godsdienst

hier is plaats voor alle wereldreligies

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

28 feb 2017, 19:44

*leah* schreef:Dan ben ik een verbale judoka hé Socrates!
Voldoende blijven trainen Leah. :lol:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

19 mar 2017, 15:52

Godsdienst : dienst aan God . Maar hoe kunnen we Hem dienen , Hem benaderen ?
Ik las in een boek van Watchman Nee , over de geestelijke mens , hoe hij dat uitlegt :
De mens bestaat uit drie delen : lichaam , ziel en geest .
Wat ons lichaam betreft is dat wel duidelijk .
Onze ziel is onze persoonlijkheid , en die omvat : Wil , Verstand en gevoel .
Onze geest is dat wat ons levend maakt , en dat omvat : Gemeenschap met God kunnen hebben , en Intuitie : waardoor God ons iets duidelijk kan maken . Dat is ook de plaats waar Gods Geest ons kan ontmoeten en kan bewonen .
Naar gelang wie de baas speelt in ons leven , onze ziel of onze geest , zijn we ' vleselijke ' , of ' geestelijke ' mensen . Met andere woorden : leven we naar eigen zin , of leven we zoals God dat zou willen .
Door de zondeval is de ziel gaan heersen over onze geest , zodat contact met God moeilijk is geworden , daarom zegt Gods Woord dat het nodig is dat ziel en geest gescheiden wordt , zodat we door onze geest God weer kunnen leren kennen en lief hebben !
Aldus W. Nee .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

20 mar 2017, 00:48

Persoonlijk stel ik de ziel boven de geest . De ziel is, volgens mij, de vonk van de Schepper die elk levend wezen in zich draagt . Het is als een zaadje ( zie N.T) van het Koninkrijk Gods, dat eenieder van ons moet doen open bloeien . In de Hindoe religie spreekt men dan van het Hogere Zelf ( ook Atman ) genoemd , in het Christendom wordt dit het beginnende Christus-bewustzijn genoemd . Bij de Boedhisten het Buddhi-bewustzijn .

De geest zie ik dan meer als een werktuig, zoals als onze zintuigen . De geest is voor mij althans , een spiegel die de Ziel kan weerkaatsen .

Volgens Patanjali ( Hindoe wijsgeer die het achtvoudig pad van yoga beschouwt ) is de geest ( chitta - hindoe-term ) opgebouwd uit drie samenstellende delen ; manas, buddhi en ahamkar .

volgens de yoga-sutra's van Patanjali zijn :

Manas het registrerende vermogen dat indrukken ontvangt die verzameld worden door de zintuigen uit de buitenwereld .

Buddhi is het onderscheidende vermogen dat deze indrukken klassificeert en op hen reageert .

Ahamkar is het ikgevoel dat deze indrukken voor zich opeist en hen bewaart als individuele kennis .

Dit zo ver uit het boek van Patanjali .

Wat ik als ouder wordende mins meer en meer geloof is dat men zijn geest kan bevlekken door allerhande aardse "" rommel " waardoor de geest als spiegel van de ziel, bij de ene mens minder uitstraalt als bij een ander . Ik heb in mijn leven priesters of geestelijk ingestelde mensen gekend waar ik de Heer Jezus kon zien of de Heilige Maagd .

Ziezo, das weeral van mijn lijf, als het ware .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

20 mar 2017, 18:36

werewoef schreef:Persoonlijk stel ik de ziel boven de geest . De ziel is, volgens mij, de vonk van de Schepper die elk levend wezen in zich draagt . Het is als een zaadje ( zie N.T) van het Koninkrijk Gods, dat eenieder van ons moet doen open bloeien . In de Hindoe religie spreekt men dan van het Hogere Zelf ( ook Atman ) genoemd , in het Christendom wordt dit het beginnende Christus-bewustzijn genoemd . Bij de Boedhisten het Buddhi-bewustzijn .

De geest zie ik dan meer als een werktuig, zoals als onze zintuigen . De geest is voor mij althans , een spiegel die de Ziel kan weerkaatsen .

Volgens Patanjali ( Hindoe wijsgeer die het achtvoudig pad van yoga beschouwt ) is de geest ( chitta - hindoe-term ) opgebouwd uit drie samenstellende delen ; manas, buddhi en ahamkar .

volgens de yoga-sutra's van Patanjali zijn :

Manas het registrerende vermogen dat indrukken ontvangt die verzameld worden door de zintuigen uit de buitenwereld .

Buddhi is het onderscheidende vermogen dat deze indrukken klassificeert en op hen reageert .

Ahamkar is het ikgevoel dat deze indrukken voor zich opeist en hen bewaart als individuele kennis .

Dit zo ver uit het boek van Patanjali .

Wat ik als ouder wordende mins meer en meer geloof is dat men zijn geest kan bevlekken door allerhande aardse "" rommel " waardoor de geest als spiegel van de ziel, bij de ene mens minder uitstraalt als bij een ander . Ik heb in mijn leven priesters of geestelijk ingestelde mensen gekend waar ik de Heer Jezus kon zien of de Heilige Maagd .

Ziezo, das weeral van mijn lijf, als het ware .

mvg-werewoef


Ja Werewoef , dat is een heel andere kijk over dit onderwerp , en dat mag .
Ik denk zo dat iedereen in zijn leven zal ontdekken of hij juist zit en de dingen werkelijk zo zijn als hij het ziet , of het hem gelukkig maakt , het hem opbouwt en het hem vrede geeft met God .
De toekomst zal dat uitmaken , voor iedereen persoonlijk , en dan zien we wel aan 't eind , hoe de vork in de steel zit !

Gegroet en tot wederzien , zij het hier of aan de Godsrivier . Ebenhaezer .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

20 mar 2017, 22:23

Beste Eben, ik weet niet van wie deze uitspraak is ( Uit de bijbel misschien ? ), maar ze gaat als volgt :

Wat baat het den mensch, zoo hij de geheele wereld wint en schade lijdt aan zijn ziel !

De ziel moet toch Iets heel speciaal zijn want den Duivel doet er alles aan om ze te bemachtigen .

Deze dingen staven dus mijn theorie dat de ziel hoger geplaatst is als de geest .

Voorwaar, voorwaar.... men zegge dit voort . :wink:

Groeten van werewoef
AMEN en AUM

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

23 mar 2017, 21:58

Goeienavond Eben,

Om wat meer duiding te geven aan mijn vorige reactie heb ik een beetje nagevorst :

Deze uitspraak over de ziel zou komen uit het evangelie van Marcus namelijk vers 8,36 .

Een en ander kan je ook vinden op deze site :

http://www.pastoralekroes.nl/prekenschadeaandeziel/

Groetjes , verder nog,

werewoef
AMEN en AUM
Fazal

09 aug 2017, 18:20

Na al verschillende religieuze strekkingen te hebben gevolgd op o.a. National Geographic, raak ik er langs om meer van 'overtuigd', dat alle geloofsstrekkingen op 'bijgeloof'' zijn gebaseerd. Meelopers genoeg zo te zien!

Meer nog, zonder religie van eender welke strekking, zouden er minder oorlogen zijn.
Want dan hebben de meeste' menselijke primaten' niet zoveel meer om zich achter weg te steken! :evil:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

23 sep 2017, 10:20

werewoef schreef:Beste Eben, ik weet niet van wie deze uitspraak is ( Uit de bijbel misschien ? ), maar ze gaat als volgt :

Wat baat het den mensch, zoo hij de geheele wereld wint en schade lijdt aan zijn ziel !

De ziel moet toch Iets heel speciaal zijn want den Duivel doet er alles aan om ze te bemachtigen .

Deze dingen staven dus mijn theorie dat de ziel hoger geplaatst is als de geest .

