Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

plopperdeplop

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 16 Jun 2017, 22:13  Onderwerp: De plichten van een bewindvoerder
Mijn dochter met wie ik al enkele jaren geen contact meer heb is bewindvoerder van haar moeder.Door mijn echtscheiding beheert mijn dochter alle goederen van haar moeder.T.t.z. zowel roerende als onroerende.Bij de onderlinge verdeling tussen mijzelf en mijn toenmalige echtgenote werd overeengekomen dat de woning die we samen bezaten de vollen eigendom zou worden van mijn echtgenote terwijl ik ook mijn deel kreeg van andere zaken.De woning is nu al bijna 2 jaar mijn ex haren eigendom maar als bewindvoerder staat mijn dochter in voor het goede beheer van de woning.Alleen is van dat goed beheer niet veel te merken.De woning staat al meer dan 2 jaar leeg alhoewel deze instapklaar werd overgedragen.Mijn ex verblijft al geruime tijd in een assistentiewoning(met alles erop en er aan) waar ze zich elke maand blauw aan betaalt maar mocht het huis verhuurt kunnen zijn dan zou dit voor mijn ex een bron van inkomst zijn dat welgekomen is.Mijn dochter maakt nog steeds geen aanstalten om het huis te gelde te maken (verhuur of verkopen) maar boort nu al zolang duizenden euros door de neus van haar moeder.Af en toe paseer ik nog wel eens aan het huis en keer op keer krijg ik het moeilijk als ik zie hoe verwaarloost de woning er bij ligt.Ik moet me daar in feite niks meer van aantrekken maar zowel mijn broer als mijn zuster gaven mij het advies om de vrederechter op de hoogte te brengen van wat mijn dochter uitspookt met de woning.Alleen. kan ik dat doen en heb ik daar het recht toe?
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 19 Jun 2017, 5:34 
Het kan geen kwaad uw probleem voor te leggen bij de Vrederechter ,die zal u wel op de goede weg helpen wat dit is een ingewikkelde materie ,denk dat uw ex dat beter ook zou doen maar in hoe ver u nog contact mee heeft om haar dat voor te stellen weet ik niet en hoef ik ook niet te weten , maar zou niet overhaast te werk gaan en eerst naar de Vrederechter stappen Smile
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 20 Jun 2017, 5:22 
Wat ik wel raar vindt "moet uw dochter geen leegstand betalen "
Hieronder vindt je de bepaling van leegstand ,misschien helpt je dat verder ,kan eens informeren bij de gemeente.

Een gebouw geldt als leegstaand als meer dan de helft van de totale vloeroppervlakte gedurende een termijn van minstens 12 opeenvolgende maanden niet overeenkomstig de functie van het gebouw wordt gebruikt. Hierbij houdt men geen rekening met woningen die deel uitmaken van het gebouw.

Een woning geldt als leegstaand wanneer zij gedurende een termijn van minstens 12 opeenvolgende maanden:
•niet wordt bewoond
•niet wordt gebruikt in overeenstemming met elke andere door de Vlaamse Regering omschreven functie die een effectief en niet-occasioneel gebruik van de woning met zich meebrengt
tuinhuis

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 13 Nov 2017, 10:49  Onderwerp: bewindvoering
Worden broers en/of zussen van iemand die een aanvraag indient om een andere broer onder bewind te laten plaatsen ook opgeroepen om voor de vredesrechter te verschijnen ? Indien ja, kan een broer of zus die dus geen aanvraag heeft ingediend om een ander onder bewind te laten plaatsen de taak als bewindvoerder weigeren ? Moet die broer of zus, die dergelijke taak niet op zich wil nemen, zich laten bijstaan door een advocaat ?

Alvast bedankt
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 13 Nov 2017, 11:10 
tuinhuis, niemand kan u verplichten voorlopig bewindvoerder te zijn , men kan het u vragen maar u niet verplichten, u mag altijd weigeren.
tuinhuis

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 13 Nov 2017, 11:56  Onderwerp: bewindvoering
@Wardje,

bedankt voor je antwoord. Moeten alle broers en of zussen dan persoonlijk voor de vredesrechter verschijnen zelfs als zij niet de aanvraag indienden ?
Weet je ook of de kinderen van de persoon waarvoor het bewind zou worden aangevraagd, kunnen fungeren als bewindvoerders ?
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 13 Nov 2017, 15:21 
Als je geen aanvraag indiende moet je niet voor de vrederechter verschijnen ,hij kan eventueel vragen of er nog familieleden zijn die het bewindvoerderschap op zich willen nemen , maar dat beslist hij; je kan altijd weigeren.op uw vraag :
Kunnen de kinderen van de persoon waarvoor het bewind zou worden aangevraagd, kunnen fungeren als bewindvoerders ?
In principe wel als ze meerderjarig zijn , als onberispelijk zijn van goed gedrag en zeden , en goedgekeurd worden door een dokter want dat attest gaat dan mee ter voorlegging bij de Vredrechter.
fregat

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 13 Nov 2017, 16:33 
wardje schreef:
Als je geen aanvraag indiende moet je niet voor de vrederechter verschijnen ,hij kan eventueel vragen of er nog familieleden zijn die het bewindvoerderschap op zich willen nemen , maar dat beslist hij; je kan altijd weigeren.op uw vraag :
Kunnen de kinderen van de persoon waarvoor het bewind zou worden aangevraagd, kunnen fungeren als bewindvoerders ?
In principe wel als ze meerderjarig zijn , als onberispelijk zijn van goed gedrag en zeden , en goedgekeurd worden door een dokter want dat attest gaat dan mee ter voorlegging bij de Vredrechter.

De Vrederechter kan ook iemand aanduiden van buiten de familie ! vb. Advocaat . Jaarlijks moeten de rekeningen voorgelegd worden aan de Vrederechter . Paar weken terug was het nog op tv in de serie " De rechtbank "
Doe wel en zie niet om !
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 13 Nov 2017, 16:43 
De Vrederechter zal toch eerst de familie raadplegen indien nodig en als zich niemand aanmeld zal hij in laatste instantie natuurlijk een raadsman aanduiden , heb dat niet vermeld omdat er ook geen vraag naar was en je aanvoelt dat er een oplossing word gezocht in de familie , wat ik persoonlijk ook beter vind want mijn vrouw is voorlopig bewindvoerder van mijn zus en dit al een 15 -tal jaar.
Wij zijn dat intussen gewoon van ieder jaar een gedetailleerde stand van zaken aan de Vrederechter te bezorgen.,dat wordt een routine. en we hebben daar nog nooit geen problemen meegehad en vindt het maar normaal dat hij daar inzage ingeeft.
tuinhuis

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 13 Nov 2017, 16:52 
Zijn broers en/of zussen, zelfs degene die zeker geen bewindvoerder willen worden, verplicht om naar een zitting te gaan als ze door een vredesrechter worden opgeroepen ? Of kunnen zij zo'n oproep gewoon ook negeren net omdat ze geen interesse hebben om bewindvoerder te worden ?
Dicksy

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 13 Nov 2017, 17:19 
Quote:
Zijn broers en/of zussen, zelfs degene die zeker geen bewindvoerder willen worden, verplicht om naar een zitting te gaan als ze door een vredesrechter worden opgeroepen ? Of kunnen zij zo'n oproep gewoon ook negeren net omdat ze geen interesse hebben om bewindvoerder te worden ?

Ga naar: