in dit geval. Telefoon gesprek onderbroken......
Dus Info mazout zegt met andere woorden ....trek uwe plan, loop naar de maan.... "


Op 06/10/2017, dus 10 dagen geleden kreeg ik bovenstaande "informatie" en vandaag is alles opgelost !!!! (zou het opgelost zijn) Ik volg dit "nieuws" op de voet
Laatst gewijzigd door pol55 op 16 okt 2017, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

16 okt 2017, 10:13

Goede tip Wardje, om oude mazouttanks te vervangen. Maar niet simpel soms: bij mij in de voortuin opbreken van de klinkers van de oprit enz.
Voor de gas komen er ook problemen aan. Een nieuw soort gas gaat gebruikt worden met als gevolg dat veel ( oude) toestellen niet meer werken. Wie gaat dat betalen? Ook een gasfonds oprichten?

again
Lid geworden op: 11 feb 2010, 13:05

16 okt 2017, 10:26

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... %20Planeet

Problemen kortelings opgelost van lekken enz. BBL wil stookolieketels weg !

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

16 okt 2017, 11:44

again schreef:https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... %20Planeet

Problemen kortelings opgelost van lekken enz. BBL wil stookolieketels weg !
BBL wil ALLE fossiele verwarming weg.

Enige alternatieven VANDAAG zijn
elekticiteit: rechtstreeks en/of met accumulatie. Zeer dure oplossing, bij een schoonbroer van mij (MASSER installatie) staat dat uit en die stookt met 2 houtkachels. Nogal redelijk fysiek belastend....Op je 70 begint dat sterk door te wegen.

warmtepomp: nieuwe buurman, nieuw volledig geisoleerde woning (2 jaar) stookt alleen voor zijn warmtepomp (verwarming) 12.000 kw (3000€) op met luchtkanalen. Geeft altijd tocht in huis...

zonneenergie : met oplaadbare accu's. Praktisch niet haalbaar en veel te duur, en wat met defecte panelen en accu's ...
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 okt 2017, 11:55

Seppe123, om op uw vraag van gas te antwoorden heb ik het volgende vernomen neem het voor wat het waard is:
-In 2021, dus over 8 jaar, zal er een nieuw soort gas door onze CV ketel (en andere gas-apparaten) stromen.
Uw huidige CV ketel kan in ieder geval niet met het nieuwe gas overweg. Als u niets doet, zal uw CV ketel in het gunstigste geval straks simpelweg dienst weigeren, of wat erger is, wel in bedrijf gaan en in heel korte tijd onherstelbaar beschadigd raken. Daarbij is in brand vliegen en zelfs exploderen niet uit te sluiten.
een nieuwe CV ketel kopen dat heeft alleen maar zin als u een ketel koopt die zowel nu nog de oude gaskwaliteit aan kan en straks ook de nieuwe. Maar helaas, dat soort ketels zijn er nog niet. Sommige fabrikanten zeggen wel dat ze zo'n ketel hebben maar zolang de nieuwe aardgas samenstelling en de toegestane variatie daarin nog niet bekend is, is het niet mogelijk er een ketel voor te bouwen. (in 2013 is de nieuwe gassoort nu vastgelegd en kan met de ontwikkeling van nieuwe ketels worden begonnen.)
Dus het is nog allemaal koffiedik kijken ,al wat ik er uit versta is dat iedereen zelf zal moeten opdraaien voor de kosten.
Brander ,gasboiler enz., We zijn nog niet uit de kosten ;

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

17 okt 2017, 06:22

Bemerk nu pas dat er een typfout in mijn antwoord is geslopen "over 8 jaar moet natuurlijk over 4 jaar zijn" , hierbij is dit recht gezet. De jaren gaan al snel genoeg :D :D :D