Anekdotes...

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

30 jul 2017, 21:30

Laten we meteen een kat een koe noemen, sommige koppels groeien met het ouder worden nog meer naar elkaar toe, bij anderen gebeurt net het tegenovergestelde. De kleine ergernissen worden stilaan groter, ze groeien juist verder uit elkaar.
Spijtig genoeg behoort zandmannetje tot deze laatste categorie, in zoverre dat hij hulp heeft gezocht bij een zieleknijper, een zgn. psychiater, want met de vakantie in het vooruitzicht en de wetenschap meer dan een maand op elkaars lip te zitten, is een vakkundige tip meer dan welkom. Kwestie geen moorden te plegen, wanneer de hete zon uw hersens nog wat onder stoom zet.
Catharina heet deze gediplomeerde mensenredder, en ze heeft meteen enkele tips voor mij die onverwijld in praktijk dienen gebracht, eens ter plekke.
Hoewel ik wel enkele tegenwerpingen kon formuleren. Zo o.a. dat je op een camping moeiteloos kennis maakt met uw geburen, maar dar hetzelfde op een huurappartementje niet zo evident is.
“Je klopt gewoon aan bij de buren links van u” zegde ze. “Je moet kennis maken met andere mensen, en daar eens een klapke mee doen. Uw geest verruimen als het ware!”

Dus eens op onze vakantiebestemming aangekomen en alles geïnstalleerd, klop ik resoluut op de deur van het appartement links van ons gelegen, zoals mij is opgedragen. De deur wordt geopend door een mannetjesputter, ik zeg heel opgeruimd “Ola” want dat zeggen de Spanjolen gewoonlijk tegen mekaar.
Hij broebelt iets dat ik niet versta, dus wijs ik op mezelf en zeg “from Belgica”
Dar schijnt hij te begrijpen, want hij doet idem dito en zegt ‘Russia”
Oei, dat wordt moeilijk want mijn Russisch is niet meer wat het geweest kon zijn indien ik het geleerd had. Met “Tolstoi, Dostojevski” probeer ik het ijs te breken, zonder resultaat schijnbaar...”Veel meer woorden ken ik niet “Gorbatschov, Putin en glasnost” probeer ik wanhopig. De kerel haalt zijn schouders op en is duidelijk verveeld. Dat wordt niks, ik voel het gewoon...
Dus druip ik af, op naar het appartement rechts van ons, slechter kan het al niet gaan!
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

31 jul 2017, 11:08

Als je gepensioneerd bent heb je nogal eens wat tijd over om sommige films eens beter bekijken. Daarbij heb ik dan enkele eigenaardigheden vastgesteld.
Typerend voor Amerikaanse films.

1Vanuit elk raam in Parijs kan je de Eiffeltoren zien.
2.Niet-Amerikanen spreken altijd en overal Engels, ook wanneer ze gewoon onder elkaar zijn.
3.Bij een achtervolging kan je je altijd verbergen in een toevallig voorbijkomende parade
4.Elk bed heeft een speciaal soort deken dat vrouwen tot hun oksels bedekt en mannen slechts tot hun heupen.
5.Of de politiecommissaris schorst zijn beste detective, of hij geeft hem 48 uur om de zaak op te lossen.
6.Elke boodschappentas bevat minstens één stokbrood.
7.Iedereen kan een vliegtuig veilig aan de grond zetten mits radiocontact met de luchthaven dus ook Zandmannetje.
8.De perfecte schuilplek in elk gebouw is het ventilatiesysteem, want achtervolgers komen nooit op het idee om daar iemand te zoeken.
9.Elke politiedetective moet verplicht samenwerken met een partner die in elk opzicht zijn tegenpool is.
10.Elk politieonderzoek vereist minstens één bezoek aan een stripclub.
11.Elke bom heeft een elektronische LED-display waarop je exact kan aflezen binnen hoeveel seconden hij ontploft.
12.In het zeldzame geval dat je je pistool moet herladen, heb je altijd nog genoeg munitie bij je, tenzij je geconfronteerd wordt met een Kung Fu-expert.
13.Zolang je niemand een foto laat zien van je vriendin of dochter is de kans zeer groot dat je een oorlog overleeft.
14.Om je voor te doen als Duits officier hoef je geen Duits te spreken. Engels met een Duits accent volstaat.
15.De burgemeester van elke stad maakt zich meer zorgen over het toerisme of zijn aankomende kunsttentoonstelling dan over natuurrampen of loslopende seriemoordenaars.
16.Een man kan het ergste pak slaag makkelijk verdragen, maar schreeuwt zijn pijn uit wanneer een vrouw zijn wonden schoonmaakt.
17.Als je een taxi moet betalen, neem dan gewoon een willekeurig biljet uit je portefeuille.
18.Gebruik ’s nachts nooit het licht in de keuken, maar het licht van de koelkast.
19.Vrouwen die logeren in spookhuizen onderzoeken vreemde geluiden best in hun ondergoed.
20.Elke ochtend maken moeders eieren, spek en wafels voor hun familie, hoewel niemand tijd heeft om ze op te eten.
21.Op elke autocrash volgt een explosie.
22.Elke telefoonnummer begint met ‘555’.
23.Je kan eender welk gebouw in brand steken met één enkele lucifer.
24.Middeleeuwse boeren hadden een perfect verzorgd gebit.
25.Als je wakker wordt na een nachtmerrie doe je dat door rechtop te gaan zitten en hevig te hijgen.
26.‘Hallo’ of ‘Tot later’ is niet nodig aan de telefoon.
27.Je moet je ogen niet op de weg houden tijdens het rijden, maar je moet wel de ganse tijd aan je stuur draaien.
28.Er zijn altijd parkeerplaatsen vrij recht voor je bestemming.
29.Enkel wanneer een detective geschorst is, kan hij een zaak oplossen.
30.Het is niet erg om in de minderheid te zijn bij een gevecht. Je vijanden zullen immers op een bedreigende manier ronddansen tot je hun vrienden één voor één buiten westen slaat.
31.Iemand die een harde klap op zijn hoofd krijgt en het bewustzijn verliest, heeft daarna nooit last van een hersenschudding of andere hersenschade.
32.Niemand raakt in shock tijdens autoachtervolgingen, hijackings, explosies, vulkaanuitbarstingen of buitenaardse invasies.
33.Nieuws op de tv bevat meestal iets dat van persoonlijk belang voor je is, maar het is niet nodig om het volledige item uit te kijken.
34.Je vindt altijd een kettingzaag wanneer je er één nodig hebt.
35.Elk slot kan worden geopend met een paperclip of kredietkaart tenzij het de deur is van een gebouw dat in brand staat.
36.Lipstick vervaagt nooit, zelfs niet onder water.
37.Iedere lift is minstens één luik om te ontsnappen naar beneden of naar boven.
38.Als je een exploderend gebouw uitkomt ben je nooit verbrand.
39. Het is eender in welke toestand je uit een gevangenis in een rebellengebied ontsnapt, je vind altijd wel ergens de nodige kledij en wapens om je opdracht te volbrengen.
De zon is gratis voor iedereen

kwezelein
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:37

05 aug 2017, 12:40

Zandmannetje,

Tegenwoordig is het overal zo gemengd van nationaliteiten, een aardigheid.

In Dresden kon je over de koppen lopen van Zwitsers, Italianen en Britten.

Fijne vakantie in Spanje met je gezin.
niks is eeuwig!

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

06 aug 2017, 14:14

Dank u wel, Kwezeleintje. In Dresden nog wel, potdorie! Maar ja, uiteraard is Duits wel makkelijker dan Russisch om eens met een inboorling aan te pappen nietwaar?

Inmiddels zijn we terug thuis, in ons typisch Belgisch klimaat. Wil je mij geloven dat ik dat nog zoooo slecht niet vind na 6 weken in een bakoven van 35° C. daar aan de Costa Brava?

Wijl ik op weg ben naar het appartement rechts van ons, denk ik er aan dat ik nog een woord Russisch machtig ben. Daar had ik mee moeten openen om het ijs te breken WODKA ! Dat ik daaraan niet gedacht heb, dedjeu!
In de Mercadona kost een fles van dat spul slechts 4,60 euro, het is wel geen Smirnoff maar er staat toch een oerdegelijk klinkende Russische naam op de fles.
Het is misschien wel hetzelfde spul dat de kolonisten destijds in Amerika aan de indianen leverden, waardoor deze roodhuiden tijdelijk blind werden en daardoor hun pijlen het beoogde doel niet meer troffen maar vrij dikwijls het corpus van hun buurman, maar dat zal mij geen zorg wezen.
Er zijn Russen genoeg in Rusland, en veel te veel alreeds in Spanje...
En bij al, ik heb nog geen Rus gezien met een boog, hoe zouden ze dan een pijl afschieten!
In Schoten , zoals algemeen geweten mijn thuisbasis, zijn ze nog redelijk zeldzaam, dit in tegenstelling tot Rwandezen, Syriërs en allerhande Oostblokkers die je om de haverklap tegenkomt.

Maar nu op weg naar dat appartement rechts van ons!
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

kwezelein
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:37

06 aug 2017, 20:49

Zandman, je moet je cultuur een beetje bijschaven af en toe.

In Spanje op een duffe hotelkamer logeren, is echt niet meer done.

Tenslotte reizen we om te leren, niet waar mijn beste?

Met de fiets door Soest viel nog mee en ook aan de buitenzijden van Soest maar in Göttingen, Leipzig en Dresden scheren ze de haren van je benen. De tramsporen lopen daar vlak langs de fietspaden.

Een mooie streek is ook Meisen. Je klautert naar boven, hoger en hoger over de kasseien om tenslotte op een heel romantisch pleintje uit te komen en dan moet je nog omlaag.

Rondom Jena kan men heerlijk biken, de fietspaden liggen goed afgezonderd en de hellingen neem je er dan maar bij.

Maar als je de kans krijgt om naar Eisenach te trekken moet je dit zeker doen.
niks is eeuwig!

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

25 aug 2017, 15:17

Vooraleer naar de geburen aan de andere kant te trekken toch even mijn echtgenote informeren
„Het zijn hiernaast Russen potdorie, daar kunnen we geen gesprek mee voeren“
„Ik heb het wel gehoord, jullie hebben hard genoeg geroepen“
Weerom sta ik verbaasd, al zou dat stilaan niet meer moeten.
Laat mij om dat te verduidelijken even teruggaan in de tijd.
Enkele jaren geleden is zij met behulp van zo’n oorstokje haar oren aan het reinigen, wanneer een mug besluit op haar wang te landen en eens een venijnige steek uit te delen. Daarop geeft ze een ferme lap op die wang, maar vergeet ze daarbij dat wattenstokje.
Ze mist natuurlijk die mug, die lachend wegvliegt.
Dat oorstokje doorboort zodanig het trommelvlies, dat het er langs het andere oor bijna uitkomt. Dat is niet eens zo erg overdreven, een normale mens zou nu potdoof zijn aan die kant. Niet mijn eega dus, na enkele weken is dat trommelvlies geheeld en hoort ze nog veel beter dan voordien!
Ze hoort zogoed, wanneer wij op het strand staan hoort ze de dolfijnen communiceren die kilometers verder rondzwemmen. En iedereen weet dat een dolfijn 14x beter hoort dan een mens! Misschien zijn ze ook slimmer dan de helft van de wereldpopulatie?
Dat is niet niks in aanmerking genomen dat hun oren dan nog eens vol water zitten. Wanneer mijn oren vol water zitten hoor ik niets meer...

Mijn optimisme, als dat er ook al zou kunnen geweest zijn, is danig geslonken wanneer ik op weg ben naar onze buren aan de andere kant, maar de kans dat het ook Russen zijn is echter minimaal, dat geeft me een beetje moed.
Tevens besef ik dat de kans uitermate klein is dat ze Nederlands praten, al vind je die noorderburen van ons overal op de aardkloot.
Dus klop ik vastberaden op de deur, en realiseer me dan dat ik eigenlijk had moeten aanbellen.
Maar als je aanbelt, kan je dat toch niet vastberaden doen?
„Ola“ de vaste begroeting, dan “I’m your neighbor, do you speak English?“ Heb ik al in mezelf gerepeteerd .
Ik sta echter met de spreekwoordelijke mond vol tanden, en vrees dat er iets aan mijn zicht hapert, wanneer een meisje van een jaar of twaalf de deur opent want ik zie haar verdorie in dubbel, en heb nochtans nog niets gedronken vandaag.
Mijn eerste impuls is dus mijn bril afnemen en eens poetsen, maar dat helpt geen sikkepit.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

10 sep 2017, 16:14

Er is ook helemaal niets mis met mijn ogen, besef ik wanneer achter de dubbele verschijning een oudere man opduikt, die wel in enkelvoud verschijnt!
De meisjes zijn een tweeling, zo’n perfecte copie van elkaar dat ze gewoon niet uiteen te kennen zijn. En dan nog eens volkomen hetzelfde gekleed, tot hetzelfde haarlintje toe!
„Yes, I do“ antwoord de man, naar alle waarschijnlijkheid de vader van de gelijkvormige tweeling, wanneer ik hem mijn ingestudeerde vraag toestuur.
“ I am your neighbor, from hiernaast. Where are you from ?“
„From Sweden“
„From Sweden potverdekke, how many kilometers is that not?“
„About 3.200“
„Wow, I find the 1.300 Km. that we drive already genoeg, hum enough. We are from Belgium“
„Oh yes?“
Nu weet ik meteen ook wie de eigenaar is van die Citroën C8 met Zweedse nummerplaat, die bij de ingang van het complex geparkeerd staat.
In geen 3200 jaar zou ik zover met de auto rijden, er bestaan vliegtuigen tegenwoordig, die de klus in enkele uren klaren. Indien niet gestaakt wordt tenminste, en indien je er mee kan leven dat uw bagage slechts één week later toekomt, als hij überhaupt al toekomt.
Maar daar gaat het niet over, ik ondervind dat het hier ook niks wordt, die Zweedse gozer vraagt me niet eens om binnen te komen om een borrel te drinken, we blijven aan zijn voordeur plakken.
Dus neem ik stante pede afscheid, tenslotte kunnen we beter een strandwandeling gaan maken, kan mijn eega nog wat naar de orka's luisteren, en naderhand kunnen we een terrasje doen...

Waar is de tijd op die camping in Italië, toen ik met de jerrycan om water ging en anderhalf uur later pas terug aan de caravan kwam, dan nog zonder water. Zonder water maar volgetankt met Barbera del Piëmonte...Zodat ik nog eens terug moest, want de patatjes moesten gekookt worden en naar het schijnt is daar water voor nodig.
Die tijd komt nooit meer terug, onherroepelijk voorbij.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

15 okt 2017, 16:55

Wist jij dat het gerecht fraudezaken en aanverwante oplichtingen niet vervolgd indien het bedrag niet meer bedraagt dan 1.000 euro?
Nu weet ik het wel. Zij hebben zoveel werk met de grotere misdrijven, dat ze de kleinere vergrijpen niet eens meer vervolgen. En dat weten de criminelen dus ook !
Een tiental dagen nadat wij terug thuis waren uit de vakantie waarvan hierboven sprake, stak er een rekeningsuittreksel van mijn bankinstelling in de brievenbus aangaande mijn kredietkaart.
Er was in Zaventem een aankoop van twee vliegtuigtickets naar Amerika gemaakt ter waarde van 998,60 euro, met mijn kredietkaart.
Terwijl ik in Spanje was op dit ogenblik, en de kredietkaart zelfs niet uit mijn portefeuille was geweest. Begrijpe wie kan, dadelijk contact met de bank opgenomen maar die doen helemaal niets in zulkdanig geval... Je moet dadelijk CARDSTOP verwittigen en je rekening laten blokkeren, wisten ze mij wel te vertellen. En PV laten opmaken bij de politie, klacht tegen onbekenden neerleggen. Nu heb ik misschien te veel TV-feuilletons gezien, waarin misdadigers zonder mankeren telkens in de boeien worden geslagen na het plegen van een misdrijf. Sherlock Holmes, Hercule Poirot en Columbo klaren die klus in no-time !
Groot is dan ook mijn teleurstelling, wanneer na verloop van tijd blijkt dat er helemaal niets gedaan wordt om die schurken op te pakken. En op het uittreksel dat ik ontving van mijn bank stond nochtans duidelijk vermeld met welke maatschappij er gevlogen was, op welk uur en zelfs het zetelnummer in het vliegtuig stond vermeld. Dan lijkt het mij toch een koud kunstje om de naam van die passagiers te achterhalen, en ze met de feiten te confronteren?
Niet dus. Het enige positieve aan de zaak was dat drie maanden later, en na een vijftal telefoontjes en mails naar de betreffende klachtendienst, de som terug op mijn rekening werd gestort Maar in godsnaam, hoe doen ze het???
De uitleg hiervoor is zelfs simpel. Wanneer je ooit een aankoop via het internet hebt gedaan met uw kredietkaart, op een beveiligde site natuurlijk, maar die site wordt later door een hacker gekraakt, staan daar uw gegevens zomaar te grabbel voor die criminele hacker. Of die hackerse crimineel, zo je wil...
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

11 nov 2017, 11:13

zandmannetje schreef:Wist jij dat het gerecht fraudezaken en aanverwante oplichtingen niet vervolgd indien het bedrag niet meer bedraagt dan 1.000 euro?
Nu weet ik het wel. Zij hebben zoveel werk met de grotere misdrijven, dat ze de kleinere vergrijpen niet eens meer vervolgen. En dat weten de criminelen dus ook !
Een tiental dagen nadat wij terug thuis waren uit de vakantie waarvan hierboven sprake, stak er een rekeningsuittreksel van mijn bankinstelling in de brievenbus aangaande mijn kredietkaart.
Er was in Zaventem een aankoop van twee vliegtuigtickets naar Amerika gemaakt ter waarde van 998,60 euro, met mijn kredietkaart.
Terwijl ik in Spanje was op dit ogenblik, en de kredietkaart zelfs niet uit mijn portefeuille was geweest. Begrijpe wie kan, dadelijk contact met de bank opgenomen maar die doen helemaal niets in zulkdanig geval... Je moet dadelijk CARDSTOP verwittigen en je rekening laten blokkeren, wisten ze mij wel te vertellen. En PV laten opmaken bij de politie, klacht tegen onbekenden neerleggen. Nu heb ik misschien te veel TV-feuilletons gezien, waarin misdadigers zonder mankeren telkens in de boeien worden geslagen na het plegen van een misdrijf. Sherlock Holmes, Hercule Poirot en Columbo klaren die klus in no-time !
Groot is dan ook mijn teleurstelling, wanneer na verloop van tijd blijkt dat er helemaal niets gedaan wordt om die schurken op te pakken. En op het uittreksel dat ik ontving van mijn bank stond nochtans duidelijk vermeld met welke maatschappij er gevlogen was, op welk uur en zelfs het zetelnummer in het vliegtuig stond vermeld. Dan lijkt het mij toch een koud kunstje om de naam van die passagiers te achterhalen, en ze met de feiten te confronteren?
Niet dus. Het enige positieve aan de zaak was dat drie maanden later, en na een vijftal telefoontjes en mails naar de betreffende klachtendienst, de som terug op mijn rekening werd gestort Maar in godsnaam, hoe doen ze het???
De uitleg hiervoor is zelfs simpel. Wanneer je ooit een aankoop via het internet hebt gedaan met uw kredietkaart, op een beveiligde site natuurlijk, maar die site wordt later door een hacker gekraakt, staan daar uw gegevens zomaar te grabbel voor die criminele hacker. Of die hackerse crimineel, zo je wil...
Verdorie Zandmannetje, je opent mijn ogen met uw laatste zin, daar had ik nog niet aan gedacht.
De zon is gratis voor iedereen

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

25 dec 2017, 14:06

Tot mijn verbijstering zie ik daarjuist dat er bijna weerom een jaar is voorbijgegleden ! Dat gaat -verdorie nog aan toe- hoe langer hoe sneller, daaraan bestaat geen de minste twijfel.Daarom zou ik, vooraleer we weerom een jaar verder zijn en de kalender aangeeft dat het reeds 2019 wordt, nog gauw aan de trouwe lezersschare prettige feestdagen willen toewensen voor 2018, zolang het nogkan in deze rubriek van ‘Columns & Kolder’ Deze rubriek die al geruime tijd geleden is overleden, zoals elkeen met nog ogen in zijn hoofd heeft kunnen te komen constateren, en die daarna de juiste gevolgtrekking heeft gemaaktEerstdaags zal wel de officiële teraardebestelling plaatsgrijpen, met totale verwijdering van deze ‘Anekdotes’ ten gevolge. Noch bloemen, noch kronen, het is mooi geweest zolang het duurde.Niets is voor eeuwig zegt het spreekwoordelijke spreekwoord...  
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !
Fazal

26 dec 2017, 17:42

Als ik het even nader bekijk, dan is bijna gans het discussieforum overleden.  :cry:

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

27 dec 2017, 12:48

Fazal schreef:Iedere nieuwe dag is opnieuw de eerste dag van uw leven, maar leef alsof het uw laatste zou (kunnen) zijn!
En wat, als blijkt, dat er geen laatste is maar juist uitmond in een oneindigheid?
Alles is Één en die Éne is Alles.

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

27 dec 2017, 15:22

Fazal schreef:Als ik het even nader bekijk, dan is bijna gans het discussieforum overleden.  :cry:
Den dezen leeft nog een beetje en hoopt in het gezegende jaar 2018 terug te komen bij de kolderaars. In afwachting,de beste wensen aan iedereen. :)
Fazal

27 dec 2017, 20:27

Ik had het wel over het discussieforum he jongens, niet over de schrijvers.
Gelukkig maar!  :wink:

kwezelein
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:37

30 dec 2017, 13:40

Oei Zandman, is het weeral zo vlug voorbij gegaan het oude jaar?

Iedereen een fijn en goed  Nieuwjaar zonder brokken.
niks is eeuwig!