Bedrag voor nieuwjaar

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Horta
Lid geworden op: 07 sep 2014, 12:42

20 nov 2017, 13:13

Ik zou mijn petekind voor zijn nieuwjaar graag een nogal groot bedrag storten, maar de vraag is hoe groot mag dat
bedrag zijn zonder last te krijgen met bank of fiscus.
Zijn er regels waaraan men zich moet houden of hoe kan ik dat te weten komen.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

20 nov 2017, 15:02

Gewoon het bedrag, dat u in uw hoofd heeft, afhalen , en afgeven aan uw petekind.
( nog kleinkinderen oppassen voor jaloezie)

Horta
Lid geworden op: 07 sep 2014, 12:42

20 nov 2017, 19:45

In feite bedoelde ik eigenlijk een storting door een overschrijving op zijn rekening.
Misschien is daar ook een regel voor.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

20 nov 2017, 19:55

Ik ken het bedrag niet, maar als het echt groot is, dan kan men dit laterterug vinden en eventueel verrekenen in een erfenis. Maar in principe mag u een grootbedrag overschrijven.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

21 nov 2017, 06:58

Gij moogt overschrijven wat ge wilt.
maar als ge komt te sterven binnen een bepaalde tijd na die overschrijving (de duur van die periode ontgaat me even) dan zouden andere erfgenamen dat kunnen gaan betwisten.
Dan kunnen die eisen dat het overgeschreven bedrag terug in de erfenis komt om "eerlijk" te verdelen.

Als ge het handje contantje doet, is de kans daartoe natuurlijk veel kleiner omdat het moeilijker te bewijzen valt van waar naar waar het geld gaat.
Ondank is 's werelds loon

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

21 nov 2017, 11:54

maior domus schreef:(de duur van die periode ontgaat me even)
Drie jaar. Binnen die termijn wordt de schenking beschouwd als zijnde nog in de erfenis en moet er alsnog erfrecht op betaald worden. Als je schenkt aan iemand die geen rechtstreekse afstammeling is, is dit een zeer groot percentage (tot 70% afhankelijk van de grootte van de erfenis).

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

22 nov 2017, 08:05

Men kan bij bankrekeningen tot 10 jaren terug gaan.

Indien er heel veel verdwenen is en anderen dan de bevoordeligde komen dat te weten, dan kan men zelfs tot 30 jaren en meer terug gaan en het zaakje regelen volgens de successierechten.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

22 nov 2017, 08:34

pastoor schreef:Men kan bij bankrekeningen tot 10 jaren terug gaan.

Indien er heel veel verdwenen is en anderen dan de bevoordeligde komen dat te weten, dan kan men zelfs tot 30 jaren en meer terug gaan en het zaakje regelen volgens de successierechten.
Drie jaar pastoor. Of het nu een bankgift of een handgift is. Veel, heel veel of weinig. Ben speciaal naar de notaris geweest voor dit soort informatie.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

22 nov 2017, 11:47

SUCCESSIERECHTEN.

TERUGNAME.

De successierechten, de intresten en de boeten kunnen alleen worden teruggevorderd wanneer de geldende regelgeving niet correct werd toegepast. Komt men in aanmerking voor teruggave van successierechten, neem dan contact op met uw notaris.

Het kan gebeuren dat een alleenstaande ouder een van de twee kinderen een voordeel geeft door maandelijks een bedrag op diens bankrekening te storten. Uiteindelijk blijft er maar weinig over van een bestaand kapitaal. Het kind dat niets gekregen heeft weet dat er iets niet in orde is. Men heeft meer dan 60 jaren de tijd om te bewijzen dat iets niet in orde is en de verdeling en berekeningen worden opnieuw gemaakt.


Rubriek rechten (successierechten)
Internet.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

22 nov 2017, 12:07

Pastoor;
Na hoeveel jaar verjaren de successierechten?
Termijn van twee jaar. De termijn van twee jaar is in de praktijk vooral belangrijk voor onroerende goederen die voor een te lage waarde aangegeven werden (bv. het ouderlijke huis of het appartement aan zee). Zodra die termijn van twee jaar voorbij is, te rekenen vanaf de dag waarop de aangifte ingediend werd, kan de fiscus geen bijkomende successierechten meer heffen, zelfs niet als de erfgenamen het pand nadien voor een veel hogere prijs verkopen.
Vanaf 5 jaar verwijs ik naar (art.137, 4° W. Successierechten) Deze termijn is vooral belangrijk als men een onroerend goed gelegen in België vergeet aan te geven. De termijn van vijf jaar speelt verder ook voor fouten in de aangifte, andere dan de waarde of de samenstelling van de goederen .bvb ( hand- of bankgiften of schenkingen)
Termijn van tien jaar. Dat is ongetwijfeld de belangrijkste verjarings­termijn op het gebied van de successierechten. Onder die verjaringstermijn ­vallen o.a. zowat alle roerende goederen die te laag gewaardeerd werden, bv. antiek, kunstwerken, verzamelingen, de aandelen van een familiebedrijf of patri­monium­vennootschap.

Maar 60 jaar dat vind ik nu nergens artikel over in de suc. rechten, maar als ge het ergens gelezen hebt , ja ik ga dat niet ontkennen ; :)

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

22 nov 2017, 16:44

Wardje,

Je mag daar mee lachen, dat stoort mij niet.
Geef zelf het juiste antwoord.

Lees Wanton in rubriek rechten. Dan lees je van iemand met ervaring. Als voor u 60 niet duidelijk is, dan is dat zo. Het is toch evident dat het de bedoeling is "wat komt er te voorschijn bij het overlijden van de bevoordeelde erfgenaam". Lees heel de rubriek rechten waar Wanton tussen komt en een andere forum waar hij actief is.
Lees ook Elfri van A tot Z .
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

22 nov 2017, 17:02

Misschien bij het onderwerp blijven. TS wil een groot BEDRAG schenken, geen onroerend goed.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

23 nov 2017, 00:49

Horta neemt een kluis in zijn bank en steekt zijn centen daar in.

Het petekind opent een bankrekening bij diezelfde bank en neemt ook een kluis.
Het petekind zorgt ervoor dat de centen verhuizen van een kluis naar de andere.

Het petekind opent een bankrekening bij een derde bank en neemt regelmatig centen van zijn kluis en zet die op die laatste bankrekening, en sluit bankrekening en kluis bij de tweede bank.

Met deze methode zijn er geen successierechten te betalen voor het petekind. Bij erfenis in de rechte lijn gelden de volgende drie tarieven. De successierechten zijn: 3 % tot € 50.000, 9 % tot € 250.000 en 27 % daarboven.

(Bij erfenissen in de ZIJLIJN tussen broers en zussen gelden volgende drie tarieven. De successierechten zijn 30% tot € 75.000, 55 % tot € 125.000. daarboven 65 %.)
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

23 nov 2017, 14:49

Horta;
Zou je niet te vinden zijn voor een schenking met vruchtgebruik voor de schenker, aangezien je spreekt van een groot bedrag?
Zo zou je een bedrag kunnen schenken (handgift),maar het vruchtgebruik (interesten) blijven voor de schenker. De ontvanger 'krijgt' eigenlijk pas de som bij het overlijden van de schenker,maar ontloopt wel de dure schijven der succesierechten.
Dit is zeker interessant wanneer ouderen nog leven van interesten. Dit is perfect mogelijk wanneer er geschonken wordt ten overstaan van een notaris, dus bij notariële akte.