oude matrassen

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

17 nov 2017, 07:55

Hallo iedereen,

Tot nu toe kunnen oude matrassen gedumpt worden op het containerpark maar vanaf 1 januari 2018 zouden oude matrassen niet meer op de containerparken aanvaard worden. Er zou nu een terugnameplicht komen (soort recupel) voor de leverancier van een nieuwe matras.
Al goed en wel als je een nieuwe matras koopt maar ik vraag me af waar we dan oude matrassen van bv opruiming na een sterfgeval of bij opname rusthuis,.... zullen kunnen dumpen als het niet meer toegelaten is om ze naar het containerpark te brengen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

17 nov 2017, 08:01

Ik geloof als je het groot huisvuil opbelt ze het komen halen mits vergoeding natuurlijk

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

17 nov 2017, 08:06

Volgens de nieuwe wet : punt - 5. En als ik geen nieuwe matras nodig heb?

Dan kan je zoals vandaag terecht in je containerpark. Of zet je je matras buiten bij het grofvuil. Maar let op, de kans bestaat dat je hiervoor zal moeten betalen. Op de onderhandelingstafel ligt immers ook een heffing voor matrassen die toch bij het grofvuil belanden.
:)

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

17 nov 2017, 09:21

Het is toch ongelofelijk he, hoe ze steeds nieuwe regeltjes uitvinden om de burger te treiteren.
Ondank is 's werelds loon

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

17 nov 2017, 09:28

Als je gaat fietsen kom je op je rit ,ver afgelegen in de gracht dikwijls matrassen tegen ,zelfs frigo's en wasmachines.
Hoe stupid kunt ge zijn als ge nieuw koopt nemen ze de oude mee en toch zitten rond rijden om die stukken kwijt te geraken.
Ze kunnen er geen grote boeten genoeg opleggen dat is mijn mening.
Dat ze die matrassen willen recycleren zoveel te beter er zitten bij sommige ijzeren delen in vandaar .

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

20 nov 2017, 15:19

Matras gewoon meegeven met grof huisvuil, wel betalend, hier in Antwerpen toch. Alles wordt gewogen bij inladen en je kan met je kaart betalen , zeer efficiënt. Laatst een matras meegegeven, redelijk zwaar en groot formaat , prijs : 4.5 €. Als je denkt wat een nieuwe matras kost dan kan die 4.5 € er wel bij zeker.
Tip gegeven door de ophalingsdienst : laat je matras niet bloot in de regen staan op de stoep voor ophalen , dat is zoveel meer alleen voor het opgeslorpte water.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

20 nov 2017, 19:47

Hier is geen ophaling van grof vuil .....dus veel te vinden in de grachten , soms zelfs langs de weg...... :twisted:
Doe wel en zie niet om !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

20 nov 2017, 21:00

ne matras afleveren hier op het container park kost welgeteld 20€
dus géén kattepis
aangezien ik momenteel met een aantal matrassen zit opgescheept
k"zal eens vuurke stook moeten spelen denk ik
in een ton opstoken vrees ik
als de rest allemaal mag stoken met hun kachels , mag ik dat ook wel eens één keer stoken
alfa

20 nov 2017, 21:56

wardje schreef:
Hoe stupid kunt ge zijn als ge nieuw koopt nemen ze de oude mee en toch zitten rond rijden om die stukken kwijt te geraken.

.
Inderdaad : ze namen de oude matrassen mee als ze de nieuwe brachten.
We kochten in augustus 2 matrassen van +/- 850 € per stuk.
maar moesten € 60 betalen om ze te mogen meegeven.
Dus zomaar de oude meenemen als je nieuwe koopt ?? Vergeet het maar.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

20 nov 2017, 22:42

op 1 januari 2018, moet de industrie een aanvaardingsplicht hebben uitgewerkt, zodat de matrassen niet meer domweg
worden opgestookt.
De matrassensector vraagt tegelijk met aandrang dat er één regeling komt voor heel België, ‘zodat mensen de Vlaamse regeling niet gaan ontwijken door hun matras in Brussel of Wallonië te kopen. In de praktijk wordt vastgesteld dat Vlaanderen van de recyclage van matrassen een prioriteit maakt, terwijl in de rest van België dit vraagstuk duidelijk niet boven aan de agenda staat.’
Of matrassen door de aanvaardingsplicht duurder worden, is nog onduidelijk, al lijkt de kans groot. Wie vandaag een ijskast koopt, betaalt ook een paar euro’s voor een zogenaamde Recupel-bijdrage, bedoeld om oude elektro in te zamelen en te recycleren.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

21 nov 2017, 09:52

daar heb je allemaal niets aan bij sterfgevallen hé
die behoeven géén nieuwe matras

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

21 nov 2017, 11:03

Verhaegen, dat zijn uitzonderingen he, en die zullen er altijd zijn als je ze dan wil kwijt geraken zul je betalen.
Ze kunnen uitzonderingen maken tot in het oneindige iedereen kan dan zeggen t'is van een sterfgeval, straks moet je nog met een overlijdensbevestiging uitgeschreven op de gemeente naar het containerpark om duidelijk te maken dat je geen nieuwe matras hoeft. :(

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

21 nov 2017, 11:23

da's geen klein uitzondering hé
ze kunnen dat goed genoeg als ze maar willen
een overledene wordt geregistreerd
een containerpark moet je u ook telkens registreren
kunnen ze heel simpel , als ze maar willen met de huidige mogelijkheden
maar tegenwoordig moet alles ......
het gaat zo ver komen dat der niks nog gemeenschappelijk gaat (dat de rijkere meebetalen voor de armere )

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

21 nov 2017, 11:40

ik begrijp u frustratie maar kan er ook niks aan doen , er zijn zoveel dingen waar je je kan aan ergeren ,we zullen er moeten leren meeleven ,tot spijt van wie benijdt :)

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

22 nov 2017, 22:47

Ik leen mijne remorque dikwijls uit , ik moet die dikwijls checken of die leeg is. De volgende wil een lege en de vorige weet van niks of mss nog iemand anders. Hier lopen raar gasten rond.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg