Kazerne Longerich Keulen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

skorpio
Lid geworden op: 05 nov 2006, 19:31
Locatie: 2322 Minderhout

15 dec 2011, 12:08

De kazerne Knesselaere te Longerich-Keulen heeft blijkbaar nog een andere naam ( Kaserne Luttich ) Caserne Liege
Weet er iemand meer over deze twee benammingen, waren ze in dezelfde periode in gebruik of wanneer gebeurde de naamwisseling? AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

fredcompa
Lid geworden op: 20 feb 2006, 23:32
Locatie: Antwerpen

09 jan 2012, 21:33

Hallo Minderhout !

Ik was gekazerneerd van 1958 > 1960 in deze kazerne. Het was toen Knesselaere.
Het betonnen geval op het drillplein ( in het midden) met de naam Liège stond er toen gewoon niet.
Een jaar of drie geleden wou ik er eens foto's nemen van mijn ex-kamer , toen er een bewaker (burger) van gezette leeftijd mij met veel lawaai kwam vertellen dat dit " verboten " was... Ze kunnen het niet laten hé, in 1958 hadden ze minder praat! Achteraan de kazerne stond de cinema en het Duits opleidingskamp. Een stukje voor de cinema, schuin er voor aan de overkant, was de " Prevotale" ofte gendarmerie en de gevangenis. De gevangenen zaten in de kelder daar. Soms gingen we daar 's zaterdags met de gendarmen héél stevig pintjes drinken,- hadden we toen een accident gehad met de auto,moesten zij het komen verbaliseren,maar ze waren er gewoonlijk erger aan toe dan wij... :-) De foto's heb ik toch nog gemaakt via het struikgewas naast de "corps de garde"!
:lol:

Exjager
Lid geworden op: 10 jul 2006, 19:06

11 jan 2012, 12:16

fredcompa schreef:Hallo Minderhout !

Ik was gekazerneerd van 1958 > 1960 in deze kazerne. Het was toen Knesselaere.
Het betonnen geval op het drillplein ( in het midden) met de naam Liège stond er toen gewoon niet.
Een jaar of drie geleden wou ik er eens foto's nemen van mijn ex-kamer , toen er een bewaker (burger) van gezette leeftijd mij met veel lawaai kwam vertellen dat dit " verboten " was... Ze kunnen het niet laten hé, in 1958 hadden ze minder praat! Achteraan de kazerne stond de cinema en het Duits opleidingskamp. Een stukje voor de cinema, schuin er voor aan de overkant, was de " Prevotale" ofte gendarmerie en de gevangenis. De gevangenen zaten in de kelder daar. Soms gingen we daar 's zaterdags met de gendarmen héél stevig pintjes drinken,- hadden we toen een accident gehad met de auto,moesten zij het komen verbaliseren,maar ze waren er gewoonlijk erger aan toe dan wij... :-) De foto's heb ik toch nog gemaakt via het struikgewas naast de "corps de garde"!
:lol:
Mooi, zijn die foto's vanuit het struikgewas ergens te zien :wink:
Wat ons natuurlijk nog niet bij het antwoord brengt wanneer "Luik" en wanneer "Knesselaere", maar goed eens komt dat wel...Thx voor het antwoord!

cbub 43ste
Lid geworden op: 09 sep 2006, 09:37
Locatie: sint-agatha-berchem

22 okt 2017, 11:33

Beste vrienden, miliciens van het 43ste Artilleriebataljon C-batterij Longerich, bij Keulen.

Op woensdag 06 december 2017
herdenkt Club 43ste het droevige verkeersongeval van Elmpt,
nabij Roermond - nu 60 jaar geleden – waarbij vier miliciens, medemakkers van de C-batterij
ter plaatse stierven en acht ernstig en zeven lichtgewonden te betreuren vielen.

Programma (Max. 48 deelnemers).
08u00 vertrek autocar Hunderenveld 1, 1082 Brussel.
09u52 Aankomst treinreizigers in Oostende.
10u00 vertrek vanaf station Oostende voor wie hier bij de groep aansluit.
10u30 Aankomst Kwartier ‘Kamp van Lombardsijde’ Matrozenlaan 16, 8620 Nieuwpoort.
Herdenkingsmoment en bezoek aan ‘Traditiezaal’ gevolgd door drink.
13u00 vertrek naar ‘For Freedom Museum’ Ramskapellestraat 91-93, 8300 Knokke-Heist.
14u00 Lunch: Kip Archiduc of Ardeens gebraad.
15u30 Aansluitend geleid bezoek aan het museum.
17u00 Koffie met cake
18u36 terugreis treinreizigers vanaf Knokke (is sneller) / autocar naar Brussel aankomst 20u00.

Deelname: Oud-miliciens van 43ste Artilleriebataljon C-batterij
en vergezellende personen: € 20,00 p.p. (Zomaarabonnees & leden AAA-UNIE: € 35,00)
Betaling op rekening BE93 9796 4267 0067 van CLUB 43ste, 1082 Brussel.
De prijs omvat de transferts in autocar, drink, lunch, gegidst bezoek aan museum, koffie en appelcake.
info-zomaar@telenet.be www.info-zomaar.com
Zoek nog een aantal personen van 43ste Artillerie C bataljon, gekazerneerd te Longerich, bij Keulen, ten tijde van zwaar ongeluk te Elmpt (nabij Roermond) Duitsland op 06.12.1957.
Herdenking in 2007.