Voorwaar, voorwaar.... men zegge dit voort . :wink:

Groeten van werewoef
Als dat maar zou kloppen werewoef dan verkocht ik per direct mijn ziel aan de duivel, met de hoge prijs die ik zou vragen zou ik veel arme mensen kunnen helpen. Kan je mij aub het adres of de website van Lucifer doorsturen ? :wink:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

23 sep 2017, 17:06

Als ik dat hier zo lees dan denk ik dat mijn geest dood is want ik geloof niet in God. Ik denk en oordeel echter met mijn brein. Dat is door al die miljarden verbindingetjes mijn eigen specifieke denkwereld en mijn ethische waarden zitten daarin verweven, daar heb ik geen God of Godsvrees voor nodig.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

23 sep 2017, 17:22

socrates schreef:
werewoef schreef:Beste Eben, ik weet niet van wie deze uitspraak is ( Uit de bijbel misschien ? ), maar ze gaat als volgt :

Wat baat het den mensch, zoo hij de geheele wereld wint en schade lijdt aan zijn ziel !

De ziel moet toch Iets heel speciaal zijn want den Duivel doet er alles aan om ze te bemachtigen .

Deze dingen staven dus mijn theorie dat de ziel hoger geplaatst is als de geest .

Voorwaar, voorwaar.... men zegge dit voort . :wink:

Groeten van werewoef
Als dat maar zou kloppen werewoef dan verkocht ik per direct mijn ziel aan de duivel, met de hoge prijs die ik zou vragen zou ik veel arme mensen kunnen helpen. Kan je mij aub het adres of de website van Lucifer doorsturen ? :wink:
Lucifer is niet de duivel :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lucifer_(religie)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

23 sep 2017, 20:37

talisman schreef:
socrates schreef:
werewoef schreef:Beste Eben, ik weet niet van wie deze uitspraak is ( Uit de bijbel misschien ? ), maar ze gaat als volgt :

Wat baat het den mensch, zoo hij de geheele wereld wint en schade lijdt aan zijn ziel !

De ziel moet toch Iets heel speciaal zijn want den Duivel doet er alles aan om ze te bemachtigen .

Deze dingen staven dus mijn theorie dat de ziel hoger geplaatst is als de geest .

Voorwaar, voorwaar.... men zegge dit voort . :wink:

Groeten van werewoef
Als dat maar zou kloppen werewoef dan verkocht ik per direct mijn ziel aan de duivel, met de hoge prijs die ik zou vragen zou ik veel arme mensen kunnen helpen. Kan je mij aub het adres of de website van Lucifer doorsturen ? :wink:
Lucifer is niet de duivel :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lucifer_(religie)
Ja dan het adres van die duivel die mijn ziel zou willen kopen graag. Bedankt bij voorbaat :wink:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

17 okt 2017, 10:22

werewoef schreef:Goeienavond Eben,

Om wat meer duiding te geven aan mijn vorige reactie heb ik een beetje nagevorst :

Deze uitspraak over de ziel zou komen uit het evangelie van Marcus namelijk vers 8,36 .

Een en ander kan je ook vinden op deze site :

http://www.pastoralekroes.nl/prekenschadeaandeziel/

Groetjes , verder nog,

werewoef



Hallo Werewoef , sorry dat ik dit bericht pas nu gezien heb ! Ja , de ziel is heel speciaal voor God , en volgens P. Kroes is de ziel de gehele mens ; we zijn zo speciaal , omdat God ons zo wonderlijk geschapen heeft en Hij zijn schepping innig liefheeft , en verlangt om bij de mens te wonen !

Deze Pastoor is een diep gelovige , hij legt uit over ' ... wat heeft het mij gebaat ? , dat veel wereldse zaken ons van God en het geloofsvertrouwen afbrengen , dat het onze zelfheid doet verliezen en de weg naar God doen kwijtraken , waardoor we schade lijden aan onze ziel . Inderdaad Mark 8 : 36 .
Maar net daarvoor staat in vers 35 , want wie zijn leven wil behouden , zal het verliezen , maar wie zijn leven zal verliezen terwille van Mij en het Evangelie , die zal het behouden . ( want in hem hebben we het eeuwig Leven . ) . Door de zondeval zijn we immers allemaal zondaars voor God , maar zoals ook P. Kroes zegt : Jezus gaat de andere weg , de weg van smarten , van zelfverloochening en de kruisdood ; en dat om de wereld te winnen en Verlossing te brengen : PASEN ! Want Hij is Opgestaan !
Natuurlijk mogen we van alles genieten in het leven , maar het belangrijkste en onmisbare is idd. , dat we Hem kennen en volgen , want Hij brengt ons in Zijn Licht !
Van alles buiten Hem geldt alleen maar : wat geeft het , wat baat het ? aldus P. Kroes . en daar ben ik het volkomen mee eens !

Mooi toch ? Bedankt Werewoef !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

17 okt 2017, 13:53

ebenhaezer schreef:. Door de zondeval zijn we immers allemaal zondaars voor God ,
Die zgn zondeval is een verzonnen kreet, de grootste onzin die men hun volgelingen wil aanpraten dit als middel tot binding van hun religievereniging.
God ( die levensenergie werkzaamheid van alles wat is) kent geen zonde, noch verdoemenis enkel oorzaak en gevolg.
Ook het idee dat die God zou verlangen om bij de mens te willen wonen is volkomen een misvatting. Wij de mens, het dieren en plantenrijk zijn het immers zelf.
Zeker, de mens nog onvolmaakt maar opweg daar naar toe, al zou je het niet zeggen en kunnen zien op dit moment, echter de evolutie zal voortgaan even zoals dat het al miljoenenjaren heeft gedaan.
Wij zelf, als mens, kunnen de omstandigheden van het huidige leven verbeteren en daardoor onze evolutie versnellen als we de wil daartoe hebben eigengemaakt en het ook gaan uitvoeren.
Helaas hapert het hier en daar behoorlijk omreden dat velen enkel het huidige zien als, dit is het en meer is er niet, dus verrijk je zelf ten koste van andere levens, dat is hun streven en doel.
Uitzonderingen hierin zijn er gelukkig wel en vormen de basis naar een verbetering van de levensomstandigheden op aarde, dit naar de toekomst gezien.
Alles is Één en die Éne is Alles.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 okt 2017, 22:16

Ben het volkomen eens met je stelling "dat god zou verlangen om bij de mens te wonen" onzin is. Dat is immers compleet tegenstrijdig met wat men van een godheid zou verwachten. Een god met beperkende eigenschappen zoals "verlangen" kan toch geen god zijn ?
Als je beweert dat de mens (nog ) niet volmaakt is, dan heb jij blijkbaar een "maat" of een "norm" om te bepalen wat volmaaktheid dan wel IS en weet je wellicht hoe we die ooit zullen bereiken.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

18 okt 2017, 11:10

janx schreef:
ebenhaezer schreef:. Door de zondeval zijn we immers allemaal zondaars voor God ,
Die zgn zondeval is een verzonnen kreet, de grootste onzin die men hun volgelingen wil aanpraten dit als middel tot binding van hun religievereniging.
God ( die levensenergie werkzaamheid van alles wat is) kent geen zonde, noch verdoemenis enkel oorzaak en gevolg.
Ook het idee dat die God zou verlangen om bij de mens te willen wonen is volkomen een misvatting. Wij de mens, het dieren en plantenrijk zijn het immers zelf.
Zeker, de mens nog onvolmaakt maar opweg daar naar toe, al zou je het niet zeggen en kunnen zien op dit moment, echter de evolutie zal voortgaan even zoals dat het al miljoenenjaren heeft gedaan.
Wij zelf, als mens, kunnen de omstandigheden van het huidige leven verbeteren en daardoor onze evolutie versnellen als we de wil daartoe hebben eigengemaakt en het ook gaan uitvoeren.
Helaas hapert het hier en daar behoorlijk omreden dat velen enkel het huidige zien als, dit is het en meer is er niet, dus verrijk je zelf ten koste van andere levens, dat is hun streven en doel.
Uitzonderingen hierin zijn er gelukkig wel en vormen de basis naar een verbetering van de levensomstandigheden op aarde, dit naar de toekomst gezien.



Amen , we zullen zien !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .